wintervoer/drijfvoer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
wintervoer/drijfvoer

Bericht door erikzhs » ma 31 aug 2009, 19:17

Hallo,

Ik lees overal dat wintervoer 3 suiker op 2 water moet zijn en drijfvoer 1 suiker op 1 water. Waarom kan drijfvoer ook niet gewoon 3 op 2 zijn?

Verder voer ik nu wintervoer van normale suiker. Wat is het voordeel van de kant en klare 14 kg cans? Is dit alleen gemak van het niet hoeven mengen of is de samenstelling ook beter?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Erik

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door AndreasH » ma 31 aug 2009, 20:41

Erik,

1:1 bevat veel water. Dat zet de bijen aan tot harde arbeid. De suiker moet immers ingedikt worden. Bij 3:2 hebben ze er minder werk aan en gaan ze het gelijk opslaan.

Die Beesweet containers bevatten invertsuiker. Gewone kristalsuiker moet eerst nog omgezet worden in enkelvoudige suikers voordat het opgeslagen gaat worden. Dat hoef bij die containers dus niet.

Groeten,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door LWPisa » ma 31 aug 2009, 20:44

Bijen bouwen beter/meer met dunnere suikeroplossingen lijkt het. Misschien omdat er voor het zweten van was veel water nodig is? *

Een dunnere suikeroplossing lijkt meer op de natuurlijke situatie, bijen moeten er meer mee doen om het in te dikken dan met een sterkere oplossing. Bijen sterkere oplossingen geven bespaart de imker en de bijen werk als ze het alleen maar moeten opslaan.

De kant en klare cans besparen vooral de imker werk. Gewoon kopen en erin klokken. Nadeel van de cans is dat je niet weet wat erin zit en hoe lang en hoe warm het al staat. Mensen hebben er goede resultaten mee maar ik ben er wat afkerig van. De cans bevatten bijna altijd suikers die vanuit zetmeel worden gemaakt en dan industrieel geinverteerd worden. Het proces zal vast goed lopen maar ik heb liever dat de bijen pure sucrose zelf inverteren, dat kunnen ze goed (als ze ook tijd genoeg krijgen). Met zelf sucrose oplossen weet ik zeker dat het verse oplossing is van voedselkwaliteit.

Dikke kans dat de suikers uit de cans gemaakt worden van mais dat op een industriele manier wordt verbouwd met alle agro chemie, subsidie en gesleep over de wereld die daar bij hoort. Als ik toch een monocultuur moet sponsoren dan het liefst europese suikerbieten.

L

*gek genoeg speelt dat probleem met suikerdeeg niet, daar wordt altijd prima mee gebouwd vind ik.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door Dirk Blanken » ma 31 aug 2009, 20:46

Over het algemeen wordt 2 water 3 suiker goed opgenomen.
Als je aan 20 l heet water 30 kg suiker toevoegt krijg je zo'n 40 liter suikersiroop.
Dus 10 liter suikersiroop komt overeen met 7.5 kg droge suiker.

Ik voer ook suikersiroop uit Duitsland 750 liter weegt 1000kg dus eigelijk precies andersom.
Of dit invertsuiker is weet ik eigelijk niet ik denk het eigelijk wel.
Wat je in jerrycans koopt is wel invertsuiker de bijen behoeven dit zelf niet om te zetten tot invertsuiker en kunnen het dus direct opslaan en verzegelen.

Bietensuikersiroop moeten ze wel omzetten/verteren tot invertsuiker(tweevoudige suikers die 's winters snel opgenomen kunnen worden).

Ik ben aan het experienteren met 1 liter = 1 kg suiker.
14 liter kokend water 30 kg suiker toevoegen en je krijgt ongeveer 32 liter suikersiroop 1 : 1.
Het is de vraag of ze deze dikte goed kunnen inverteren???? misschien moeten ze er wel water voor halen.
Een probeerseltje.

Waarom niet 2 : 3 oplossing.
Deze oplossing wordt goed opgenomen maar als je 10 liter geeft kan het gaan schimmelen(garen)
Hoe sterker de oplossing hoe minder kans daartoe.

Bij drijfvoeren neemt men vaak 1:1 omdat ze dan eerder geneigt zijn om broed aan te zetten tenminste zo heb ik het altijd opgevat.
Of ze het extra water kunnen gebruiken voor het broed geloof ik niet misschien gedeeltelijk, maar de temperatuur gaat zeker omhoog om het vocht kwijt te raken.
Die toestand schijnt het broeden te bevorderen.
Volgens mij heeft het drijfvoeren geen enkele zin en verzwakt het het volk alleen maar als er niet gelijktijdig veel eiwitten(stuifmeel) binnenkomt.



Dirk


dertiende

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door A.A. Staals » ma 31 aug 2009, 21:33

Als je aan 20 l heet water 30 kg suiker toevoegt krijg je zo'n 40 liter suikersiroop.

Ik voer ook suikersiroop uit Duitsland 750 liter weegt 1000kg dus


14 liter kokend water 30 kg suiker toevoegen en je krijgt 24 liter suikersiroop 1 : 1.


Dirk
20lwater=20kg +30kgsuiker =totaal 50kg= 40liter sg = 1.25
1000kg= 750liter sg = 1.33
14lwater=14kg +30kgsuiker =totaal 44kg= 24liter sg = 1.83

6lwater minder suiker gelijk 16liter oplossing minder?
Zal 34l zijn ipv 24l dan sg 1.3 en dat klopt beter.

ad staals

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door remolen » ma 31 aug 2009, 22:50

heet water ?
dit mag toch niet TE heet zijn ivm hmf ?>

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door LWPisa » di 01 sep 2009, 07:48

Heet water yep. Suiker lost veel beter/sneller op in heet water. 60/70 graden celsius is goed genoeg. HMF onstaat niet zo snel als er geen katalyserende stoffen zoals zuren/metaalionen in zitten.

HMF onstaat uit glucose en fructose. Kristalsuiker is pure sucrose, om HMF te laten ontstaan moet dat eerst gesplitst (geinverteerd) in glucose/fructose en dat gebeurt niet bij snel oplossen in warm water.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=8791

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door Tieme » di 01 sep 2009, 08:24

Dank je lennard,

In weerwel van eerdere berichten heb ik altijd mijn suikerwater met heet water gemaakt. Het leek me dat het niet zo kon zijn dat er veel HMF gemaakt zou worden.

Nu ben ik gesterkt in dat idee.

Tieme

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door AndreasH » di 01 sep 2009, 08:58

Waarom eigenlijk energie verspillen als suiker ook gewoon oplost in koud water?? Toegegeven, het gaat sneller als je het water warm maakt maar als je 40 liter water moet gaan opwarmen in een pannetje, da's ook niet niks.

Gewoon twee emmers, waarvan de bovenste gaatjes heeft, gooi er suiker in en water bij, de tweede emmer heeft vervolgens na een nachtje wachten prima suikerwater. Is het nog niet voldoende opgelost, roer er nog eens in of gooi de suikerwater uit de onderste emmer nog een keer in de bovenste en klaar is klara.

Gr,

Andreas

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: wintervoer/drijfvoer

Bericht door LWPisa » di 01 sep 2009, 10:35

Zo'n suikersmelter is heel handig maar je moet m wel maken of kopen. En om te kopen is ie duurder dan een een (camping)wasmachine die ook goed kan roeren...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten