veel dode bijen na thymovar

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

erikzhs
Berichten:144
Lid geworden op:do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds:2009
Aantal volken:7
Locatie:Overijssel
Contacteer:
veel dode bijen na thymovar

Bericht door erikzhs » di 15 sep 2009, 09:20

Hallo,

Ik heb afgelopen zaterdag anderhalf plaatje thymovar in een volk gelegd wat op twee broedkamers zit. Er zitten wel kantramen in, volk zit op 16 ramen. Drie weken eerder heb ik ook anderhalf plaatje thymovar gelegd op dit volk, dat ging toen goed. Deze plaatjes heb ik dus zaterdag ververst. Nu trof ik zondag en maandag echter erg veel dode bijen aan voor de kast. Ik zag ook dat bijen nog bezig waren dode bijen te verwijderen uit de kast. Er liggen nu wel tweehonderd dode bijen voor. Dit zijn geen darren.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan of heeft iemand dezelfde ervaring?

Groeten,

Erik

zanzi
Berichten:23
Lid geworden op:ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: veel dode bijen na thymovar

Bericht door zanzi » di 15 sep 2009, 20:53

Heeft de zon te lang op de kast staan schijnen,waardoor de temperatuur ter plaatse te hoog werd? is het niet zo dat op de gebruiksaanwijzing staat het niet te gebruiken vanaf 30 graden buitentemperatuur?
Ik kan mij zo voorstellen dat de temperatuur rond de kast best is die richting op kan gaan door de plaats waar de bijen staan(beschut,in zon),dat zou de sterfte kunnen verklaren.

lieven busschaert
Berichten:263
Lid geworden op:wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: veel dode bijen na thymovar

Bericht door lieven busschaert » do 17 sep 2009, 08:52

Zet mijn potje met thymovar in een Schuhleitner. Hierdoor kan ik de verdamping regelen. Wanneer het warm is zet ik de gaatjes minder open. Je kan natuurlijk zelf zo iets maken. Ik heb er goede resultaten mee!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten