beestjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

beestjes

Bericht door erikzhs » zo 27 sep 2009, 15:56

Hallo,

Ik heb op dit moment thymovar plaatjes op mijn volken liggen en kijk elke dag naar de mijten val. Naast de dode mijten zie ik dan veel kleine beestjes lopen. Het zijn net kleine spinnetjes, licht van kleur en iets kleiner dan de varoamijten. Deze lopen dus op de lade, tussen de dode mijten en de wasdeeltjes. Heeft iemand enig idee wat dit voor beestjes zijn?

Groeten,

Erik

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: beestjes

Bericht door Bok » zo 27 sep 2009, 16:49

Luis.

Groet,

Peter

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: beestjes

Bericht door wilde » zo 27 sep 2009, 17:34

Luizen zullen het zeker niet zijn. Luizen komen in bijenvolken niet voor. De bijenluis ((Braula coeca) is zeer zeldzaam en is bovendien geen luis maar een vlieg (orde Diptera). Vermoedelijk zijn het stuifmeelmijten en andere kleine mijten (0,35 tot 0,50 mm lang).

Als het beestjes zijn van ongeveer 1-3 mm zouden het ook stofluizen kunnen zijn, maar ook dat zijn geen luizen, maar ze behoren tot een aparte orde: Psocoptera. Zie mijn site (onderstaande link) om enkele soorten stofluizen te zien.
In het Maandblad van de Vlaamse Imkersbond zal ik begin 2010 over dit soort kleine andere bijenkastbewoners en enkele parasieten een tweetal artikelen plaatsen.

Groet, Albert de Wilde

http://www.ahw.me/indexoverig.html#stofluis

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: beestjes

Bericht door erikzhs » zo 27 sep 2009, 17:44

Kunnen deze kwaad? Ze zijn overigens zeer levendig en hebben blijkbaar niet te lijden van de thymovar. Of kan het zijn dat ze op de wasdeeltjes onder de kast afkomen en niet in de kast zelf zitten?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: beestjes

Bericht door wilde » zo 27 sep 2009, 18:31

Deze mijten zitten in de gehele kast en hebben het voorzien op de stuifmeelvoorraden. Ze zijn dus schadelijk, maar zolang er bijen op de raten zitten kunnen ze niet toeslaan. Ze zakken nu vermoedelijk wat naar beneden door de Thymovar-lucht. Op de bodem komen ze overigens ook voor om te foerageren op gevallen stuifmeel en afval uit de kast.

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: beestjes

Bericht door Wim Vos » zo 27 sep 2009, 23:09

Albert,
jij weet ook alles!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten