nu al verdwijnziekte?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter en ward
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie: Belgie
Contacteer:

nu al verdwijnziekte?

Bericht door peter en ward » do 22 okt 2009, 18:32

vandaag bij de laatste controle v/h jaar zijn bij twee kasten en een zesramer heel weinig activiteit aan het vlieggat waargenomen.
dus dan eens in de kasten gekeken en wat bleek geen enkele bij nog te bespeuren.
enkel in de zesramer waren er nog enkele eitjes te zien .
alle kasten voldeden aan de winterbenodigheden:voer,stuifmeel en dit in ruime mate, enkel de bijen ontbreken.
een triestig aanblik als je het mij vraagt.
maar wat nu te doen met de overgebleven voer en stuifmeel ramen ?
gr p&w

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Jaap v.Popering » do 22 okt 2009, 19:19

Peter

Dat licht er aan wat de oorzaak van de sterfte is.

Is het verdwijnziekte ,dan is dat niet besmettelijk en opnieuw te gebruiken

Is het vanwege vuilbroed is het wel besmettelijk en zou ik het vernietigen .

Ik heb er ook een keer met verdwijnziekte te maken gehad , en heb al het voer en ramen zo weer gebruikt , en heb daarvan geen nadelige gevolgen ondervonden .

Jaap v P

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door macwlem » do 22 okt 2009, 19:21

Wanneer heb je voor het laatst gekeken? Hoe waren de volkjes toen? Was er vanmiddag ook nog gesloten broed te zien? Zo ja, hoe zag dat er uit? "plat" of ietwat "bollig"? Indien het laatste, dan kan dat een mogelijk richting van denken geven in het oplossen van dit raadsel.

Over die voerramen zou ik me persoonlijk heel ff minder druk maken. Eerst maar eens de oorzaak achterhalen.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Dirk Blanken » do 22 okt 2009, 20:48

Sommige imkers vernietigen alles wat met de verdwijnvolken te maken heeft gehad en andere imkers geven het op het zicht schone voer en stuifmeel gewoon aan andere volken.
Niemand weet nog wat wijsheid is omdat we de precieze oorzaak van de verdwijnziekte niet weten.

Ik denk zelf en veel imkers dat de verdwijnziekte veel oorzaken heeft.
Wat ik er aan doe is:
1) Ook in de zomer de varroamijt bestrijden d.w.z. het aantal mijten klein houden.
2) De volken veel laten bouwen minstens de helft van het broednest en nog een honingkamer(broed) maar liever meer.
3) Zorgen dat er veel variatie in afkomst op je stand is zodat er weinig inteelt ontstaat.
4) Nooit natelen van volken die ziekteverschijnselen hebben of achter blijven in ontwikkeling.
Ook niet als ze een zg goede afkomst hebben.
Natelen van de 3 beste volken maar zorgen dat de paring door andere goede darrenvolken gebeurd.
Je kan je afleggers met de te bevruchte koninginnen bijvoorbeeld bij een koolzaadveld zetten in overleg met de imker.
Als er veel imkers in de buurt zijn is de bevruchting meestal niet zo'n punt maar bij mij zijn er weinig imkers in een straal van 10 km en dat is prettig maar dan moet je alles goed in de gaten houden en dat kan dan ook.
Ik schaf me elk jaar nieuwe teeltkoninginnen aan dat kost me zo'n 400 euro of meer per jaar.
Het gevolg is dat ik steeds nieuw bloed op mijn standen krijg en dat de nieuwe koninginnen hoofdzakelijk bevrucht worden door de darren van de F1 volken geteeld het jaar ervoor die op die standen staan en die nog raszuiver zijn omdat darren geboren worden uit eitjes die niet bevrucht worden dus heeft de bevruchting van de F1 koningin geen invloed of te wel de darren zijn nog raszuiver.
Hopelijk blijft het bij die 3 volken Peter en Ward.
Iedereen heeft kans op ziekten ook op nosema ceranae maar zoals elke imker weet is nosema een ziekte die voornamenlijk zwakke volken treft.
Dus probeer je bijen weelde te geven en dat geef je ze ook als je zorgt dat de vaders een andere volkomen andere afkomst hebben.
Alleen bij de oorspronkelijke teelt wordt er soms inteelt bedreven om eigenschappen vast te leggen maar daarna moet er weer diversiteit ontstaan.
Deze inteelt moet op zeer kleine schaal worden gedaan liefst door 1 imker en K.I.of privé bevruchtingstation.
Dus niet door bevruchtingsstations als bijv. Ameland die moeten elk jaar een afwijkende lijn van de vorige opstellen zodat de diversiteit wordt bevorderd.
Het is belachelijk om jaren achter elkaar hetzelfde materiaal op te stellen alleen omdat 1 of 2 koninginnentelers dat in hun programma goed uitkomt.
Die koninginnentelers moeten dan maar gebruik maken van de K.I. methode zodat de variatie alom blijft bestaan.

Dirk












dertiende

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Wim Vos » do 22 okt 2009, 21:31

Bij mij is ook al een volk verwenen.
Gister gezien.
Had 3 volken ingewinterd, 2 op 2 broedkamers en 1 in 2 zesramers.
Het laatste volk is verdwenen. Er resteerden 70 dode bijen waaronder de moer. Net gebeurd. De dode bijen waren nog geheel intact en de moer kon ogenschijnlijk zo wegwandelen.
Broed in alle stadia, waaronder eitjes die nog half overeind stonden.

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Jan Kruit » vr 23 okt 2009, 07:18

De vraag was wat te doen met de ramen voer en stuifmeel.
Zelf hebben we nu in een periode van 15 jaar het drie keer meegemaakt. De laatste keer hebben we de heer Eich van Celle bij ons op bezoek gehad en die stelde dat je ramen met voer gerust weer kon gebruiken. Een half jaar later was is op een lezing in Duitsland waar de heer Eich een presentatie gaf. Ook hier kwam het onderwerp aan de orde. Wat te doen met de voer en stuifmeel ramen.
Het advies. OPRUIMEN !!!!!!!
Ik weet dat het een vervelend werk is met veel troep.
De reden is dat ook virussen kunnen overleven in deze ramen en als die terug geeft aan andere volken je de besmetting over brengt.

Mijn advies is dan ook opruimen.

Mijn ervaring met de verdwijnziekte is dat je het al kunt zien in de zomer maanden. De verhouding van broed en bijen klopt niet meer. Reden is dat de bijen, van zieke volken, korter leven. Ook zie je dat het volk een heel raar broednest heeft. Het volk weet dat het ziek is en verlaat het nog aanwezige broed en begint elders in de kast te broeden.
Kijk maar eens in de lege kast of er nog ergens anders een verlaten broednestje zit.

Sterkte er mee en volgend jaar maar weer met goede moed beginnen.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door jaap » vr 23 okt 2009, 15:05

Als je de bijen die er nog zijn kun je ze opsturen naar de WUR. Dan kun je er misschien achter komen wat de oorzaak is van de verdwijn ziekte

jager

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Dirk C » vr 23 okt 2009, 16:08

Een bevriend imker had ook al meer dan 20 dode volken.
De andere volken zijn reeds gedecimeerd. Nog een drietal straten met bijen in de resterende volken, dus dat wordt niets meer.
Als het aan de varroadruk ligt zou ik zeggen hergebruik de ramen maar. Indien het aan virussen ligt kan je deze ramen ook hergebruiken dacht ik want virussen versprijden zich toch alleen op levende materie? Probleem is dat je wellicht niet weet waaraan ze dood zijn gegaan.
Daarom als je nog volken hebt waar maar een klein kluitje bijen overblijven best deze laten onderzoeken en dan weet je wat je met je ramen moet aanvangen.

groeten,
Dirk

peter en ward
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door peter en ward » za 24 okt 2009, 14:51

beste,
om zeker te spelen zal ik alles afsmelten en ook de kasten afvlammen.
Dan kan ik terug beginnen met een schone lei.
gr pé

Chech
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 15 feb 2009, 19:05
Locatie: Czech Republic
Contacteer:

Re: nu al verdwijnziekte?

Bericht door Chech » za 24 okt 2009, 16:26

Verdwijn ziekte. Als beginnend imker ben ik van mijn 13 volken inmiddels 6 volken kwijt. Voor dat er in Tsjechie sneeuw viel was ik zo goed als klaar met het inwinteren, toen kwam er aardig wat sneeuw en heb ik de potten met suikerwater er in laten staan.Nu de sneeuw weer weg is wilde ik de potten er uit halen, maar tot mijn grote verbazing had ik 5 kasten helemaal leeg zelfs de ramen zijn leeg.één kast was leeg maar daar was nog wel honing/stuifmeel en broed aanwezig, maar alles zit met een dun laagje schimmel. Ik neem aan dat er geen ventilatie meer was. En wat ik ook vreemd vind is dat het allemaal bijen uit Nederland zijn en niet die van Tsjechie.Graag raad cq. advies.[:(!]
Met vr.gr. Chech.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten