Waarom wel waarom niet..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Waarom wel waarom niet..

Bericht door m.kolsters. » wo 28 okt 2009, 15:27

Waarom willen de bijen wel eten buiten de kast en niet in de voer bak op de kast.
Wel raar mijn bijen eten wel baken voer leeg als ze ergens staan rond of in de bijenhal maar niet meer op de broed kamer uit de voer bak.
Waarom vechten om het eten buiten,toch rovers gedrach.[}:)]

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door AndreasH » wo 28 okt 2009, 18:20

Een shot in de dark....

Misschien is er geen plek meer boven de huidige voerkrans? Ehrm.. Hoe zal ik het zeggen. Nieuw voer slaan ze liefst op helemaal bovenin? Zodat ze altijd het verste voer aan het eten zijn in de winter... (beweging van beneden naar boven)

Zoals gezegd, een wild shot in the dark....

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

peter en ward
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door peter en ward » wo 28 okt 2009, 19:52

beste Tinus,
wij hebben het zelfde voor gehad in verband met de voederopname.
zelfs honing wilden ze niet opnemen verdund of niet.
en alle kasten met dat probleem zijn al foetsie, verdwenen,weg alles was verlaten.
is dat de fameuze verdwijnziekte?
grv pé

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door Albert Stoter » wo 28 okt 2009, 20:56

Tinus,
Ik had op een bepaald moment hetzelfde, ze namen bij mij niet meer op uit die 2 liter bakken, en ben er toen met succes toe over gegaan om het suikerwater in potten (met een paar gaatjes in het deksteltje) aan te bieden. Toen ging het weer wel goed.
Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11324

Volgens mij namen ze vooral niet meer op uit die 2 liter bakken omdat er (door de kou) sprake was van veel kondens in de route naar het suikerwater waardoor de bijen minder houvast hadden en het dus veel minder nog "aandurfden" (vielen ook vaker in het koude suikerwater).
Via het aanbieden in potten zit het suikerwater veel dichter op het volk en is er ook geen sprake meer van een glibberige route naar dat suikerwater.
Dit is al met al natuurlijk een extra reden om tijdig met het inwinteren te beginnen. Ik was zelf dit jaar door omstandigheden veel te laat.

Arjan Sleurink
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door Arjan Sleurink » do 29 okt 2009, 07:59

peter en ward schreef:
beste Tinus,
wij hebben het zelfde voor gehad in verband met de voederopname.
zelfs honing wilden ze niet opnemen verdund of niet.
en alle kasten met dat probleem zijn al foetsie, verdwenen,weg alles was verlaten.
is dat de fameuze verdwijnziekte?
grv pé


Dit zelfde heb ik vorige jaar gehad. Volken wouden slecht voor opnemen, wat ik ook probeerde en toen zag je ze in 1x hard minder worden. Het aantal bijen nam met de dag af en bleef niks van over.

Arjan

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door m.kolsters. » do 29 okt 2009, 11:39

Nou de bijen heb ik wel maar ze willen niet eten uit de voerbak.
Ik gebruik kannen met voer ,om dat het anders gaat schimmelen.
Maar als ik ze buiten open zet word er hard gewerkt door de bijen.
Ik denk dat de wespen nu samen met de bijen aan het eten zijn de bijen rust hebben,en samen eten uit de voer bakken.
Wespen zitten wel in groepen bij elkaar in de voerbak dan kan ik ze mooi dood drukken met een stok,krijg ik toch minder wespen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door Dirk Blanken » do 29 okt 2009, 19:12

Tinus,
Ik begin altijd te voeren zodra het kan dus na de laatste dracht en dan rustig aan.
Er zijn er altijd een aantal bij die het voer maar langzaam opnemen.
En ik heb eigelijk nooit gemerkt dat die volken kleiner de winter uitkwamen.
Maar ik kan me voorstellen dat als volken vlak voor instorten staan ook niet zo goed opnemen.
Ik heb segebergers en daarbij horen 2 soorten voerbakken, degene met een cone in het midden en degene met een voergedeelte voorin zoals bij de 2 liter algemene plastic bak.
Mijn ervaring is dat de voerbakken met een cone vaker problemen geven wat betreft opnemen dan de nieuwe versie.
De voerbakken met een cone worden hier al niet meer verkocht/geleverd.

Bij mij werd in de cone gebouwd en voer opgeslagen.
Ik heb de cone nu gevuld met een dik rondhout zodat de bijen er nog net langs konden en toen werd het veel beter.
Maar de voerbakken met de voerruimte voorin zijn dan nog minstens zo goed of beter.

Ik denk dat we niet weten waarom het ene volk wel vlot opneemt en het andere niet het enige wat ik weet is dat ik de eerste soort liever heb.

Ik voer ook wel met een 2 liter plasticbak boven op een uitlaat en dan een extra bak er boven op dat werkt vaak het beste maar je moet veel vaker voeren.

Als ze op een gegeven moment slecht opnemen mors ik opzettelijk in het volk niet te veel want als het door de gaas bodem komt heb je ellende maar vaak komt het dan weer wat opgang.

Meestal is het niet echt een probleem omdat er al vaak meer dan 10 kg inzit als het traag opnmen zich voordoet.
Als het zich voordoet aan het begin van het voeren dan lijkt me dat geen goed teken.
Dirk







dertiende

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door Ati » zo 01 nov 2009, 21:20

Bij de plastic voerbakken vallen veel bijen in de suikeroplossing. Het plastic geeft inderdaad te weinig houvast, volgens mij. Tegenwoordig maak ik een 'loopplank' naar de suiker van een reep waswafel. Daar maken ze goed gebruik van.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door AndreasH » zo 01 nov 2009, 21:59

Ligt eraan wat voor plastic voerbakken je hebt. Die kleine van 2 liter bij de bezige bij doen het prima. Nog geen enkele verzopen bij gezien. De witte van het bijenhuis (ook twee liter) daarentegen wel helaas. De grote witte (6 liter) sluiten niet goed helaas maar die werken ook wel behoorlijk goed. Zitten allemaal ribbeltjes op waar de bijen zich aan kunnen vastgrijpen.

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Waarom wel waarom niet..

Bericht door Hans van der Post. » zo 01 nov 2009, 22:28

Even met grof schuurpapier - zo grof als zand - "de hellingen" goed bewerken geen bij verdrinkt meer!

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten