Verdwijnziekte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Verdwijnziekte

Bericht door joselito » di 24 nov 2009, 21:59

Nog maar eens over de verdwijnziekte. Volgens mijn bescheiden mening zijn hier de virussen de oorzaak van. Virussen die de kans krijgen zich te ontwikkelen als gevolg van een verzwakking door de Varroa.
Het valt me op dat het nu veel sneller gaat dan in de eerste jaren. Ik herinner mij dat toen ik de eerste maal behandelde tegen Varroa er echt in sommige kasten, duizenden mijten vielen. Toch zag ik nog steeds geen bijen zonder vleugels. En nu stel ik vast dat bij een aantasting van enkele honderden mijten er al volop misvormde bijen geboren worden.
Voor mijn bijenhal is een grasveld met fruitbomen en tussen een paar van die fruitbomen is er een plaats van een drietal vierkante meter die ik het bijenkerkhof noem. Alle bijen die om een of andere reden niet kunnen vliegen komen daar naartoe om er te sterven. Dus als ik daar veel bijen zie rondkruipen weet ik dat er ergens iets mis is. En al die bijen zijn aangetast door een of ander virus. Soms hebben ze misvormde vleugels, soms hebben ze maar 3 vleugels of soms maar 2. En aan sommige bijen is helemaal niets te zien. Maar ze kunnen niet vliegen, dus waarschijnlijk het verlammingsvirus. En bij al die bijen gaat het om jonge bijen. Voelen ze zelf dat er iets mis is na hun geboorte en lopen ze naar buiten of worden ze buiten gewerkt. Volgens mij is het het eerste. Vroeger nam ik zo wel eens een bij en zette ze terug op de vliegplank. Maar ze wandelde gewoon van de vliegplank af, weg van de kast.
Mijn vriend heeft hetzelfde opgemerkt. Honderden bijen liepen er dagelijks in het gras voor zijn bijenhal en nu zijn er inderdaad enkele kasten verdwenen.
Heeft iemand anders dit ook vastgesteld?

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door szx2js » wo 25 nov 2009, 09:17

Dit is een bekend verschijnsel en inderdaad het gevolg van virussen. Overigens kwam ik 20 jaar geleden ook al DWV-aangetaste bijen voor de kast tegen, echter toen bestond de verdwijnziekte nog niet. Wel eens een sterftegeval (5% van de volken)tijdens de winter, maar meestal vanwege te traceren redenen. Blijkbaar zijn de virussen pathogeen geworden. Wellicht is het feit dat door rasbeinvloeding en klimaatsverandering de combinatie van a) veel langer door broedende moeren en b) meer pathogene virussen een dodelijke factor.
We moeten ons vooral richten op de gastheer van de virussen, de varroamijt. Integrale (biotechnische) bestrijding en maximale raatvernieuwing zullen mijt- en virusbesmetting drastisch doen verminderen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » wo 25 nov 2009, 10:46

Ghislain De Roeck

Er is toenemend bewijs dat de algemene verspreiding van Varroa destructor tot gevolg heeft dat virussen een belangrijke rol zijn gaan spelen in de ongewone bijensterftes die ondermeer Europa treffen. Onderzoekers wijten dit aan het feit dat de mijt nieuwe invalswegen voor die virussen opende. Volwassen mijten doorprikken de huid van de bijen en voeden zich met hun bloed. Als die mijten drager zijn van virussen ageert hun prik als een spuit die de virussen direct in het bloed brengt. Hiertegen zijn de weerstandmechanismen , die vierusverspreiding bij bijen normalieter tegengaan , niet bestand . Het is belangrijk dat wij deze evolutie goed begrijpen .

En verder .
Bij de volwassen bijen tonen de analyses aan dat de hoeveelheid virussen in de stalen bruusk variëren in de loop van het jaar . Soms werden meer dan één miljard viruspartikels gemeten per bij , maar twee maanden later was dat aantal tot onder de meetbare drenpel gedaald .

De hoeveelheden gemeten virussen waren soms erg hoog , maar desondanks werden er geen bijzondere ziekteverschijnselen vastgesteld.
Bron : Friesland College . einde citaat.

Toen de varroa zijn intrede deed was die nog geen virusdrager , nu wel , en dat is een wereld van verschil.

Jaap v Popering

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AndreasH » wo 25 nov 2009, 11:34

Toen de varroa zijn intrede deed was die nog geen virusdrager , nu wel , en dat is een wereld van verschil.


Dus een manier vinden om bij de varroa de virussen om te leggen zou ook een mogelijkheid zijn? Weet natuurlijk niet of dat mogelijk is.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door marc » wo 25 nov 2009, 12:38

Ik heb geen bijensterfte ondanks een belangrijke varroadruk, want er wordt (bijna) niet behandeld, zijn het dan allemaal mijten die geen virusdrager zijn.

Het verhaaltje varroa --> virus --> bij dood blijft het uitverkoren scenario om verder in die richting te kunnen zoeken met de beschikbare gelden.

1) het valt bij die mensen op dat de virusconcentraties in het bijenlichaam bruusk variëren gedurende het jaar...
Ook de ziekteweerstand van een bijenkolonie varieert gedurende het jaar met het al dan niet voorkomen van goede stuifmeeldrachten.

2) het valt op dat ondanks hoge virusconcentraties er soms geen ziekteverschijnselen zijn...
Hier spreken ze zich dan toch weer duidelijk tegen, ook hier kan de weerstand van de bijen hoog genoeg zijn om er tegen te kunnen.


Weerstand van de bijen verhogen = zorgen voor voldoende goede stuifmeelbronnen gedurende het ganse jaar. Het is weer planttijd, vergeet niet dat een winter zonder aanplant van een goede stuifmeelbron weer een verloren jaar is.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AndreasH » wo 25 nov 2009, 13:14

(APENSTAART)marc

[x] geschikt voor het bijenhouden
[ ] ongeschikt voor het bijenhouden

Ben het helemaal met je eens. De varroa als enige reden noemen als reden voor de bijensterfte (wel of niet waar) vind ik persoonlijk nogal kortzichtig. Maar er zijn helaas mensen die vergeten dat iedere dag een portie friet je levensverwachting behoorlijk verkort. Mijn aandeel aan dracht is voor volgend jaar in ieder geval veiliggesteld met een hele hoop mooie struiken! :-)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » wo 25 nov 2009, 13:58

AndreasH schreef:
[x] geschikt voor het bijenhouden
[ ] ongeschikt voor het bijenhouden


Wat voor verklaring mag ik hierbij plaatsen ??

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door Jaap v.Popering » wo 25 nov 2009, 15:18

marc schreef:
Het verhaaltje varroa --> virus --> bij dood blijft het uitverkoren scenario om verder in die richting te kunnen zoeken met de beschikbare gelden.


Marc

Wat mankeren dan volgens jou al die misvormde kruipers ( zonder vleugels , verkort achterlijf etc ) voor de kasten .???

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door AndreasH » wo 25 nov 2009, 16:04

(APENSTAART)jaap

Geen enkele verklaring.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte

Bericht door A.A. Staals » wo 25 nov 2009, 17:59

AndreasH schreef:Mijn aandeel aan dracht is voor volgend jaar in ieder geval veiliggesteld met een hele hoop mooie struiken! :-)

Andreas
Dan heb jij HEEEEEEL VEEEEEL grond of heel weinig bijen en kun je ook nog het weer regelen.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten