bijenverlies aan de sneeuw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

poelmans_sven
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 dec 2009, 10:01
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door poelmans_sven » do 24 dec 2009, 11:18

ik vermoed dat het wandelaars zijn, al die anderen zijn natuurlijk ook mogelijk :)

op zich is dit niet een onoplosbaar probleem, alleen zou ik wel graag alle andere mogelijkheden uitsluiten voor ik acties onderneem

mui1

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door mui1 » do 24 dec 2009, 11:21

't ja, je kunt je zorgen maken om dode bijen in de sneeuw, maar ga er maar vanuit dat dit de normale wintersterfte is.
In Canada waar ik eind vorige eeuw meewerkte bij een beroepsimker met 1800 volken en die ze in de winter binnen huisvestte bij een temperatuur van + 5 graden Celcius vielen in de winter massa's bijen uit de kasten op de grond van de winterstalling. Buiten was het daar in Manitoba - 30 graden Celcius en de bijen warmden het gebouw op tot plus 5. (ventilatoren werkten als temp regulator)
Per maand veegde deze imker een vat van 250 liter dode bijen bij elkaar. Ga er maar vanuit dat bijen ook in de winter de natuurlijke drang hebben om buiten de kast dood te gaan. Versuft de kast uit lopen in de winter is dus normaal en bij extra veel dode bijen voor de kast is dit niet normaal en zijn de bijen extra verzwakt vanwege ziekteverschijnselen (of honger, maar dit mag niet gebeuren bij een goed inwintering)

Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door mechelen.hans » do 24 dec 2009, 11:54

Ik heb in de afgelopen dagen eveneens de nodige bijen uit 1 kast zien uitvliegen en die vlogen dus zo de sneeuw in met als gevolg:
Afbeelding

heb nu wat houtsnippers op de vliegplank gelegd. Ik hoop dat het scheelt...

Hans van Mechelen

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door marc » do 24 dec 2009, 13:15

Een gezond volk verliest in een winterseizoen zo'n 5000 zwakkere of zieke bijen.
Bij koud weer liggen ze op de bodem van de kast, is het koud maar staat er zon op de kast dan worden ze buiten gedragen door de reinigingsdienst en vind je ze in of net voor het vlieggat. Is het enkele graden boven 0 kruipen ze zelf buiten om wat verder voor de kast te sterven.
Het is daarom niet abnormaal dat je dode bijen ziet omheen de kasten.
In het hoogseizoen sterven er 50000 bijen per generatie, niemand die daarover praat omdat dat voornamelijk buiten de kast gebeurt en minder opvalt dan nu in de sneeuw.

Ik zou me zorgen maken bij die kasten waar je geen dode bijen buiten ziet liggen.

poelmans_sven
Berichten: 10
Lid geworden op: do 24 dec 2009, 10:01
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door poelmans_sven » do 24 dec 2009, 13:27

dank je wel

Wim Vos
Berichten: 58
Lid geworden op: di 18 mar 2003, 15:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door Wim Vos » do 24 dec 2009, 23:48

Ik heb dit verschijnsel ook.
Dode bijen voor de kast, in de sneeuw (een stuk of 30) en veel dode bijen op de vliegplank (100?)
Ben bang dat er in de kast nog veel meer dode bijen liggen, maar wil ze niet storen door met een takje of iets degelijks in de kast te gaan vegen.

Het bijzondere is dat dit zich voordoet bij een Buckfast volk (overigens F3). Bij het Carnica volk daarnaast staat (zuiver) speelt dit in het geheel niet.
(Ik ben bezig om (wederom) over te stappen op Carnica, vandaar 2 verschillende rassen).

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door pim123 » vr 25 dec 2009, 00:46

Ik ben wel van plan een ijzerdraadje door de vliegspleet te steken en de dode bijen naar buiten te vegen.

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door lieven busschaert » vr 25 dec 2009, 09:22

Denk gewoon dat het dode bijen zijn die naar buiten gewerkt zijn! Zou me daar niet teveel ongerust in maken!

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 25 dec 2009, 11:10

Als je ziet hoeveel energie het kost om een dode bij naar buiten te werken en deze op enige afstand van de kast te deponeren dan zou ik zeggen: elke dode bij die je met een ijzerdraadje of wat dan ook kunt buitenwerken is meegenomen. Ik sluit ook niet uit dat er laatst met de sneeuw heel wat opruimers zijn verongelukt.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door jjmvaningen » vr 25 dec 2009, 11:34

ea.geurtsen schreef:
Als je ziet hoeveel energie het kost om een dode bij naar buiten te werken en deze op enige afstand van de kast te deponeren dan zou ik zeggen: elke ode bij die je met een ijzerdraadje of wat dan ook kunt buitenwerken is meegenomen. Ik sluit ook niet uit dat er laatst met de sneeuw heel wat opruimers zijn verongelukt.

Zelf haal ik nu ook daaglijks bij (inmiddels) 3 volken de dode bijen s ochtends met een stokje weg, deze verstoppen langzamerhand zelfs de vliegopening. het grote aantal dode bijen verder van de kast af zijn, zag ik gisteren goed m.n. opruimers. al tollende in de sneeuw.
bij de andere kasten geen teken van opruiming (wel schuifladecontrole, volken aanwezig).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 61 gasten