bijenverlies aan de sneeuw

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door pim123 » zo 03 jan 2010, 16:42

Weer ff met een ijzerdraadje de dode bijen weggehaald, viel wederom mee, stuk of 15.
En er kwam zelfs een levende eventjes buiten de kast kijken op de vliegplank, maar die holde weer gauw naar binnen. Nu weet ik niet of dat een goed of een slecht teken is...

graskees
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door graskees » zo 03 jan 2010, 17:33

Ook ik heb steeds wat dode bijen op de plank en in de sneeuw.
Ik vraag mij af of het zinnig zou kunnen zijn om met dit weer de vliegopening enigszins af te sluiten. Zodat ze niet de neiging hebben om bij elk zonnetje toch weer naar buiten te komen en te verkleumen.
Misschien een heel kleine opening laten.
Het is maar een idee. Het lijkt er nl. op dat ze te vaak een verkeerd signaal krijgen om uit te vliegen.
Ik heb trouwens in elke kast een thermokoppel op de bovenplank geplakt om de kasttemperatuur te kunnen monitoren.
Zo kan ik hopelijk op tijd een dood volk opruimen.
Zolang de temperatuur boven de buitentemp. is dan is er in ieder geval nog hoop. Ik zie wel een vrij groot verschil per kast. Zal de grootte van het volk zijn.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door Dirk Blanken » zo 03 jan 2010, 20:58

graskees schreef:Ik heb trouwens in elke kast een thermokoppel op de bovenplank geplakt om de kasttemperatuur te kunnen monitoren.
Zo kan ik hopelijk op tijd een dood volk opruimen.
Zolang de temperatuur boven de buitentemp. is dan is er in ieder geval nog hoop. Ik zie wel een vrij groot verschil per kast. Zal de grootte van het volk zijn.


Het grote verschil per kast kan natuurlijk aan de grote van het volk liggen waardoor de afstand tot het thermokoppel groter kan zijn maar ik denk dat het ook te maken zal hebben op welke afstand en positie er nog broed aanwezig is.

Hoe pak je dat aan met het thermokoppel, kan je dat kort uitleggen??

Dirk

dertiende

graskees
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door graskees » zo 03 jan 2010, 23:40

Nou, ik heb een ruitje in het midden van de dekplank ingelijmd zitten.
Daarop plak ik met tape een thermokoppel. Dat is een heel dun draadje dat snel de temperatuur zal aannemen. Daarboven heb ik tempex liggen.
Dus daar is weinig warmteverlies. Het glas zal de temperatuur van de bijen iets beter geleiden naar het koppel dan het hout.
Aan het andere einde zit een stekkertje dat in een meetkastje gaat.
Alles verkrijgbaar bij Conrad.nl.
Bij 1 volk was de temp. al vrijwel de buitentemperatuur dacht ik. Echter na openen zat er toch nog een klein hoopje bijen net onder de plank. Plank meteen weer dicht (bij redelijk weer).
Zien wat het wordt.

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door bee-watch » ma 04 jan 2010, 13:43

Bij sneeuw voor de bijenkasten en of korven moet men voorkomen dat een lichtinval in de vliegopeningen optreed.
De zeer sterke lichtintensiteit van de zon op de sneeuw zal de bijenbewoonsters het idee geven dat het wel eens goed vliegweer zou kunnen zijn.
Bij die sterke lichtinval gaan ze dus wel eens de kast verlaten, en bekend is dan het fenomeen dat men de bijen wel met de rug naar het sneeuwdek ziet vliegen.
Door de kou zijn dat echter maar korte uitstapjes, slechts enkele reis.

Zorg dus als de kasten vrij zijn opgesteld voor een "zonneklep" voor de vliegopening.

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door Willem Dijkstra » ma 04 jan 2010, 18:54

Wim Vos schreef:

Het bijzondere is dat dit zich voordoet bij een Buckfast volk (overigens F3).


Mijn Buckfast volkje laat ik met rust.
Slechts sporadisch een dode bij voor de kast of op de vliegplank.
Mijn bijenstal is volledig ondergesneeuwd.
Met mijn oor tegen de kast hoor ik een bemoedigend zacht zoemen [;)]

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door jjmvaningen » vr 08 jan 2010, 19:32

vandaag wederom bij dezelfde 3 kasten (van de 10) de bijen met een takje uit de kast (deel voor het vlieggat) verwijderd. het zijn m.n. jonge grijsjes. waarschijnlijk zijn ze te lang doorgegaan met broedopbouw.
ook wederom gezien dat (opruim)bijen de dode bijen van de kast af proberen te verplaatsten (mooi lengtespoor in de sneeuw van omgekeerde bijen).

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door macwlem » vr 08 jan 2010, 20:46

Heeft hier niemand een goede opleiding gehad? Laat die bijen toch met rust, bij de eerste voorjaarsinspectie maak je de bodem wel leeg van dode bijen. Jullie zorgen alleen maar voor stress bij de bijen terwijl ze gewoon rust nodig hebben!

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door de vos roger » vr 08 jan 2010, 21:20

Afbeelding
Bij wat hogere temperatuur zullen de goede volken zelf hun dode bijen opruimen .Nu laat je ze best met rust,alle storing bij zulke lage temp.
kan je een aantal nieuwe dode bijen opleveren.
groetjes uit de Vlaamse Ardennen waar deze nacht en morgen terug een pak sneeuw verwacht wordt.[:)]

roger

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenverlies aan de sneeuw

Bericht door Ati » za 09 jan 2010, 22:52

Mooi kast, Roger!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: harry en 64 gasten