bijen en paarden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
dirkdewolf
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 19:50
Locatie: Belgie
Contacteer:

bijen en paarden

Bericht door dirkdewolf » wo 30 dec 2009, 19:53

bijen en paarden zijn geen goede vrienden dacht ik.
vlak naast mijn tuin waar ik bijen wil houden is een weide waar regelmatig enkele paarden lopen. moet ik hier rekening mee houden ?

enig idee ?

dirk

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door Bart de Coo » wo 30 dec 2009, 20:14

Dirk,

Hartelijk welkom op dit forum. Ik hoop dat er nog duizenden bijdragen zullen volgen.

Het onderwerp dat je aansnijdt is in het recente en iets verdere verleden zeer uitvoerig besproken hier. Je zou bovenin je scherm op de tab 'zoeken' kunnen klikken. De rest wijst zich vanzelf. Misschien dat er iemand is die even dat laatste paardenonderwerp wil opsnorkelen. Daar ben ik nu even te lui voor.[8D] Goed 2010 alvast.


Bart

dirkdewolf
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 19:50
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door dirkdewolf » wo 30 dec 2009, 20:24

bedankt bart; 'k had beter ook eerst verder gezocht.

in dit topic heb ik e.e.a. kunnen terugvinden :

http://www.bijenhouden.nl/forum/pop_pri ... C_ID=11379

groetjes;

dirk

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door Hugo » do 31 dec 2009, 16:10

dirkdewolf schreef:

bijen en paarden zijn geen goede vrienden dacht ik.
vlak naast mijn tuin waar ik bijen wil houden is een weide waar regelmatig enkele paarden lopen. moet ik hier rekening mee houden ?

enig idee ?

dirk



Ik zou denken van wel !
Lees [url="http://bijen.startpagina.nl/prikbord/9084129/9862681/re-helaas-mijn-buur-is-imker "]dit draadje[/url] maar eens.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door Jeroenvt » do 31 dec 2009, 16:26

dirkdewolf schreef:
bijen en paarden zijn geen goede vrienden dacht ik.
vlak naast mijn tuin waar ik bijen wil houden is een weide waar regelmatig enkele paarden lopen. moet ik hier rekening mee houden?


Wat is vlak naast? De Zeewolder bijentuin ligt ook tussen de paardeweidjes. Maar van de kasten tot aan de weidjes liggen struiken en een pad, bij elkaar over een meter of tien. De bijen stijgen dus eerst op. Die situatie bestaat al twintig jaar probleemloos.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door Bart de Coo » za 02 jan 2010, 23:21

Ik zat vanmorgen te vlechten met onze vaste vlechtploeg en een van de vlechters, een zekere Karl, vertelde iets over een pony die al jaren vlakbij zijn bijenstal graast. Ik dacht, dit gooi ik in de groep.

Karl vertelde dat de pony ooit wel eens gestoken werd. Ik heb hem niet gevraagd hoe hij dat zo zeker wist. In elk geval schijnt het beest zich iedere keer weer uit de voeten te maken zodra Karl een kast open maakt. Dus kun je bijen en paarden naast elkaar houden? Jawel, zegt Karl, want die paarden leren vanzelf dat ze moeten wegwezen als de imker aan de slag gaat.

Overigens hoor ik ook altijd dat schapen nergens last van hebben. Die schijnen gewoon pal voor de kasten te grazen.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door AndreasH » za 02 jan 2010, 23:41

Ander iets waar paarden echt panisch van worden zijn ligfietsen. En dan heb ik het nog niet eens over zo'n gele banaan, al lijkt die misschien nog het meest op een bij.... Tikkeltje groter maar toch :D

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door Dirk C » zo 03 jan 2010, 00:02

wat ik in Hugo zijn draadje zo van 'help mijn buur is een imker' lees dan denk ik eerder dat het probleem bij die buren ligt.
Ofwel heeft die imker geafrikaniseerde bijen ofwel kan die buurman zeer goed overdrijven. Hij wordt zowat elke maal hij daar passeert gestoken? Sta toch ook dagelijks voor mijn kasten en regelmatig komt hier volk mee naar de bijtjes kijken en dit zonder problemen. Misschien moeten deze mensen maar eens een ander parfum gebruiken.
Ik denk eerder dat het hier om een burenruzie gaat waar de bijen voor ge(mis)bruikt worden.
Tenzij paarden domme beesten zijn (en dat denk ik toch niet) zullen ze de bijen na een of enkele steekjes wel mijden.
onze hond is ook maar een maal aan de bijenkasten gaan snuffelen. ik heb toen wel enkele angels uit zijn pels gehaald, maar vanaf toen bleef hij altijd op een veilige afstand. Dat is hem geen twee maal overkomen.
Langs de andere kant is voorkomen beter dan genezen en is een schutting zeker zeer nuttig.

groetjes,
Dirk

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door Dirk Blanken » zo 03 jan 2010, 21:22

Nou Dirk volgens mij kunnen er wel situaties zijn waarbij de buren gelijk kunnen hebben en dat kan aan één volk liggen.
De imker weet dat want hij moet zo,n volk behandelen en zelfs als hij zich goed beschermt weet hij dat het volk zeer stekerig is.
Als je zo'n volk niet ergens anders kan neerzetten om daar een andere koningin te geven moet je het afzwavelen.
Heel jammer want meestal zijn het ook de sterkste en goede haalvolken.
Ik ken een imker die altijd zulke volken heeft en hij heeft ze nu op de bijenstal van de vereniging gestationeerd.
Wat een antireclame maar wel prachtige volken maar het kan gewoon niet in dit dichtbevolkte landje.
Ik ben gewend om met weinig bescherming, slechts aanvankelijk een kap in mijn bijen te werken maar als je per volk een steek of 30 krijgt ben je er gauw zat van.
Natuurlijk overdrijven mensen als ze bang zijn/worden maar het is onze hobby wij moeten zorgen voor de goede uitstraling.
Een hoge schutting/haag is normaal effectief maar bij echt stekers is dat niet voldoende.
Opruimen zogauw mogelijk.
Dirk


dertiende

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bijen en paarden

Bericht door Dirk C » zo 03 jan 2010, 21:30

Een beetje imker doet zoiets niet denk ik dan.
Als iemand zulke bijen wil houden moet hij ze maar goed afgeschermd van de wereld zetten. Vorig jaar een volkje welk een beetje (veel) minder rustig was, goeie halers en sterke ontwikkeling maar ondanks deze goede eigenschappen welke ze wel in haar had, was ik verplicht deze koningin dadelijk naar het hiernamaals te helpen [;)], voor mijn eigen plezier en om de lieve vrede met de buren te bewaren. Ik heb het broed daarna laten uitlopen en haar bijen gebruikt om kunstzwermen te maken. De agressiviteit is dadelijk uit de bijen op deze manier.

met vriendelijke groet,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten