Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door kreydt » do 07 jan 2010, 11:55

Neen, mijn beste, ik was betrokken bij de opzet en de eindcontrole van dit onderzoek. (cfr. het jaarverslag van het KOZ afdeling fruit 1996)

Welke handreiking kan jij wel geven om varroa te bestrijden???? .... met wat phylosofisch gemekker kom je in de praktijk niet ver, alleen het klinkt goed.

Ik zie dat er weinig vertrouwen is in de landbouw.
Buiten enkele cowboys, die voor mijn part rustig levenslang in een cel mogen verrotten, wordt in de landbouw zéér milieu bewust geteelt. Al was het alleen maar door de strenge regelmentering en controle op zowel de bemesting als op het gebruik van pesticiden en natuurlijk ook door de hoge prijs van de nieuwe pesticiden. Het gebruik van schadedrempels ( dwz; Is het financieel verantwoord om een ingreep te doen ten opzichte van het financieel verlies door de belager ) is een vrij voorkomende methode in zowel Belgie als Nederland.
"De stront moet ergens naar toe", zoals het plastisch is omschreven over de niet-grond-gebonden landbouw is streng geregelmenteerd en heeft een nieuwe handel in het leven geroepen nml. het gebruikrecht van grond om mest te verspreiden. Voor elke koe of varken moet de teler kunnen bewijzen dat hij het mest kan afvoeren op een geregelmenteerde oppervlakte, anders krijgt hij een furieuse boete of wordt zijn teeltvergunning ingetrokken.
Over de kwaliteit van landbouwproducten kan ik U aanraden eens een veiling binnen te lopen en de producten die niet door veilingkeuring gekomen zijn, te bekijken. Ik wed dat je voor 80% niet kan raden waarom deze producten als "afval" gekeurd zijn.




kg

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door AndreasH » do 07 jan 2010, 12:37

(APENSTAART)kreydt

Off-topic: Ehrm... Waarom wordt er dan zoveel doorgedraaid??

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door marcv » do 07 jan 2010, 12:49

"Zoals alle "GROENE" voorstellen is ook dit "DE" juiste oplossing voor de milieu problemen maar als je met uw twee voeten op de grond blijft staan is het alleen een plezant ideetje."

zei u demagogie?

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door Jeroenvt » do 07 jan 2010, 13:55

kreydt schreef:
Ik zie dat er weinig vertrouwen is in de landbouw.

Dat moet je toch genuanceerder zien denk ik. Ik geloof best dat de landbouw zijn best doet, maar zo onschuldig als jij het doet voorkomen is het ook weer niet. Afgezien van de hele welles nietes discussie over de gevolgen voor bijen worden ondanks jouw strenge regelgeving in heel Nederland toch grote overschrijdingen (tot 30 keer, in mijn woongebied tot vijf keer) van de neonicotiden aangetroffen, is de biodiversiteit drastisch (50%-80%) afgenomen, lopen grote groepen in de landbouw te klagen over te lage prijzen (en terecht), breekt in dichtbevolkt gebied de ene na de andere dierziekte uit en zijn ruimingen een vast onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Althans, als het zo eens in de twee jaar moet kun je dat wel zo noemen vind ik. Aan de andere kant spreek ik vaak genoeg individuele boeren die moeten knokken om overeind te blijven en hun stinkende best doen om te veranderen, wat met het zwalkende beleid beslist geen sinecure is natuurlijk en waar op hun bedrijf niet zoveel mis is, er lopen misschien iets te veel cowboys rond, maar daar heeft de hele maatschappij last van, niet alleen de landbouw.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door kreydt » do 07 jan 2010, 16:04

Beste Jeroen,
Je schrijft "jouw strenge regelmentering". Dit wil ik even rechtzetten.
1 Als het van mij afhangt, zouden de Europese normen voor iedere lidstaat gelijk zijn en niet afhangen van de plaatselijke drukkings groepen, zoals nu het geval is. ( Phyto bedrijven en actie groepen)
2 De norm overschrijdingen zijn het gevolg van het toepassen van steeds strengere normen en natuurlijk ook van de persistentie van de pesticiden.
3 Zoals je weet ben ik fruiteler. Wel, nu moet je bij het leveren van fruit aan de veiling, een lijst bijvoegen van de gebruikte pesticide, wat gecontroleerd wordt door residu analyse. ( Of dit in Nederland ook zo is weet ik niet. )
4 Het voedselagentschap (Belgie) keurt en analyseert, bladeren en vruchten op de boom. Met "mijn" strenge normen.
Het controleeert ook de verplichte grondanalyses.( bemesting )

Het spijtige aan al die regels is dat de teler er twee keer voor moet voor betalen. Milieu taks op de al dure pesticiden en dan nog een keer voor allerlei controles. ( en geen klein beetje ) Je begrijpt dan ook dat ik steeds scherp uit de hoek kom als er pierlallas hun licht laten schijnen op de verdorve en misdadige landbouw, zonder ooit zelf een schup in hun handen gehad te hebben.

>> zoals bij elke wet, zijn er wel achterpoortjes te bedenken maar die worden toch elk jaar smaller en smaller.<<

Het ruimen van kadavers is géén normale bedrijfsvoering. Maar het gevolg van de rigoreuse (naar mijn gevoel) wetgeving, die preventieve inentingen en behandeling verbiedt.


kg

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door martin b » do 07 jan 2010, 20:24

>> zoals bij elke wet, zijn er wel achterpoortjes te bedenken maar die worden toch elk jaar smaller en smaller.<<

In Nederland zijn er nu meer controluurs dan boeren, dus moet je van goede huizen komen, om nog wat illegaals te doen.

1 varken te veel in het hok, gelijk boete.
1 monsterpotje van de mest vergeten, gelijk boete.
1 ......... vul zelf maar in, of je nu boer, landbouwer of teeler bent, het is tegen woordig moeilijk te roeien met de riemen die je heb. Het zijn altijd de mensen die aan wal staan die effen vertellen hoe het moet, maar of het een haalbare kaart is, wordt meestal niet naar gekeken.

martin

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door AndreasH » do 07 jan 2010, 20:49

Overigens wel fijn dat landbouwers een organisatie achter zich hebben staan die wel de betekenis van het woord 'lobby' kennen.

levenskracht
Berichten:4
Lid geworden op:do 07 jan 2010, 08:21
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door levenskracht » vr 08 jan 2010, 22:36

Jammer dat de hele discussie uiteindelijk in niets uitmondt. Een paar aan- en opmerkingen over de landbouw en zijn (al of niet?) tekortkomingen en that's it...

Het vlammetje dooft en iedereen gaat weer gewoon zijn gang, zonder er iets van opgestoken te hebben.
Net zoals je uit één proefveld niet kunt afleiden of EM wel werkt, kun je er ook niet het tegendeel mee bewijzen. Evenals de onjuiste opmerking van Kreydt dat het een kosten-, batenanalyse is.
Je kunt 'het spul' nl. activeren, waardoor je uit 1 liter concentraat, 30 liter gebruiksklare EM kunt creëeren. Die dan op zijn beurt nog eens verdunt moet worden, waardoor je uiteindelijk honderden liters krijgt, die gebruikt kunnen worden om weer een stukje natuur te redden. Veel kwantiteit én veel kwaliteit voor betrekkelijk weinig centen.

Alleen al in nederland worden enkelen 10.000-den liters EM per jaar geproduceerd die hier worden aangewend. Raar, als je bedenkt dat het allemaal trouwe gebruikers blijken te zijn, die méér dan tevreden zijn over de (eind)resultaten.

Er is wel degelijk iets aan de hand in de ons omringende natuur. En alle wezens groot of klein (gemakshalve reken ik onszelf er ook maar bij) die van deze natuur afhankelijk zijn zullen op korte en/of lange termijn de rekening moeten betalen...


Natuurlijke groeten van,
René

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door AndreasH » vr 08 jan 2010, 23:01

Ik spreek enkel voor mezelf maar EM heeft er in ons huishouden voor gezorgd dat we geen enkel voedsel meer hoeven weg te gooien. Alles gaat de EM+A emmer in om vervolgens fantastische compost voor in de tuin te maken in een overweldigend korte tijd. Onze kamerplanten hebben nog nooit zo lang en zo mooi in bloei gestaan sinds ze de 'thee' (verdund) toegevoegd krijgen in plaats van de gebruikelijke Pokon voedingsstoffen. En ook mijn eigen toiletbezoekjes zijn een stuk prettiger geworden sinds ik het gebruik als een ultra-yacult. Dus, naar mijn idee is het niet alleen maar commercieel geneuzel.

Ik geloof wel degelijk dat een evenwichtig geheel in de wereld een mooiere wereld zou opleveren, helaas is dat niet altijd even goed voor elkaar te krijgen met de middelen die een gemiddeld persoon tot z'n beschikking heeft. Wellicht dat EM dus wel degelijk iets kan toevoegen aan de gezondheid van onze bijen en daarmee ook de omgeving iets terug kan geven waar ieder levend wezen blij van wordt.


Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Oorzaak en gevolg van bijensterfte?

Bericht door LWPisa » za 09 jan 2010, 00:03

Ik weet niet of het maken en redelijk grootschalig verspreiden van een bacteriecultuur nou wel of niet natuurlijk is...

Een optimale microflora om organisch afval mee te composteren is 1 ding, een optimale microflora voor bepaald doelorganisme waarvan we de behoefte en natuurlijke staat nauwelijks kennen een ander...

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten