koninklijke poep.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Cobi
Berichten:9
Lid geworden op:wo 30 dec 2009, 22:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
koninklijke poep.

Bericht door Cobi » ma 11 jan 2010, 23:32

Hallo imkers,

Ik zat laatst zo eens te denken ( OK, ik ben blond en nu wat grijzend maar...) ; we weten allemaal dat de bijen in het voorjaar een reinigingsvlucht en daarbij eens even heerlijk van zich s......n, maar de koningin dan ? Hoe leegt die haar koninklijke darmpjes en welke lakeien mogen dat wegpoetsen ?
Wie weet dat en heeft er wel eens wat van gezien.Wou ik gewoon zo maar eens weten uit nieuwsgierigheid.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door Bart de Coo » di 12 jan 2010, 14:22

Ik vind de vraag helemaal niet dom. De vraag getuigt juist van het soort verwondering en naiviteit waar alle briljante wetenschap mee begint!

Zo ver ik mij meen te herinneren, doet de koningin inderdaad niet mee aan de reinigingsvlucht. Koninginnenpoep wordt afgevoerd door werksters. Maar die kennis is erg oppervlakkig. Ik hoop dat iemand er iets meer van kan zeggen.

Groet,

Bart

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door Piet Jager » di 12 jan 2010, 15:07

Nou, de koningin kan soms met een aardig boogje van zich afspuiten. Het is een dunne, doorzichtige vloeistof. Buiten de kast heb ik dat meerdere keren gezien b.v. als je ze na enkele dagen uit de broedstoof haalt en soms bij (na/voor) het merken van de moer.

!Piet

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door AndreasH » di 12 jan 2010, 15:27

Ben blij dat Beatrix dat niet doet. Zou niet zo'n mooi gezicht zijn tijdens de troonrede [}:)]

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door maartenkleijne » di 12 jan 2010, 16:30

Veel poepen doet ze vast niet: ze krijgt immers voorverteerd en geprepareerd voedselsap.

gr,
m

wolfshape
Berichten:16
Lid geworden op:di 19 mei 2009, 18:46
Locatie:Hulst, Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door wolfshape » wo 13 jan 2010, 22:42

Hallo!

Volgens mijn leraar (volg op dit moment de beginnerscursus), krijgt de koningin zulk rijk voedsel dat ze zich niet hoeft te ontlasten.

Met een vriendelijke groet,

Marco

Cobi
Berichten:9
Lid geworden op:wo 30 dec 2009, 22:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door Cobi » do 14 jan 2010, 14:58

Tjonge Marco, stel je toch eens voor als dat bij mensen ook zo zou zijn ; alle w.c. papierfabrieken over de kop, geen griezelig groezelige waterzuiveringen meer, geen obstipatieproblemen, geen benauwde toestanden als je net midden in het bos tóch ineens moet....
die bijen pakken de zaken veel beter aan dan de mensen, dat wordt me steeds duidelijker !

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door Willem Dijkstra » do 14 jan 2010, 16:56

Willem Dijkstra schreef:
Geplaatst door Cobi

Tjonge Marco, stel je toch eens voor als dat bij mensen ook zo zou zijn ; alle w.c. papierfabrieken over de kop, geen griezelig groezelige waterzuiveringen meer, geen obstipatieproblemen, geen benauwde toestanden als je net midden in het bos tóch ineens moet....
die bijen pakken de zaken veel beter aan dan de mensen, dat wordt me steeds duidelijker !


Veel verstand heb ik er niet van maar de meeste drachtplanten houden wel van een beetje poep niet??[;)]
In de natuur is er maar weinig dat geen funktie heeft, het kan hoogstens zijn dat wij het niet zien [:I]
Maar hoe het nu zit met de bijenkoningin is mij nog niet duidelijk.

Cobi
Berichten:9
Lid geworden op:wo 30 dec 2009, 22:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door Cobi » do 14 jan 2010, 22:28

Inderdaad Willem , to poep or not to poep, that's the question....:D. Toch bedankt voor de leuke bijdrages !

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: koninklijke poep.

Bericht door Willem Dijkstra » vr 15 jan 2010, 12:09

Cobi schreef:
Inderdaad Willem , to poep or not to poep, that's the question....:D. Toch bedankt voor de leuke bijdrages !


Mijn mentor weet veel van bijen en heeft bovendien leuke humor.
Op mijn vraag hoe dat zou gaan met die poep zei hij: "Als jij 50000 hulpen in de huishouding had, zou je dan zelf je rommel opruimen??"

Daar kon ik me wel iets bij voorstellen:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten