Hoe te beginnen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
wccoyote
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hoe te beginnen?

Bericht door wccoyote » vr 22 jan 2010, 09:39

Ik zit nu 2 jaar in de imekrij en doe dit met veel plezier. Het gaat me goed af. Langszaam loop ik er aan te denken om ver te stappen naar de Zwarte Bij. onze inheemse bij. Ik heb een aantal vragen?
1. Enig idee hoe ik dit moet doen?
2. Met wie kan ik hierover contact opnemen?
3. Is het verzorgen van de Zwarte Bij anders als bij de Buckfast?
4. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten?

graag advies van jullie

Willem

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door Albert Stoter » vr 22 jan 2010, 10:44

Hallo Willem,

In de (op dit moment) 11 bladzijden van http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=8391 staan een aantal antwoorden.
Was je dat topic al een keer door geakkerd?

In http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _mellifera staan ook een aantal interessante sites (en ook de verwijzing naar bovenstaand topic).

wccoyote
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door wccoyote » vr 22 jan 2010, 20:05

Heb ik al gedaan 52 bladzijdes van papier. Ik moet dus in twente zijn zie ik al of texel. ga kijken wat hun mij kunnen vertellen. Heb inderdaad die PDF ook al genoeg om te lezen van het weekeinde. maar enkele vragen blijven onbeantwoord
Zoals is 2 jaar imkeren genoeg om de overstap te maken? enis Flevoland er geschikt voor

Willem

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door martin b » vr 22 jan 2010, 22:26

Willem, 2 jaar of 20 jaar, bij een overstap zal elke imker er zijn vraagtekens bij zetten. Misschien is 2 jaar een voordeel, dan ben je nog niet vast geroest [;)].

Het is wel van belang dat je er goed over nagedacht heb, rust in de kasten is goed voor het welzijn van de bijen.(en voor je zelf).

Vandaar dat imkers, meestal, vooruit kijken en een plan maken. (jammer dat de bijen vaak een andere plan maken :D).

martin

wccoyote
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe te beginnen?

Bericht door wccoyote » di 26 jan 2010, 08:53

Ik dacht dat de polder wel een goed gebied zou zijn voor de Zwarte Bij, heb mijn eigen kleine bijenstal. Nu nog Buckfast maar wil toch overgaan naar de zwarte bij. dat plannen heb je gelijk Martin, ben er al druk mee bezig. Heb trouwens al een volk dat op de Zwarte Bij lijkt, is erg rustig ( kan dus ook een bastaardbij zijn). Ik ben al heel lang gefascineerd door deze inheemse soort, als ik bij het voortbestaan van onze inheemse soort kan helpen heel graag. hoop nog meer informatie te krijgen

Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten