Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Gerard van Gastel » vr 29 jan 2010, 17:24

Er is nu weer veel te doen omtrent de verdwijnziekte, maar hoeveel volken zijn er deze winter tot nu toe eigenlijk verdwenen?
Zelf heb ik er (nog)geen last van, maar wie wel?

mui1

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door mui1 » vr 29 jan 2010, 19:04

Van mijn 10 volken zijn er 6 verdwenen.
Wel broed en voer maar geen bijen meer.
Gerechtigheid?

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door J.Evers » za 30 jan 2010, 09:59

Hoi hoi,
Hoe weten mensen nu al dat een volk verdwenen is?
Ik heb zelf pas sinds afgelopen jaar bijen, de cursus gedaan etc.

Wat ik geleerd heb is om juist de kast nu dicht te laten tot het minimaal 8 a 10 graden is buiten.
Dat is het hier nog niet geweest, daarom heb ik ook de oxaalbehandeling (druppelen) nog niet gedaan omdat ik het te koud vond.
Groetjes van een nieuweling hier

wil in 2009 starten met imkeren

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door macwlem » za 30 jan 2010, 11:38

Hallo J. Evers,

Je hebt gelijk. Bijen hebben rust nodig en dus moet je ze ook met rust laten! Dat veel imkers de verleiding niet kunnen weerstaan en toch iedere keer maar weer een blik in het volk werpen is voor ieders eigen rekening.

Betreffende de winterbehandeling tegen varroa het volgende: Er zijn imkers die behandelen NIET in de winter, er zijn er echter ook die dit WEL doen. Tot welke je gaat behoren, moet je uiteraard zelf weten, maar ik wil je wel adviseren om daarbij de adviezen op te volgen je die in je cursus hebt meegekregen en zoals de WUR ze in een mooie brochure ook gratis kan aanbieden. Ga niet op eigen houtje "klooien" maar nog beter, zorg dat je een goede mentor krijgt die je kan meenemen in het goed uitlezen van je bijenvolk.

Waarom zeg ik dit? Je hebt het over temperaturen en oxaalbehandeling en geeft min of meer aan dat de temperatuur je leidraad hierin is. Bedenk echter dat vele volken nu reeds weer een start hebben gemaakt met het aanleggen van een broednest....en dan kun je deze behandeling dus vergeten. In principe ben je gewoon te laat.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Gerard van Gastel » za 30 jan 2010, 13:37

Zo moeilijk kan het toch niet zijn.........

Natuurlijk moet je niet je volken verstoren om erachter te komen of ze nog aanwezig zijn, maar er zijn ooit al zovele mogelijkheden genoemd op dit forum; van stethoscoop, oor tegen de kast en eens kloppen tot plexiglas dekplank of gewoon observeren als de zon eens lekker schijnt. Ik maak ze ook niet open, maar weet toch wel welke volken aanwezig zijn. De sterkte van het volk weet je natuurlijk pas bij het uitwinteren.

en dan gewoon even -zonder opgave van reden of vermoedens- melden hoeveel van de hoeveel nog in leven zijn,
Want ik vraag me eerlijk gezegd af of het zo'n vaart wel loopt.

bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door bee-watch » za 30 jan 2010, 13:51

H.H. Imkers en bijenhouders.
Met alle respect voor de getroffen imkers van verdwenen volken en zij die onderzoeken en poll's en andere initiatieven willen opzetten, toch een opmerking.
We hebben de landelijke vereniging NBV en nog een aantal imkerverenigingen in den lande.
Ook is mevr. van der Zee nog steeds bezig met diverse landelijke en internationale onderzoeken.

Is het niet verstandig om onderzoeken aan hun toe te vertrouwen, met de hoop dat straks ALLE imkers hier dan ook aan mee doen.
Dat geeft dan een goed beeld van de werkelijke situatie.
Het aantal imkers dat zal reageren op de oproepen op dit forum zal niet representatief zijn en daardoor een onjuist beeld weergeven van de werkelijkheid.

Het zou wel eens goed zijn als van de zijde van de vereniging(en) een geluid is te horen of, en zo ja wanneer, en hou men dit binnenkort gaat uitvoeren!

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door macwlem » za 30 jan 2010, 15:46

Ik denk dat niemand hier de pretentie heeft om de "wetenschap" naar de kroon te steken met deze "inventarisatie" [:)]

Echter als we het dan hebben over organisaties die zaken voor ons zouden moeten doen: lees dit rapport eens: http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_loc ... 584688.htm

Voor het toch wel vele geld dat we met z'n allen betalen is het rapportcijfer niet echt om naar huis te schrijven en om ons op blind te staren.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Jeroenvt » za 30 jan 2010, 16:02

Ik heb zes volken ingewinterd, aan de hand van verse wasmul die door de open gaasbodem valt weet ik dat er nog vijf leven, de zesde heeft geen open bodem en weet ik nog niet. Ik heb begin augustus met Thymovar behandeld en daarna niet meer in de kasten geweest.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Piet Jager » za 30 jan 2010, 16:53

Bee-Watch:'Is het niet verstandig om onderzoeken aan hun toe te vertrouwen, met de hoop dat straks ALLE imkers hier dan ook aan mee doen. Dat geeft dan een goed beeld van de werkelijke situatie. Het aantal imkers dat zal reageren op de oproepen op dit forum zal niet representatief zijn en daardoor een onjuist beeld weergeven van de werkelijkheid.'
Het kan toch best als een soort a-selecte steekproef dienst doen?

!Piet

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Jaap v.Popering » za 30 jan 2010, 16:54

bee-watch schreef:
H.H. Imkers en bijenhouders.

Ook is mevr. van der Zee nog steeds bezig met diverse landelijke en internationale onderzoeken.



Vandaar dat het zo stil is .

In 2008 kon je geen krant openslaan en het was ; Nosema Ceranae "wat de klok sloeg , Nu lees ik niets meer .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 64 gasten