Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door J.Evers » za 06 feb 2010, 08:01

Oude Essink schreef:Heb je een goede tijdsmachine! :D


:D ik had het ook al gezien en heb m'n handtekening inmiddels aangepast

Imker sinds 2009, 10 volken ingewinterd.

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door J.Evers » zo 07 feb 2010, 08:13

Gisteren een tweede kast opengemaakt en helaas zat deze vol met dode bijen, voer was er nog genoeg. Dit was wel een kast waarover ik me zorgen maakte.
Het was een zwerm van een carnica imker, mijn mentor, deze doet in de zomer niets tegen de varoa en dat heb ik in dit volk toen het op zijn bijenstand stond ook niet gedaan.
Bij het inwinteren had dit volk al last van roverij, toen heb ik de vliegopening flink verkleind.
Ik heb ze in het najaar nog wel met thymovar behandeld, maar het heeft niet geholpen dus.
score tot dus ver 1:1

Imker sinds 2009, 10 volken ingewinterd.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door macwlem » zo 07 feb 2010, 13:34

Je hebt het over vele dode bijen: zitten deze ook met de kop eerst in de cellen gekropen?

Indien, dan is je volk toch waarschijnlijk door honger gestorven. Het aantreffen van voedsel zegt nl op zich nog helemaal niets.

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door DaanL » zo 07 feb 2010, 14:05

Als je tactic/amitraz goed spul vind, adviseer ik je toch het imkeren nog eens te heroverwegen of dat wel je "ding" is of minimaal eens op onderzoek uit te gaan. Er is veel over geschreven nl.


Kan ik hieruit opmaken dat wanneer je amitraz gebruikt imkeren niet "je ding" is.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door macwlem » zo 07 feb 2010, 17:33

Ik denk dat een (verboden) middel als amitraz niet thuishoort binnen de imkerij idd.

J.Evers
Berichten:90
Lid geworden op:zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door J.Evers » zo 07 feb 2010, 20:00

macwlem schreef:
Je hebt het over vele dode bijen: zitten deze ook met de kop eerst in de cellen gekropen?

Indien, dan is je volk toch waarschijnlijk door honger gestorven. Het aantreffen van voedsel zegt nl op zich nog helemaal niets.

Hoe bedoel je dit? De dode bijen zaten volgens mij niet met de kop in de cellen en er was nog voldoende verzegelde voorraad volgens mij. Maar gaan ze dan soms dood van de honger terwijl er nog wel voedsel in de kast zit? Dat krijg ik graag uitgelegd, en dan graag ook of en hoe dit eventueel te voorkomen is.

Imker sinds 2009, 10 volken ingewinterd.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door wilde » zo 07 feb 2010, 20:41

Maar gaan ze dan soms dood van de honger terwijl er nog wel voedsel in de kast zit? Dat krijg ik graag uitgelegd, en dan graag ook of en hoe dit eventueel te voorkomen is.
Jeroen, er zijn op dit forum diverse onderwerpen ivm. verdwijnziekte waar dit fenomeen vermeld wordt. Wereldwijd is men op zoek naar sluitende verklaringen en oplossingen. Beide zijn er helaas momenteel nog niet.
Albert

Jannes

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Jannes » ma 08 feb 2010, 11:34

@ Ieder:
Gisteren even bij de bijen geweest.
éérste volk: rustig gebrom als ik luister aan de vliegplank
tweede volk: idem.
derde volk: idem
vierde volk: stilte.... tikje tegen de kast: stilte... hardere tik: stilte.. hoor luider gebrom uit de naastgelegen kasten.

vierde kast geopend. Dood.
Dit volk heb ik géén nabehandeling met Apilifevar gegeven. de andere 3 kasten wél.

Reden was er niet, maar kennelijk heeft het wél dit volk de das om gedaan. Was wat sceptisch over dat naar carbol riekende goedje.

Hopelijk blijft de rest over.

Jannes

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Jaap v.Popering » ma 08 feb 2010, 11:47

J.Evers schreef:
Gisteren een tweede kast opengemaakt en helaas zat deze vol met dode bijen, voer was er nog genoeg.


Jeroen .

Jij schrijft dat je kast vol dode Bijen zit , en dan kan iedereen zeggen wat hij wil, maar dan heeft dit niets met de zogenaamde verdwijnziekte te maken , want zij zijn niet verdwenen .

Wat ook nog wel eens kan gebeuren in zulke kwakkelwinters is dat met het uitzetten en het inkrimpen ( vanwege de temperatuur ) , de Bijentros los raakt van het voer , en het volk op 3 cm van het voer doodgaat van de honger.

Jaap v P

Jannes

Re: Stand van zaken 'verdwijnziekte'

Bericht door Jannes » ma 08 feb 2010, 15:14

@ Jaap v P:
Je schrijft dat de bijen dood zijn en niet verdwenen er geen verdwijnziekte is.

Bij mij was zo:

Deel van het volk zat dood op de raten. gewoon vast op de raat, niet IN re raat. Allen tussen het voer, op/in de oorspronkelijke tros.

De rest van de bijen zat onder de oortjes van de raten. Dus waren uit de tros gekropen en zijn gestorven onder de oren van de ramen, zowel aan de achter en de voorkant.

Vreemd, nog niet eerder gezien.

2 van mijn volken van vorig jaar waren voor 99% verdwenen uit de kast. Voor de kasten lag toen een deken van dode bijen. Dit jaar is dat er dus niet.

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten