schoonmaken kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:
Re: schoonmaken kast

Bericht door Willem Dijkstra » zo 14 feb 2010, 20:22

Bijenhoudster schreef:
Het lijkt me ook niet zo handig om hout in loog te kieperen.

Waarom niet?


Mijn kasten zijn gemaakt van watervast multiplex.
Als je kleding stuk gaat, je oog, adem en huidbescherming nodig hebt, en je het residu het beste als chemisch afval kunt afvoeren denk ik dat het niet goed is voor het hout en de lijm van mijn kasten.

Die Duitse mannen hadden een speciale konstruktie in de ton loog, om de boel onder te houden.
Voor een paar kastjes is het ook een hele operatie, zij deden het collectief met de club.
Wel weer gezellig.
Maar toch al met al een heel gedoe.

Ik neem wel een bunsenbrandertje.[;)]

Vond nog wat filmpjes op internet.
Zie http://www.iwf.de/iwf/do/mkat/details.a ... tur=C+9289

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » ma 15 feb 2010, 10:36

Ja, dat vroeg ik mij ook af hoe een bad zou zijn voor multiplex, is mijn kast ook van gemaakt. Daarom wil ik het met een verfbrander zo snel mogelijk drogen en dan voor de kachel. Ik weet niet of loog invloed heeft op de lijm, daar had ik nog niet bij stil gestaan. 'k Speel die vraag ook door.

Leuk dat filmpje. Ze laten het er wel lang inliggen, en zelf zou ik het niet koken. Ik vraag mij ook af waarom het groen is.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door O Peatey » ma 15 feb 2010, 10:59

Het is groen vanwege de verf van de broedkamer die er door het loog afgebeten wordt.
Voorheen gebruikte ik ook natronloog om meubels te ontdoen van verf of vernis. Werkt perfect, alleen je moet je kasten telkens opnieuw in de verf zetten.
Pieter

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door LWPisa » ma 15 feb 2010, 12:25

Yep de verf wordt er van afgebeten. Was en propolis ook. Het tast zacht hout ook enigzins aan, ramen bijv., maar dat hangt ook af van de tijd die het hout in de oplossing blijft.

Met maar een paar kasten is het een a-relaxete exercitie in een gewoon woonhuis, goed schrobben en branden is plezieriger.

Heel vies oud materiaal zou ik gewoon weg gooien. Naast het zekere voor het onzekere nemen is het maken of kopen van nieuwe kasten net zoveel werk als het bruikbaar maken van oude rommel.

L

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 feb 2010, 14:07

Omdat de verf bij mij niet oplost vraag ik mij af of hetzelfde bedoeld wordt ??

Onderstaande even van Internet afgeplukt .

Natriumhydroxide (caustische soda of bijtende soda), formule NaOH,
Toepassingen
• Fabricage van zeep
• Fabricage van kleurstoffen
• Fabricage van cellulose uit hout en stro
• Fabricage van kunstzijde
• Bewerking van katoen
• Reiniging van vet, olie en petroleum
• Bewerking van bauxiet (voortrap in de productie van aluminium)
• Fabricage van natriumhypochloriet, natriumfosfaat, natriumsulfide en natriumaluminaat
• Productie van gedemineraliseerd water: Regeneratie van ionenwisselaars
• Ontwikkeling van belichte printplaten in de elektronica
• Bestanddeel van gootsteenontstoppers
• Bestanddeel van ontharingsmiddelen
• Bestanddeel van haarontkrullers
• Fabricage van Glucose-fructosestroop
• Productie van lutefisk
Natriumhydroxide wordt in de voedingsmiddelenindustrie toegepast als zuurteregelaar onder het E-nummer E 524.

P.S.
Wordt ook in de dieren geneeskunde gebruikt .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Gerard van Gastel » ma 15 feb 2010, 14:45

lees hier over Natronloog:

http://www.belgochlor.be/nl/H205.htm

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » ma 15 feb 2010, 15:03

Dat het zoveel in voedingsmiddelen en drinkwater werd gebruikt wist ik niet.

Wat leuk dat iedereen zo meedenkt en de verschillende meningen te horen.

Hoe doe jij het Jaap?

Ik denk dat ik dit doe: Ik maak een emmer loog aan, 2% oplossing. Ik voeg het NaOH langzaam toe zodat de temperaturen niet te hoog worden evt wacht ik even.

Hier laat ik de ramen 5 minuten inzitten en nog 5 minuten aan de andere kant want zal wel niet in 1x passen,vervolgens borstel ik ze hier mee schoon. Tenslotte was/borstel ik de kastdelen hier mee schoon, ik durf doordat het multiplex is het niet in het bad te leggen. Uiteraard spoel ik alles heel goed na met water, in de douche maar denk ik.

En daarna zou ik het nog wel willen branden. Ik heb echter alleen zo'n hete lucht pistool. De een schrijft dat kan ook, de ander zegt dat dit niet kan...

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 feb 2010, 16:20

Hallo Bijenhoudster

Ik heb een elektrisch verwarmd vat van een liter of 30
In de herfst behandel ik voornamelijk mijn lege raampjes , de kasten worden enkel schoongekrabt . Na de behandeling goed nagespoeld en staan dan in mijn bijenstal om te drogen en luchten, omdat het enkele maanden duurt voordat de lucht verdwenen is,dan zijn zij schoon als nieuw .

Doe dit in GEEN geval binnenshuis .

Succes
Jaap v P

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » ma 15 feb 2010, 19:25

Hoewel ik regelmatig met NaOH binnen werk vind ik dit ook geen klus voor binnen. Ten eerste is een emmer best een grote hoeveelheid en dus ook meer damp. Ten tweede zal het spetteren en wil ik geen aangetast aanrecht. Ik zal een aardige straat nodig hebben voor dit klusje denk ik, moet ze toch ook ergens neerzetten.

Afspoelen doe ik denk ik wel met open raam in de douche,eerst door een emmer schoon water buiten en vervolgens in de douche. Ik heb geen buitenkraan en/of slang.

Dat jullie met heet loog werken. Ik laat het normaal zo snel mogelijk tot 55 graden afkoelen. Vraag mij af of dat nog verschil maakt in resultaat, zal wel anders deden jullie het natuurlijk niet heet. Nou ja die mogelijkheid heb ik niet.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door LWPisa » ma 15 feb 2010, 21:27

Ikzelf werk niet met "heet" loog in de zin van dat ik het niet verwarm, er komt wel warm water bij de stockoplossing maar heter dan 60 graden zal het niet zijn. En na een paar kasten is het kouder

Hete loog zal sneller werken dan koude loog.

Ik heb het proces wel uitgevoerd in de badkamer. De beste plek als je toch moet. Bak in de douche en gaan. Beetje zeepsop op je bril zodat ie niet beslaat.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 59 gasten