schoonmaken kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Robbert » zo 14 feb 2010, 14:19

Waar haal je die ijsazijn?


Kijk eens op http://www.bijenhuis.nl. Daar kun je op Depots klikken. Er zijn er ongeveer 20 verdeeld over heel Nederland. Bij een aantal moet je wel even van te voren bellen dat je langskomt.

Met vriendelijke groet, Robbert
Volg mijn bijenhouden bevindingen op http://www.xibel.nl

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Gerard van Gastel » zo 14 feb 2010, 14:50

Wat is er op tegen om alles wel te ontsmetten met loog?


Bijenhoudster, als je met loog je kasten en raampjes bewerkt, worden ze door en door nat, eigenlijk zou je ze dan met een zuur moeten neutraliseren omdat ze anders erg lang basisch blijven. Een base (loog) is net zo schadelijk als een zuur.
Waarom dit risico nemen (zowel voor jezelf als voor de bijen) als het helemaal niet nodig is?
Ontsmetten met een gasbrandertje is zeker zo effectief en veel gemakkelijker.

ps: wist je dat er een rubriek 'even voorstellen' is?
'Bijenhoudster' klinkt zo algemeen.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 15:01

als je met loog je kasten en raampjes bewerkt, worden ze door en door nat, eigenlijk zou je ze dan met een zuur moeten neutraliseren omdat ze anders erg lang basisch blijven. Een base (loog) is net zo schadelijk als een zuur.
Waarom dit risico nemen (zowel voor jezelf als voor de bijen) als het helemaal niet nodig is?


Omdat ze nat worden wil ik ze drogen met een verfbrander en daarna gewoon binnen voor de kachel zetten.

NaOH verzeept als je dit met vet (bijenwas) vermengt. Een 3% oplossing is erg verdund. Spoel je het daarna ook nog af met water zou het dan te basisch zijn? Je zou het af kunnen spoelen met azijn maar ik vraag mij af of dit nodig is. Als dit in Duitsland en België wel zo gedaan wordt zal dat toch niet zo slecht zijn en zij doen dit toch ook niet zonder reden.

Zowel in het cursus boek als in de syllabus cursus bijengezondheid wordt aangeraden met een soda-oplossing te werken en dat doen jullie ook niet.

Ik heb de indruk dat er steeds meer bijenvolken door ziekten dood gaan. Dus wat vroeger werkte, werkt misschien nu niet meer?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bart de Coo » zo 14 feb 2010, 15:16

Daarna zou ik ze in een 3% loogbad willen leggen en schoonmaken om ze dan te drogen met de verfafbrander. Hoe denken jullie hierover? Is dit goed of zouden jullie het anders doen?


Over het gebruik van natronloog denk ik positief. Ik was zeer onlangs op de Apisticus Tag in Munster en ook daar wordt weer uitbundig reclame gemaakt voor het ontsmetten van materiaal met natronloog. Het wordt met name aanbevolen na een gevalletje wintersterfte. Als je tweedehands materiaal gebruikt, lijkt het mij ook zeker aan te bevelen, omdat je geen idee hebt of en waarom de volken in deze kasten aan hun einde kwamen. Ik zie alleen niet in waarom je er daarna nog eens overheen zou gaan met een verfbrander. Zeer grondig afspoelen met water en gewoon laten drogen zou ik zeggen.

Maar dan een vraagje aan jou. Ik heb nog nooit met natronloog gewerkt, maar zou het graag eens doen. Ik weet ongeveer hoe ik mij moet kleden (Masker, schort, chirurgenhandschoenen en daaroverheen chemische handschoenen en ouwe kleren). Ik weet alleen niet wat voor soort 'bad' ik zou kunnen gebruiken om de oplossing in te doen. En bovendien, natronloog schijnt enorm te gaan bruisen als je het in water gooit en o wee als je ondergespetterd wordt. Kortom, daar durf ik niet zomaar op eigen houtje aan te beginnen.

Kun je beschrijven hoe je precies te werkt gaat/denkt te gaan? Jij hebt er kennelijk verstand van. Graag!

Groet,


Bart de Coo

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 15:33

Bart de Coo schreef: (Masker, schort, chirurgenhandschoenen en daaroverheen chemische handschoenen en ouwe kleren). Ik weet alleen niet wat voor soort 'bad' ik zou kunnen gebruiken om de oplossing in te doen. En bovendien, natronloog schijnt enorm te gaan bruisen als je het in water gooit en o wee als je ondergespetterd wordt.


Ik zelf werk zo: Eerst NaOH afwegen en het water daar bij doen. Als je koud water gebruikt spettert het niet zo, het bruist wat, maar je moet er niet boven gaan hangen ivm damp. Dit roer je dan door tot het opgelost is, het wordt heet.

Je kan geen aluminium gebruiken, dat lost op. Wel glas of roestvrijstaal. Plastic kan denk ik ook wel. Ik heb een tijdje in een plastic maatbeker opgelost dat zie je wel en nu gebruik ik glas.

Omdat dit grote objecten zijn dacht ik aan een kruiwagen. Ik draag huidhoudhandschoenen. Als je het op je hand krijgt krijg je een rode plek die irriteerd. Je moet ook een veiligheidsbril dragen. En ik heb meestal gewone kleding aan maar weet van andere dat er gaten in kunnen komen, heb dit zelf nooit gehad, als het op mijn kleding komt was ik het daarna. Een masker heb ik nooit gedragen (ik ga er niet boven hangen, ik gebruik het in huis, (buiten is al meer geventileerd)en chemische handschoenen ook niet.

Of dit de juiste wijze is van gebruik in dit geval weet ik niet, als het in een kruiwagen is is de hoeveelheid wel groot. Ik zou dit buiten doen. En iets anders dan een kruiwagen kon ik nu even niet bedenken, misschien heeft een ander nog een idee.

Dit klinkt allemaal wel heftig. In een van de oude Bijen nrs stond dat rozijnen behandeld werden met NaOH. En dat tv programma over hoe dingen gemaakt worden (kom er even niet op) heeft een uitzending over hoe mandarijntjes in blik ontvelt worden, met NaOH dus en daarna met zoutzuur of zo. Elk stuk zeep wordt met NaOH gemaakt.

Als er mensen zijn die dit al gedaan hebben of weten hoe ze dit in andere landen doen, hoor ik het graag. Ik zal dit bij iemand navragen die er meer verstand van heeft, ik ken het gebruik in dit geval ook niet. En als ik meer van hem gehoord heb zal ik het hier plaatsen.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door martin b » zo 14 feb 2010, 16:36

Citaat-- En iets anders dan een kruiwagen kon ik nu even niet bedenken, misschien heeft een ander nog een idee.


Een cementkuip is groot genoeg en bij elke bouwmarkt te koop.

martin

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Gerard van Gastel » zo 14 feb 2010, 18:02

Als dit in Duitsland en België wel zo gedaan wordt zal dat toch niet zo slecht zijn en zij doen dit toch ook niet zonder reden.

Is het daar beter gesteld met de bijen dan hier?

Maar je hebt gelijk hoor bijenhoudster, je leert het best door het zelf allemaal te proberen en dan kies je voor jezelf de beste methode.

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Willem Dijkstra » zo 14 feb 2010, 19:09

Je leert het best door het zelf allemaal te proberen en dan kies je voor jezelf de beste methode.


Guido Eich van het bijeninstituut te Celle vertelde dat kunststofkasten het best gereinigd worden in hete natronloog en houten ramen en kasten middels een bunsenbrander (geen verfstripperfohn).
Oude was met ziektekiemen en erg gebruikte raampjes hergebruik je beter niet.
Het lijkt me ook niet zo handig om hout in loog te kieperen.

De loog wordt in een gemodificeerde olieton heet gestookt.
Dan gaan de kastdelen erin.
De kunststof heeft van nature krimp, dit krimpen wordt versneld door het koken in natron je moet dus alle kastdelen doen anders past de boel niet meer.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door LWPisa » zo 14 feb 2010, 19:23

Ik maak deels met loog (NaOH) schoon en schoon wordt het zeker. Als je het ook goed afspoelt blijven kasten niet basisch.

Een cementkuip waar een kast in past werkt prima maar niet alle bouwmarkten hebben die.

Ik heb enige tips. Maak een sterke oplossing in een container die tegen hitte kan. Een ons NaOH in 2 liter water wordt (lokaal op de bodem tegen het plastic) heet genoeg om slappe plastics te vervormen. Je zou continue hard kunnen roeren om dat te voorkomen maar dat is redelijk onprettig.

Naast een goed sluitende bril (zijkant) moet je ook echt oude kleren aandoen en kraan /emmer met water bij de hand houden in het geval van ongelukken.

Denk van tevoren na over de plek waar je het wilt gaan doen en maak een plan. Waar mag de vloer etc worden aangetast of kan die er tegen? Een cementkuip (zonder kraan) warme loog afvoeren is niet eenvoudig. Niet bij je favoriete tuinplanten uitgieten.

Het is een a-relaxed proces door de corrosieve aard. Er zou bewezen zijn dat soda genoeg is om houten kasten te ontsmetten maar ik heb daar nooit een goede publikatie van gezien (die zou er zijn). In de farma is NaOH de meest gebruikelijke manier om apparatuur te ontsmetten en te reinigen.

L

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » zo 14 feb 2010, 20:03

Willem Dijkstra schreef:Het lijkt me ook niet zo handig om hout in loog te kieperen.

Waarom niet?

LWPisa schreef:
Ik maak deels met loog (NaOH) schoon en schoon wordt het zeker.


En hoe doe jij dat? Met die cementbak en dan erin leggen ga je ook nog met een borstel daarover?

LWPisa schreef:

Maak een sterke oplossing in een container die tegen hitte kan. Een ons NaOH in 2 liter water wordt (lokaal op de bodem tegen het plastic) heet genoeg om slappe plastics te vervormen.


De Belgen gebruiken een 3% oplossing, op 2 liter water is dat dan 60 gram. Of maak jij eerst een beetje aan en gooi je dat dan bij de rest? Dat zou in een roestvrijstalen pan kunnen. Ik denk dat het sowieso wel handig is eerst een beetje aan te maken zodat het al opgelost is voor je het verder mengt, dat lijkt mij makkelijker roeren.


LWPisa schreef:
Een cementkuip (zonder kraan) warme loog afvoeren is niet eenvoudig.


Met emmers afvoeren. Aangeraden wordt elke maand dit door je afvoeren heen te gieten heb je dat meteen gedaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten