schoonmaken kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 feb 2010, 19:04

Tot slot .

Het is voor velen aan te raden om eens ergens een cursus over BIJENGEZONDHEID te gaan volgen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door martin b » wo 17 feb 2010, 20:29

De raampjes hoeven ook niet meetegaan tot ze antiek zijn.(Ook al zie ik dat bij sommige imkers wel [:(] ). Wanneer je elk jaar, zo als ik,
een gedeelte vernieuwt, dan valle de kosten mee. En je heb weer goed en gezond kastmateriaal, zonder dat ze behandeld hoeven te worden met loog. Een gasbrander of stoomwassmelter is dan als behandeling meer als genoeg.

martin

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door pim123 » wo 17 feb 2010, 21:00

Ik heb welliswaar nog geen gebruikte 'besmette' materialen maar ik heb wel alvast een gasbrander gekocht en heb voorlopig ruim voldoende nieuwe raampjes (beginnersenthiousiastme :D)

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Willem Dijkstra » wo 17 feb 2010, 22:14

Het is voor velen aan te raden om eens ergens een cursus over BIJENGEZONDHEID te gaan volgen .
Jaap v P


Mee eens Jaap,
Les 1 net gehad.

De NBV schijnt er een hoop centen in te hebben gestoken
10 euri's voor 3 avonden theorie en 2 praktijklessen.
:D
Voor de prijs hoef je het dus niet te laten.
Het cursusboek is gratis te downloaden van de NBV site.
Of te koop voor wel 5 euri's.

In het boek worden slechts soda en een brander genoemd.

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door marianvoor » wo 17 feb 2010, 22:24

In het cursusboek Bijengezondheid staat niks over schoonmaken met loog. Wel over het gebruik van heet sodawater (60 gr.soda per liter water) en afflammen met een brander

marian voorneman

Gebruikersavatar
pxsloot
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 16:21
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door pxsloot » wo 17 feb 2010, 22:52

marianvoor schreef:
In het cursusboek Bijengezondheid staat niks over schoonmaken met loog. Wel over het gebruik van heet sodawater (60 gr.soda per liter water) en afflammen met een brander

marian voorneman


soda is een loog. Viendelijker in de omgang als natronloog, maar nog steeds loog.

grgr

Peter S.

Cobi
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 22:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Cobi » do 18 feb 2010, 19:21

Nog even een toevoeging, ik zie nergens iets staan over het beschermen van je ogen bij het gebruik van natronloog. Ik maak al een paar jaar zelf zeep (= natronloog+plantaardige vetten+geur+ kleur)en daarbij gebruik ik altijd een veiligheidsbril en een paar goede huishoudhandschoenen. Voor onverhoopte spettertjes loog staat een fles azijn klaar, dat neutraliseert.
Op het zeepforum waar ik op zit (http://www.zeep.vanderleden.com) verschijnen toch nog met enige regelmaat horrorverhalen van mensen die iets te nonchalant met loog zijn omgegaan.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » ma 22 feb 2010, 15:03

marianvoor schreef:
marianvoor schreef:
In het cursusboek Bijengezondheid staat niks over schoonmaken met loog. Wel over het gebruik van heet sodawater (60 gr.soda per liter water) en afflammen met een brander


Dit is al wat ik in het eerste stukje schreef en wat de aanleiding was van mijn vraag. Nederland verschilt met België en Duitsland, waar het wel gebruikt wordt, overigens dus ook in Nederland.

Cobi schreef:
Nog even een toevoeging, ik zie nergens iets staan over het beschermen van je ogen bij het gebruik van natronloog. Op het zeepforum waar ik op zit (http://www.zeep.vanderleden.com) verschijnen toch nog met enige regelmaat horrorverhalen van mensen die iets te nonchalant met loog zijn omgegaan.


Dan heb je niet goed gelezen:

Geplaatst door Bijenhoudster
Ik draag huishoudhandschoenen. Als je het op je hand krijgt krijg je een rode plek die irriteert. Je moet ook een veiligheidsbril dragen. En ik heb meestal gewone kleding aan maar weet van andere dat er gaten in kunnen komen, heb dit zelf nooit gehad, als het op mijn kleding komt was ik het daarna.


Overigens zit ik zelf al meerdere jaren intensief op die site en valt het wel mee met die horror verhalen, ik ken er precies één: 1 persoon kreeg het in haar ogen en moest naar de eerste hulp (zonder blijvende gevolgen). Op de bijeenkomst van deze site vorig jaar waar alle mensen gezamenlijke zeep gingen maken, had er maar één persoon een veiligheidsbril op. Ik ga natuurlijk niet zeggen dat je die voorzorgmaatregelen niet moet nemen. Maar om het enger te maken dan het is, zit niemand te wachten.

Ondertussen ben ik vandaag begonnen met schoonmaken met loog. Al eerder had ik alle onderdelen met een verfkrabber schoongemaakt en daarna evt. glad gemaakt met schuurpapier. Vervolgens heb ik in een emmer (10 liter) een 2% loogoplossing gemaakt. Het wordt in het geheel niet warm, bruist ook niet, geen damp ook. Ik laat de raampjes er minimaal 5 minuten aan elke kant in staan.

Het water wordt bruin van de raampjes, er komt iets (minimaal) schuim op de raampjes wat denk ik betekent dat er toch nog vet oplost (verzeept). Weet ik niet zeker, nat hout schuimt misschien ook een beetje, je kon het nauwelijks schuim noemen.

Ondertussen heb ik alles gehad. Ik moet bekennen dat ik de laatste keer bril en handschoenen ben vergeten. Ik heb alle schoongemaakte (heel nat en nog niet afgespoeld) kastdelen met blote handen naar binnen gedragen en daar pas afgespoeld. En ik heb niets gevoeld.

Het is niet handig in de douche afspoelen. Ik moest door het hele huis met lekkende kastdelen die bruine druppels lekten. Beter buiten met een slang afspoelen. Met mooi weer, dat ze buiten kunnen drogen, ze staan nu overal in huis te drogen.

Nu de ramen bijna droog zijn zie ik wel verschil. De ramen waren eerst glad van ingetrokken was, wel mooi gezicht. Nu zijn ze ruwer en is de was er helemaal af. Je krijgt het met krabben nooit zo schoon.

Met afbranden heb ik geen ervaring, maar smelt het dan niet en blijft het er toch opzitten. Met loog lost het op. Overigens ga ik de kastdelen zelf ook nog afbranden.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Gerard van Gastel » ma 22 feb 2010, 18:13

Met een pH-papiertje zou je kunnen testen of het loog ook werkelijk uit het hout is........
zoja: prima,
zoniet: dan ben je niet echt goed bezig.

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: schoonmaken kast

Bericht door Bijenhoudster » ma 22 feb 2010, 20:19

En al die Duitsers en Belgen doen dat ook?

Het was al heel erg verdund en ook nog nagespoeld. Ik maak mij daar geen zorgen over.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 39 gasten