Ontsmetten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Ontsmetten

Bericht door pim123 » zo 21 feb 2010, 22:18

Ik heb niets hierover via zoeken kunnen vinden , maar hoe steriliseren jullie je potten ?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door Oude Essink » ma 22 feb 2010, 09:33

kokend water met een vleugje soda. Daarna spoelen en laten uitlekken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door Bart de Coo » wo 24 feb 2010, 00:16

Als ik honing ga potten, dan draai ik een aparte wasbeurt met de vaatwasmachine. Die zit dan helemaal vol met potjes. Als het te veel potjes zijn - en dat is meestal het geval - dan herhaal ik dat nog eens met een volgende lading. Volgens mij bevatten ook vaatwasmachinetabletten (23 letters) soda.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door m.kolsters. » wo 24 feb 2010, 13:43

Je moet eens ruiken als de potten uit de vaatwasser komen,dan doe je er geen honing meer in.[:(!]
Met kokend water uitspoelen en drogen,ik ga er van uit dat elke imker nieuwe potten gebruiken[^][^]
Maar wel goed laten luchten na de vaatwasser en uit spoelen met kokend water,dan is deze lucht er wel uit.
Deksel nooit aan draaien of moeten gevuld zijn met honing.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door AndreasH » wo 24 feb 2010, 14:00

Als ik even in m'n herinnering graaf, hoe m'n moeder vroeger de weckpotten schoonmaakte dan was het uitkoken in soda, vervolgens uitspoelen met kokend water en op de kop laten drogen op een schone theedoek..... Hoe het met de deksels gaat weet ik trouwens niet... Ik wil potten gaan hergebruiken, althans, als ik dit jaar kan gaan slingeren heet dat....

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 24 feb 2010, 16:41

We hebben een "HAK potten inzamelcentrale", familie, buren, kennissen die sparen voor mij hun potten. De potten krijgen allemaal een wasbeurt in de vaatwasser en worden vervolgens in de schuur opgeborgen.
Zodra ze nodig zijn, krijgen ze nog eens een wasbeurt, waarna ik ze allemaal nog een keer controleer op onzuiverheden.
Met een nieuw gekochte deksel ziet alles er keurig uit.

ROY
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 07 aug 2009, 14:05
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door ROY » wo 24 feb 2010, 17:05

Goedemiddag, ik woon in Duitsland en ben daar vorig jaar begonnen met het volgen van een imker cursus en dit jaar een honing cursus volgens de Duitse Imker bond regels. Hier wordt dan ook geleerd om de Duitse honing potten/deksels in de vaatwasser te wassen en uit te laten lekken (zoals AndreasH schrijft).

Wat ik mij nu af vraag bestaat er zoiets als Nederlandse uniforme honing glazen, deksels en etiketten[?]

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door macwlem » wo 24 feb 2010, 17:55

ROY schreef:Wat ik mij nu af vraag bestaat er zoiets als Nederlandse uniforme honing glazen, deksels en etiketten[?]


Helaas niet.

Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door Kees van Gortel » za 27 feb 2010, 21:01

Ontsmetten:

Neem aan dat jullie hier gebruikte glazen bedoelen[;)]
Aangezien honing sterk desinfecteert en in sommige gevallen bacterie dodend is, kan dat een punt tot nadenken zijn.

En die gebruikte potten: Pas daar erg mee op, vooral wanneer je de herkomst en daarmee de inhoud die er in gezeten hebt niet weet. Veel geuren (rode kool, uitjes, augurken etc) gaan er niet meer uit. Vandaar dat eigenlijk iedereen al nieuwe deksels gebruikt.

En, voor degene die het nog niet weten, de glasprijzen zijn de laatste tijd gedaald waardoor nieuwe potjes wel erg voordelig worden. Reken eens uit wat schoonmaken van 2e hands kost.
En verder maken we geen reclame.

Standaard? nee, helaas geen echte honingpot. De 375ml pot met 63mm deksel is de meest gebruikte in Nederland voor honing. De grootste honingverwerker van Nederland -De Traay- gebruikt er ook heel wat van en bij ons gaat er jaarlijks ook wel een vrachtwagen vol door heen.

hgr.

Kees Verrips
Imkerij De Werkbij
http://www.dewerkbij.nl

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ontsmetten

Bericht door pim123 » za 27 feb 2010, 21:24

Mijn orginele vraag was eigenlijk gebaseerd op het gebruik van nieuwe potten (en ik heb geen vaatwasser). Of mag ik er van uitgaan dat nieuwe potten al schoon zijn en direct bruikbaar voor honing ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 52 gasten