Reizen naar het fruit

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Reizen naar het fruit

Bericht door AndreasH » vr 05 mar 2010, 19:19

Vraagje, per wanneer zet je de kast eigenlijk in een boomgaard neer? Ik las media april. Maar stel het is al eerder mooi weer. Ga je dan voor of na de voorjaars inspectie aan de wandel met je volk? Hoe zit dat met het reizen naar dracht eigenlijk??

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door Dirk Blanken » vr 05 mar 2010, 19:33

Je reist naar de "dracht" in overleg met de opdrachtgever die jouw betaald.
Dit ook i.v.m. bespuitingen etc.
Ik ga nooit meer naar het fruit het is een tak van sport waar veel wordt gespoten.
Ik zou niet graag naast een fruitbedrijf imkeren.
Ik zie liever een foutje op de appel(schurftplekje) of wat dan ook.
Dirk



dertiende

mui1

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door mui1 » vr 05 mar 2010, 20:22

AndreasH schreef:
Vraagje, per wanneer zet je de kast eigenlijk in een boomgaard neer? Ik las media april. Maar stel het is al eerder mooi weer. Ga je dan voor of na de voorjaars inspectie aan de wandel met je volk? Hoe zit dat met het reizen naar dracht eigenlijk??


Je zet de kasten pas op het fruit wanneer de fruitteler het je vraagt. Dat wil niet zeggen dat hij het altijd goed heeft dus enige tips zijn welkom. Het beste is om de bijen te plaatsen als minimaal 10% van de bloemen zijn geopend. Dit bevordert dat de bijen op de juiste dracht (fruit) gaan vliegen en niet eerst naar iets anders (paardebloemen) buiten de boomgaard gaan. Hier blijven ze dan vervolgens op vliegen waardoor het effect voor de fruitteler veel kleiner is. Het verhaal van collega Dirk Blanken dateert uit de tijd van 10 tot 20 jaar terug. Toen gingen er door bespuitingen van naburige fruittelers er nog wel eens bijenvolken dood. Dit is de laatste jaren door veel betere middelen nauwelijks nog aan de orde.
Een fruitteler is veel te blij met bijen en in deze schaarse tijd kijkt hij wel uit om zijn imkers te verspelen.
Lever goede volken en vraag een goede prijs dan zijn beide tevreden en angst voor spuitschade is uit de tijd bovendien heb je met goede volken ook redelijk kans op honingopbrengst van het fruit.
Laat zien dat we in de fruitteelt elkaar nodig hebben en dreig vooral niet met elke bij die dood voor de kast ligt met spuitschade onderzoek door de AID.
Begrip voor elkaars beroep en hobby helpt voor goede verstandhoudingen nu en in de toekomst.

hofstede
Berichten:100
Lid geworden op:zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door hofstede » vr 05 mar 2010, 21:31

Er zijn ook biologisch fruittelers.
Maar fruitteler weet ook heel goed dat ie bijen nodig heeft,dus dat spuiten val reuze mee.
Gewoon wat mailtjes versturen en bellen.
Zo ben ik ook aan mij bio boer gekomen

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door AndreasH » vr 05 mar 2010, 22:36

Nou jah, het zijn kennissen die een boomgaard hebben. Hoop stiekem op hoogstam maar dat zal wel niet. Die vind je in het zuiden van het land nog wel een beetje maar verder is hoogstam fruitteelt redelijk uitgestorven.

Ik denk dat ik zondag eens even ga kijken. :-) Eens zien wat ze allemaal hebben staan en willen en wat mogelijk is. Spuiten doen ze waarschijnlijk niet. Tis voor de hobby...

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door m.kolsters. » za 06 mar 2010, 18:01

Breng nooit bijen naar het fruit voor de fruitkweker heeft gebeld.
Er word gespoten tot een bepaalde dag,en een paar dagen later krijg je bericht dat de bijen moeten komen. spuiten voor de knop)
Ook het terug halen word gemeld en moeten dan voor het weekeind weg zijn in verband met spuiten.(spuiten voor te veel vrucht zetting)
Dit geld voor heel de betuwe,alle bijen weg - en halen.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door kreydt » za 06 mar 2010, 19:37

Beste Hofstede,
Juist, er zijn biologische fruittelers en biologische fruittelers.
De ene spuit even goed als de courante fruitteler ( en waarschijnlijk méér ) en degene die het maar laten aanwaaien. Van de laatste zijn de vruchten niet toonbaar en geloof het of niet, minder gezond dan bespoten vruchten. ( schimmels, micro-organismen, uitwerpselen van allerhande ongedierte, plant-eigen giftstoffen.... en dan maar smullen van een onbespoten vrucht )

kg

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door marcv » za 06 mar 2010, 19:58

kreydt schreef:
Beste Hofstede,
Juist, er zijn biologische fruittelers en biologische fruittelers.
De ene spuit even goed als de courante fruitteler ( en waarschijnlijk méér ) en degene die het maar laten aanwaaien. Van de laatste zijn de vruchten niet toonbaar en geloof het of niet, minder gezond dan bespoten vruchten. ( schimmels, micro-organismen, uitwerpselen van allerhande ongedierte, plant-eigen giftstoffen.... en dan maar smullen van een onbespoten vrucht )

kg


Deze kommentaar is niet alleen totaal irrelevant, het is tevens de grootste nonsens die ik hier al ooit gelezen heb. Informeer u zelf eens man! Ga eens kijken bij biotelers en in biowinkels. Duidelijk geen flauw idee waar je over praat.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door AndreasH » za 06 mar 2010, 21:13

Wederom, het zijn kennissen met een kleine boomgaard waar perzik, nectarine, pruim en 13 verschillende soorten kersen en 5 verschillende soorten appels in staan. Ze zijn absoluut tegen spuiten en ik zal ze het ook zeker te weten te verstaan geven dat ik m'n bijen niet daar ga neerzetten als ze de spuit ter hand nemen. Daar doe ik het niet voor immers, om m'n bijen te laten vergiften.

Mijn vraag is overigens nog niet echt beantwoord.... Hoe zit het nou met de voorjaars inspectie. Die moet media april gebeuren, als de temperatuur hoog genoeg is. Maar wat als het nou al eerder warm is en de bomen in bloei gaan? Moet ik de voorjaars inspectie dan doen als de tijd er eigenlijk nog niet geschikt voor is?? Tell me all about it :-)

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Reizen naar het fruit

Bericht door marc » za 06 mar 2010, 22:09

Voorjaarsinspectie in april is boekjespraat Andreas. Neem gewoon een dag van 12-15°C, wanneer die ook valt. Hopelijk dit jaar toch nog in maart [|)].

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten