bij voeren met feed bee

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

kippen
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 18 mar 2007, 11:03
Locatie: Germany
Contacteer:

bij voeren met feed bee

Bericht door kippen » zo 14 mar 2010, 15:07

Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met feed bee ik wil wat gaan bijvoeren vorige jaren deed ik dat met nectopoll, maar daarin zouden vetten zitten die de bijen niet opnemen.
Nu is mij geadviseerd om feed bee te gebruiken, een poeder dat gemengd moet worden met beefit en water.
hoor of lees graag een ieders bevindingen.
gr. Harry

NoudvanWageningen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Bastaart / Buckfast
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door NoudvanWageningen » zo 14 mar 2010, 19:10

Dit voorjaar heb ik voor het eerst Feed Bee gevoerd. Het is even uitrekenen hoe je het mengsel moet maken. Op de verpakking gaan ze er vanuit dat je gelijk 20 kg in één keer aanmaakt. Omdat ik het eerst bij 4 volken wilde proberen heb ik alle aangegeven hoeveelheden door 40 gedeeld. Het wordt een kleverige zachte deeg. Naar mijn zin te zacht om zo over de raampjes te gieten dus heb ik het in een boterhamzakje gekwakt, gaatjes eronder gemaakt en op de raampjes gelegd. Ik gebruik geen dekplank op de simplex-piepschuim-kasten maar doorzichtig folie waardoor het zaakje toch weer goed afsloot.
Graag zou ik voor de bloei van het fruit wat volken op-peppen.
FeedBee vind ik wel duur, voor een zak van 10 kg (de kleinste verpakking) betaalde ik iets van 50 euro. Ik weet niet of ik na deze zak nog één zal kopen, eerst resultaat zien . . .

Afbeelding

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door Piet Jager » zo 14 mar 2010, 21:12

Er staat alleen op 100% plantaardig en wat er beslist niet inzit, maar wat zit er dan wel in?

Proteinen zijn enkelvoudige eiwitten, die zijn opgebouwd uit aminozuren. Deze kunnen worden onderverdeeld naar een bepaalde waarde die ze voor de bijen hebben, nl.: 1. noodzakelijke (essentiele) aminozuren. Er zijn 10 noodzakelijke aminozuren 2. voorwaardelijk noodzakelijke aminozuren 3. niet-noodzakelijke aminozuren.

Vetten kunnen worden onderverdeeld in 1. Enkelvoudige vetten 2. Samengestelde vetten 3. Afgeleide vetten (vetzuren en sterolen). Dierlijke vetten zijn over het algemeen arm aan essentiele vetzuren (meervoudig onverzadigde vetzuren), plantaardige vetten bevatten deze veelal in een hoge percentage (40-60%)

Koolhydraten kunnen worden verdeeld in 1. Enkelvouidge suikers. Alleen enkelvoudige suikers kunnen de darmwand passeren 2. Tweevoudige suikers 3. Drievoudige suikers 4. Meervouidge suikers

Minerale zouten (anorganische stoffen), ja maar welke? Momenteel zijn er 27 celzouten. Er zijn 6 levensnoodzakelijke mineralen en 10 levensnoodzakelijke sporenelementen.

Door alleen op de verpakking het percentage proteinen, vet, koolhydraten en mineralen te vermelden is niet voldoende om een goed inzicht te krijgen in de waarde van dit product als aanvullend diervoeder ter versterking van bijen- en hommelvolken. En waar blijven de zo noodzakelijke levensstoffen, de vitamines?

!Piet

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door Robbert » zo 14 mar 2010, 22:41

Die poeder lijkt meer op wat ik aanmaak voor mijn 6 maanden jonge spruit.
Niet te drinken dat spul laat staan dat ik dat aan de bijen zou voederen.
Zij vind het heerlijk. [:X]

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door Cor Van Pelt » ma 15 mar 2010, 06:05

Feed Bee.

Dit spul wordt in Ontario gemaakt. Is uitgevonden(gemaakt) door bijenhouders op de universiteit. Kijk eens op: http://www.feedbee.com

Er zijn tientallen aanbevelingen op hun site. Het wordt over de hele wereld gebruikt.

Ik heb een 20 kg.zak gekocht. Dit is de kleinste maat in Noord Amerika. Ik had nog maar 2 volken over. Ik heb vorige Vrijdag een deeg gemaakt. 1 kg.suiker,oplossen in een L. heet water. Dan FeedBee toevoegen en goed mengen. Geen klonten meer in het deeg! Laat 8 uur staan. Ik ga morgen zien hoe de bijen het opnemen. Het bevat geen soja!.

Ik zal een foto maken en opsturen. We zullen zien wat het doet.
Die zak kostte mij $80.00 Da's ongv.78Euro's.
Groeten uit Alberta.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door Cor Van Pelt » ma 15 mar 2010, 06:07

Dat koste E.55.00

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door Aro » ma 15 mar 2010, 22:35

Beste medeimkers,
We kunnen wel allerlei kreten slaken,maar niemand weet er het fijne van!! Wel heeeel toevallig dat de meeste beroeps imkers hetwel gebruiken en aanbevelen!Maar ja wij hobby imkers weten het meestal beter.
Met vr. groet,Aro

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door joselito » di 16 mar 2010, 00:21

Welke beroepsimkers gebruiken het dan Aro? Trouwens beroepsimkers gaan heel anders te werk. Daar wordt een kast nooit nagekeken, hoogstens een paar maal één raam om te kijken of er broed is. Het enigste dat er gebeurd is honingzolders opzetten en terug afnemen. En op een afstand worden er lege kasten gezet in de hoop dat als er ergens een kast zwermt , de zwerm hopelijk in een van die lege kasten trekt.
De slechtste jaren zijn onder andere die waarin veel kasten zwermen omdat ze dan de zomerdracht kunnen vergeten. Dus gestimuleerd wordt er zeker niet in de vroege lente.
Dat is mijn ervaring bij een beroepsimker in Ierland.

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door Aro » di 16 mar 2010, 22:14

Hi Joselito,
De meeste beroepsimkers in Canada en de U.S.A.!!
Met vr. gr.,Aro

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: bij voeren met feed bee

Bericht door lieven busschaert » do 18 mar 2010, 09:35

Ik heb vorig jaar een oplossing gemaakt met feed bee. de bijen namen het vlot op maar het was een vuil en stinkend papje dat moeilijk van de voerbakken te krijgen was. Dit voorjaar geef ik ( en andere collega's) feed bee in een soort voederhuisje voor vogels. De bijen nemen de korrels vlot op en mijn bijenvolken ontwikkelen zeer vlot!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten