Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door henkvanderscheer » vr 09 apr 2010, 16:21

Beste Marcv,
Misschien kan enig leesvoer wat licht in de duisternis van de wetenschap verschaffen. Wat dacht je van de artikelen in:
Journal of Invertebrate Pathology 103(supplement 1);2010 en
Journal of Apicultural Research 49(1);2010
Veel leesplezier toegewenst.
Met vriendelijke groeten,
Henk

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jeroenvt » vr 09 apr 2010, 16:34

BBBeez schreef:
Ook van andere standen in de buurt kan herbesmetting plaats vinden. Het is daarom van belang om de natuurlijke mijtenval ook na een behandeling met oxaalzuur goed in de gaten te houden.


<klok zonder klepelmodus>Ik hoorde toch ook van een onderzoek dat zelfs van twee kasten naast elkaar nauwelijks besmetting geconstateerd werd, weet alleen even niet zo gauw meer waar...</klok zonder klepelmodus>

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Kees Overeem » vr 09 apr 2010, 18:52

<<<<<<<<<heb de lijsten ingevuld. Ik hoop dat iedereen meedoet.>>>>>>>>>>

Natuurlijk doet niet iedereen dat.
Ik heb het idee dat vooral de grote imkers die (al jaren) geen verliezen hebben helemaal geen behoefte hebben aan het invullen van de vragenlijsten.
Ik behoor er zelf ook toe.
Het antwoord op het probleem is helemaal niet moeilijk, alleen willen de meeste imkers het niet horen of begrijpen.
Wel is het zo dat het imkeren tegenwoordig niet meer zo eenvoudig is als bijvoorbeeld in de jaren 60 en 70.
Er wordt veel meer van de imker gevraagd vooral wat betreft hygiene en varroabestrijding.
Het komt neer op:
* twee stromen bedrijfsmethode: elk jaar opnieuw opfokvolken maken met jonge moer in schone kasten en op nieuwe ramen kunstraat.
Hierbij vooral geen uitgebouwde bebroede raten meegeven.
Door deze volken regelmatig ( elke week) te voeren ontwikkelen ze goed en leggen zich hoofdzakelijk toe op stuifmeel halen.
* De varroa bestrijden op het moment dat ze kwetsbaar zijn: dus in de opfokvolken op het moment dat er geen broed is, waarmee is niet belangrijk.
* de winterbijen moeten geboren worden en opgroeien zonder varroa's
* De productievolken zullen helaas aan het eind van het jaar het veld moeten ruimen, hier zit vaak het probleem: het is toch zonde, hoe doe je dat en misschien halen ze het volgende jaar wel.
* de grote imkers die -zie bovenstaande- geen wintersterfte hebben maken niet elk jaar evenveel opfokvolken als productievolken maar vaak wel 2 a 3 keer zoveel, zij bieden die vaak in het voorjaar te koop aan.
* Job van Praagh propageert (ongeveer) bovenstaande als de Celler rotationsmethode die gezonde volken belooft.
* vroeger zei men: het (uitgebouwde)ratenbestand is het kapitaal van de imker, tegenwoordig moet je weten dat dit de dood van de volken is!
Als volken in het voorjaar ruimte nodig hebben dan moeten ze zelf opnieuw bouwen, lukt ze dat niet dan zijn ze niet vitaal genoeg.
Natuurlijk is er incidenteel sterfte door bespuiting en dergelijke maar dat is niet de oorzaak van de structurele sterfte van de laatste jaren.
Imkers hebben de neiging om allerlei oorzaken te zoeken die buiten hun eigen invloedssfeer liggen en jammer genoeg is de pers daar gevoelig voor.
Bovenstaande is helemaal geen wijsheid of prestatie van mezelf, het is de gewone boeren-logica van mijn beide grootvaders, korfimkers , die voor de overwintering alleen de jonge schoon uitgebouwde korven opzetten en de oude productievolken oogsten en afzwavelden.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Oude Essink » vr 09 apr 2010, 19:35

Hallo Kees,
vroeger zei men: het (uitgebouwde)ratenbestand is het kapitaal van de imker, tegenwoordig moet je weten dat dit de dood van de volken is!
.
de gewone boeren-logica van mijn beide grootvaders, korfimkers , die voor de overwintering alleen de jonge schoon uitgebouwde korven opzetten en de oude productievolken oogsten en afzwavelden.


Ik denk, dat het inzicht van jouw grootvaders niet verschilt van de onze: schone raat is essentieel voor het overleven van bijenvolken.

Afbeelding

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Kees Overeem » vr 09 apr 2010, 20:26

<<<<<<het inzicht.....niet verschilt van de onze>>>>>>>

Hennie;

Hier zit precies de clou.....
Namelijk wie je bedoelt met "onze" ?!
Of bedoel je dat veel collega imkers het wel weten maar in de praktijk niet doen ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door wilde » vr 09 apr 2010, 22:31

Ik neem aan dat je een monster bijen hebt opgestuurd om de oorzaak te laten vaststellen. Wat was de diagnose?
Dat gaat wel erg moeilijk bij 'echte' verdwijnziekte. Er was geen bij meer in de kast te vinden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Hans van der Post. » vr 09 apr 2010, 23:29

Kees schrijft: * [........]de grote imkers die -zie bovenstaande- geen wintersterfte hebben maken niet elk jaar evenveel opfokvolken als productievolken maar vaak wel 2 a 3 keer zoveel[........]
Hum....... en die grootimkers daar in Amerika? die hadden toch ook wintersterfte = verdwijnziekte?
Kees hoe verklaar je dit?
Zou als grootimker - wie is dit? - toch de lijst naar waarheid invullen!!

!Hans.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Berend » vr 09 apr 2010, 23:29

Kees Overeem schreef:
* De productievolken zullen helaas aan het eind van het jaar het veld moeten ruimen, hier zit vaak het probleem: het is toch zonde


dit is niet zonde, maar een zonde!

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » za 10 apr 2010, 09:20

Hans van der Post. schreef:
Zou als grootimker - wie is dit? - toch de lijst naar waarheid invullen!!



Hans
De grotere Imkerij zal deze lijst niet anders dan anoniem in kunnen vullen .
Zelf heb ik moeite met de punten 3-4-8-9-en 16 , ik zou niet graag willen dat dit bewijs in ( voor mij )verkeerde handen zou vallen , wat altijd mogelijk is ,bovendien zijn er punten bij die niet in relatie zijn met de verdwijnziekte.

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door A.A. Staals » za 10 apr 2010, 15:10




Zelf heb ik moeite met de punten 3-4-8-9-en 16


Jaap
Wat is dit voor raadsel[?]

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten