Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Menno » ma 12 apr 2010, 21:12

Jaap v.Popering schreef:
It has been determined that the use of amitraz as a miticide for use in beehives, according to the GAP specified above, is very unlikely to pose any health risks from consumption of the harvested commodity.

Yep,
maar ik kom toch ook tegen:

Amitraz is a fat-soluble compound which is not very stable in honey. It degrades almost completely into several decomposed metabolites after 3-4 weeks. Amitraz is readily hydrolysed under the exposure to sunlight (UV exposure) and low pH. In addition, solution properties such as ionic strength, temperature and solubility affects the stability of amitraz. Amitraz hydrolyses through a series of intermediate compounds to form the environmentally stable compound 2,4-dimethylaniline (2,4-DMA), which is mutagenic, oncogenic and genotoxic. The degradation of amitraz to stable aniline products may contribute significantly to the environmental and health risks of this pesticide`s application and use (Osano et al., 2002; Brimecombe and Limson, 2007). Although potential carcinogenicity of amitraz can not be totally dismissed because of the mutagenic/carcinogenic metabolite, 2, 4 dimethylaniline (in vitro evidence only), the tumor data for amitraz are not very compelling.

Dus hoewel Amitraz ansich dus inderdaad redelijk onschuldig lijkt te zijn wordt het wel degelijk in de bijenwas opgenomen, en vormt stabiele potentieel carcinogene afbraakproducten. Dat lijkt me wel heel vervelend als je je eigen was-cyclus opzet, want die concentratie kan dan met de jaren stijgen.

En bij aanwezigheid van voor iedereen werkbare alternatieven lijkt me dat dus een middel om te vermijden.

Groeten Menno
PS
bron van bovenstaande text
http://scialert.net/fulltext/?doi=ajft.2009.56.59&org=10

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 12 apr 2010, 21:43

Menno schreef:
Dat lijkt me wel heel vervelend als je je eigen was-cyclus opzet, want die concentratie kan dan met de jaren stijgen.



Maar ik koop mijn kunstraat bij een gerenomeerd bedrijf , en die koopt zijn was misschien wel in uit ......... New Zeeland [;)]

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door AndreasH » ma 12 apr 2010, 22:55

Maar voor mij was dit ook niet nodig geweest want ik red mijzelf wel .


Da's mooi.... Ga je jou oplossing voor dit probleem nog met de wereld delen?? :D

henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door henkvanderscheer » di 13 apr 2010, 10:30

Beste mensen,
In 2004 schreef mevr. Schoots al in Bijen (nr. 10, pag. 269-270) dat was behoorlijk kan zijn verontreinigd met allerhande middelen; zowel middelen ter bestrijding van varroa als gewasbeschermingsmiddelen. Die wijsheid kwam uit Duitsland waar dr. Klaus Wallner veel onderzoek doet naar residuen in was en honing. De juiste term voor oude raten is danook chemisch afval. Recycling van de eigen was om er kunstraat van te maken, is om die reden niet verstandig. Met het slingeren komen stukjes was in de honing die daardoor extra verontreinigd raakt naast het diffunderen van de stoffen vanuit de was in honing.
Leveranciers van kunstraat dienen te weten wat daarin zit. Over het algemeen is was uit Afrika weinig verontreinigd.
Henk

Bijen 13(10):269-270;2004

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Tieme » di 13 apr 2010, 10:51

Beste Henk,

Zelf weet je het beste wat je in de kasten hebt gedaan om de mijten te bestrijden. Bij het recyclen van de was moet je vooral de gesmolten darrenraten en de zegelwas gebruiken. Dit is jonge was die in principe niet of weinig met bestrijdingsmiddelen in aanraking is geweest De rest is goed om kaarsen van te maken. Dit is ook het advies was er in het instituut in Celle wordt gegeven.

Wie zich hieraan houdt kan verwachten kunstraat te maken waar weinig geks in zit.

Overigens heb ik bij geen enkele leverancier nog gezien dat er een bewijs van analyse wordt overlegd bij de was. Het is toch allemaal een kwestie van vertrouwen.

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jeroenvt » di 13 apr 2010, 12:04

Heb ik dan ook goed begrepen dat het bijenhuis geen was meer aanneemt? Is dat om die reden? Verder worden waswafels toch ook gelost met behulp van chemicaliën die op het wafelapparaat wordt gesmeerd om makkelijker te lossen?

Ik ben er al een tijdje mee opgehouden. Ik vervang wel zonder kunstraat, kunnen die bijen best zelf. En eigen kaarsjes is ook weer leuk.

Grootimkers doen het trouwens toch ook niet, kost veel te veel moeite om al die raampjes te gaan insmelten.


--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » di 13 apr 2010, 12:20

Jeroenvt schreef:

Grootimkers doen het trouwens toch ook niet, kost veel te veel moeite om al die raampjes te gaan insmelten.


--
Mvg Jeroen van Tol


Als je uitgebouwde ramen ontdoet van was en laat uitbouwen op de draadjes alleen wordt het een warboel. Tenminste bij mij.

Hoe doen die grootimkers het dan, als ze geen kunstraat insmelten?

Gert

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door LWPisa » di 13 apr 2010, 13:44

Losse draden daar bouwen ze chaotisch omheen en door.

Startstrips in lege ramen gaat prima.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Tieme » di 13 apr 2010, 14:20

Hallo Jeroen

Het zijn mythische grootimkers die gewoon maar laten bouwen. Ze smelten toch echt kunstraat in of ze gebruiken plastic raat.

Maar, het is zeker zo dat de bijen zelf ook goed raten bouwen, en naar mijn ervaring bouwen ze prima om de staaldraadjes heen. Ze doen net of het er niet is. Alleen is het wel zaak uit te laten bouwen tussen twee mooie ramen. In de nieuwe raten worden namelijk alle bochten en deuken van de raten er naast gekopieerd.

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jeroenvt » di 13 apr 2010, 15:32

Euh, ik heb het uit betrouwbare bron (uit eerste hand zogezegd).

Anyweg, ik laat ook tussen twee raampjes in bouwen en dat gaat prima met draad. Eerst deed ik nog een satéprikker bovenin, maar ook daar ben ik nu vanaf. Bovendien zit ik op elf ramen, dus lekker strak tussen twee andere gaat prima.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten