Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » vr 23 apr 2010, 10:31

gert schreef:
Geplaatst door gert

Ik lees vanmorgen op de site van het Friesland College, laboratoriumtechniek in Leeuwarden:

"Op dit moment onderzoeken we bijenvolken op de aanwezigheid van een parasiet, een erg actueel onderwerp, want er is op dit moment op veel plaatsen in de wereld sprake van een grote bijensterfte, terwijl bijen een grote economische waarde hebben, heel veel gewassen kunnen alleen dankzij de bevruchting door bijen geteeld worden."

Zie http://www.microbiologie.info/index.htm

Gert




Van het Friesland College te Leeuwarden ontving ik de volgende reactie:

"Op school hebben we meegedaan aan een bijenonderzoek, we hebben gekeken naar de parasiet Nosema ceranae, deze darmparasiet is met een microscoop makkelijk aan te tonen. Wilt u weten of deze parasiet aanwezig is dan kunt u ons wat dode bijen opsturen en kunnen we zien of ze erin zitten.
Ook hebben studenten dna geisoleerd wat elders verder is onderzocht."

Dus als jullie nog dode bijen hebben...

Ik ga nog even achter het adres en eventuele kosten aan.

Gert

Voortwis
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Voortwis » za 24 apr 2010, 08:55

gert schreef:

Van het Friesland College te Leeuwarden ontving ik de volgende reactie:

"Op school hebben we meegedaan aan een bijenonderzoek, we hebben gekeken naar de parasiet Nosema ceranae, deze darmparasiet is met een microscoop makkelijk aan te tonen. Wilt u weten of deze parasiet aanwezig is dan kunt u ons wat dode bijen opsturen en kunnen we zien of ze erin zitten.
Ook hebben studenten dna geisoleerd wat elders verder is onderzocht."

Dus als jullie nog dode bijen hebben...

Ik ga nog even achter het adres en eventuele kosten aan.

Gert






Natuurlijk een leuk initiatief en een leuke oefening voor hen maar ws. toch maar tijdelijk en misschien niet gratis. Bijen-wur doet het (nog steeds)gratis en is lijkt mij blijvender: http://www.bijenziekten.wur.nl/NL/diagnose/
Groet,

Dick te Voortwis

Voortwis
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Voortwis » za 24 apr 2010, 09:05

gert schreef:
Weet iemand te vertellen, wat Wageningen doet aan het opsporen van oorzaken van bijensterfte?

Heeft men zich daar ook gericht op wat er deze winter met veel bijenvolken is gebeurd: namelijk doodgaan of verdwijnen?

Is er bij onze zuiderburen ook onderzoek naar bijensterfte?

Gert

Zie hiervoor het blad Bijenhouden van april. Op pag. 12 staat een art. over gezamenlijk onderzoek: Nederlandse bijenonderzoekers bundelen hun krachten. (Ideetje: als je geen lid bent bestel dan evt. een los nummer).
Groet,

Dick te Voortwis

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Romée van der Zee » zo 25 apr 2010, 23:13

Een kleine correctie op wat de studenten van het Friesland College schrijven. In een project waarin ik een aantal virussen controleer in bijenvolken is door hen RNA (niet DNA) geïsoleerd. Dit is volgens een nieuw protocol uitgevoerd, waardoor een meer betrouwbare uitspraak over een eventuele relatie tussen de aanwezigheid van virussen en bijensterfte kon worden gedaan. Dit beperkt zich overigens niet tot varroa gerelateerde virussen.
In het kader van het BIJ-1 project onderzoek ik behalve Nosema sps. kwantitatief de volgende virussen: DWV, BQCV, CPV, KBV, SBV, APBV, IAPV en AIV.
In de loop van dit jaar zal ik enkele resultaten publiceren.
Romée

gert
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » ma 24 mei 2010, 16:56

Ik vond het wel aardig dat dit topic afgesloten werd door de door mij zeer gewaardeerde Romée. Maar ik ga toch nog even verder breien.

Het begon met mijn dode volken en mijn verdriet daarover.
Vandaag wil ik jullie in mijn vreugde laten delen. Mijn zoon belde me uit Papendrecht dat mijn stal daar weer wordt bevolkt door één of twee aangevlogen zwermen.
En vandaag hier in Lelystad een grote zwerm in een lokkast achter in onze tuin. De eerste stuifmeel zag ik binnenkomen en de waterhaalsters bezoeken weer voorzichtig onze vijver.

M'n ouwe imkershart gaat weer sneller kloppen.
Ik vind het echt heerlijk.
Dat wou ik even kwijt.

Gert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten