Veel vragen van een beginner!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Daniel_A
Berichten:7
Lid geworden op:ma 01 jun 2009, 19:07
Contacteer:
Veel vragen van een beginner!

Bericht door Daniel_A » di 23 mar 2010, 00:44

Ik ben vorig jaar begonnen met het houden van bijen in een 12-raams dadantkast maar ze zijn verdwenen tijdens de winter. Nu wou ik dus nogmaals een bijenvolk kopen alleen vroeg ik me af hoe ik dat vervoer.

Gebruikelijk is een simplex/spaarkastsysteem en een dadantkast dus niet. Ook is een 12-raams dadantkast veel groter dan een 10-raams simplex/spaarkast broedkamer dus hebben de bijen bij een volk ter grootte van 10 spaarkastramen veel meer moeite om hun temperatuur op pijl te houden.

Vorig jaar had ik hetzelfde probleem maar toen ik heb ze, omdat het eind mei was en dus warm genoeg was, gewoon in de andere kast gestoten, ff wat bijgevoerd en dat ging prima.

Hoe doe ik dat nu? Wacht ik tot de temperaturen weer omhoog gaan voordat ik een nieuw volk aanschaf? Ik heb ook geen ramen met raat meer dus ze moeten helemaal opnieuw beginnen met bouwen als ik ze in een dadantkast stop aangezien ik niet zo'n fan van kunstraat ben.

Zou ik ze eventueel voor het vervoer in een simplexbroedkamer kunnen vervoeren en dan de dadantkast tijdelijk aanpassen zodat ik daar de simplexraampjes in kan hangen? Of hebben ze dan teveel moeite met de temperatuurdaling 's nachts en kan ik dus beter wachten tot de temperaturen nog wat hoger zijn?

Hoe gaat de verkoop van een volk op een bijenmarkt eigenlijk? Koop ik een behuizing met raam en volk of moet ik de raampjes met bijen in mijn behuizing hangen? Het lijkt me dat eerste maarja misschien is het wel heel anders.

Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende scenario mits een bijenvolk dus in een behuizing met ramen wordt verkocht:

Dadantkast aanpassen en daar de raampjes in hangen en verspreid over de komende maand(en) alle nietdadantraampjes vervangen door lege dadantraampjes die ze zelf weer kunnen volbouwen. (eventueel broedkamer verkleinen met een schot aan 1 kant en dan langzaam de broedkamer vergroten tot ie vol is?)

Is dit mogelijk?

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Veel vragen van een beginner!

Bericht door macwlem » di 23 mar 2010, 08:52

Er zullen zometeen heus wel veel mede-collega's je de juiste antwoorden gaan geven, dus dat komt wel goed... ik heb echter een vraag aan je: je bent zojuist begonnen en vanwaar de keuze voor dadant?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel vragen van een beginner!

Bericht door Hans van der Post. » di 23 mar 2010, 09:11

Om met de laatste opmerking van Willem te beginnen.
[.......]je bent zojuist begonnen en vanwaar de keuze voor dadant?

Dit is ook mijn vraag

Verder schrijft Daniel_A;[.......]aangezien ik niet zo'n fan van kunstraat ben.

Dan kun je beter met het aanschaffen van bijen wachten tot de tweede helft mei.
Je hebt dan veel bijen die mooi kunnen bouwen. Het perslot de bouwtijd van een bijenvolk.

Het vervooer is een "fluitje van een cent" zorg voor een lege korf (zwermkorf) met een stuk stevig vitrage en een "spin".



!Hans.

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Veel vragen van een beginner!

Bericht door Bok » di 23 mar 2010, 16:48

macwlem schreef:
ik heb echter een vraag aan je: je bent zojuist begonnen en vanwaar de keuze voor dadant?


Tegenvraag. (sorry Danil_A geen antwoordt op jou vraag)
Waarom niet met dadant starten.
Ik ben ook direct met dadant begonnen en heb de vraag ook van diverse imkers gekregen. Nooit een antwoord gehad op de vraag waarom niet?

groet,

Peter

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Veel vragen van een beginner!

Bericht door BBBeez » di 23 mar 2010, 17:11

@Bok

Het probleem van Daniel dat hij geen spaarkastramen in zijn dadantkast kan hangen lijkt mij bijvoorbeeld een reden om niet met Dadant te beginnen.

Daniel_A
Berichten:7
Lid geworden op:ma 01 jun 2009, 19:07
Contacteer:

Re: Veel vragen van een beginner!

Bericht door Daniel_A » di 23 mar 2010, 17:14

macwlem schreef:
Er zullen zometeen heus wel veel mede-collega's je de juiste antwoorden gaan geven, dus dat komt wel goed... ik heb echter een vraag aan je: je bent zojuist begonnen en vanwaar de keuze voor dadant?
Minder broedkamers zorgt voor wat meer persoonlijk overzicht. Ook wil ik eigenlijk buckfast bijen die het wat beter zouden doen in een dadant.

Hans van der Post. schreef:
Om met de laatste opmerking van Willem te beginnen.
[.......]je bent zojuist begonnen en vanwaar de keuze voor dadant?

Dit is ook mijn vraag

Verder schrijft Daniel_A;[.......]aangezien ik niet zo'n fan van kunstraat ben.

Dan kun je beter met het aanschaffen van bijen wachten tot de tweede helft mei.
Je hebt dan veel bijen die mooi kunnen bouwen. Het perslot de bouwtijd van een bijenvolk.

Het vervooer is een "fluitje van een cent" zorg voor een lege korf (zwermkorf) met een stuk stevig vitrage en een "spin".



!Hans.
De verkoper heeft het volk in een of andere behuizing. Mijn vraag is eigenlijk dus meer: Koop ik het volk met die behuizing er om heen of moet ik zelf voor een behuizing zorgen om te vervoeren? Wat is de behuizing? Gewoon een afgedichte broedkamer ofzo?

Bok schreef:
macwlem schreef:
ik heb echter een vraag aan je: je bent zojuist begonnen en vanwaar de keuze voor dadant?


Tegenvraag. (sorry Danil_A geen antwoordt op jou vraag)
Waarom niet met dadant starten.
Ik ben ook direct met dadant begonnen en heb de vraag ook van diverse imkers gekregen. Nooit een antwoord gehad op de vraag waarom niet?

groet,

Peter
Ik denk dat het vrij ongewoon is om te beginnen met iets dat ongewoon is. :p

Er zijn meer imkers die simplex of spaarkastsystemen gebruiken en als jij dus ook zo'n zelfde systeem gebruikt is het voor de ervaren imker wat makkelijker jou te helpen met je vragen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Veel vragen van een beginner!

Bericht door semar » di 23 mar 2010, 17:35

ik gebruik een soort verloopnbippel :D

dekplank, met een gat ter grote van een spaarkast-body.
Latje aan de rand, en extra latjes rond het gat in het midde(extra steun op de bovenkant van de dadant ramen.

heb je bijen in een spaarkastbody.
dekplank-met-gat, erop, en een beetje koningin is in de loop van een maand of zo in de onderbak bezig.
zit ze onder, het moerrooster er tussen. dan kun je de spaarbak als honingkamer gebruiken. na de hongoost (of als het broed in de bak is uitgelopen, bak eraf.
verloopnippel eraf an gewone dekplank erop.

kat in het bakie

vriendelijke groet
Semar (dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten