Boven uitlaat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:
Boven uitlaat

Bericht door AndreasH » di 23 mar 2010, 23:09

Gegroet,

Ik zie regelmatig filmpjes op youtube waarbij er zowel een gewone vliegplank is (met opening naar het volk) als een boven-uitlaat. Daar komen alleen maar bijen uit. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en kan opnoemen wat de voor / nadelen hiervan zijn??

Kan me zo voorstellen dat het bij goede dracht een leuke manier is om de bijen sneller weer te laten vertrekken (ze slaan de honing boven op en hoeven zich niet meer door de hele kast te werken om weer buiten aan te komen).... Maar da's maar een voorstelling....

Andreas

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Boven uitlaat

Bericht door Berend » wo 24 mar 2010, 00:50

AndreasH schreef:
(ze slaan de honing boven op en hoeven zich niet meer door de hele kast te werken om weer buiten aan te komen)


Zover ik weet wordt de nectar aan de deur (of in de buurt) afgegeven aan andere bijen die het het hele volk doorgeven tot opslag.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een helikopterdek (boven inlaat) voor een bij prettiger is dan een landingsbaan. Regelmatig zie ik een landing op de plank mis gaan bij een overenthousiaste binnenkomer. [:)]

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Boven uitlaat

Bericht door Bidding » wo 24 mar 2010, 15:32

Hallo,

Bij het volkje dat moerloos de winter uit gekomen is bleek dat de aanwezig bijen de normale ingang helemaal niet meer gebruikten.

Ze hadden een spleetje ontdekt tussen de dekplank en het dak en gebruikten dat als in- en uitgang ....

Tsja, ze gaan hun eigen gang, he?

Lex

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Boven uitlaat

Bericht door willem » wo 24 mar 2010, 19:13

In het boek POLLENANALYSE staat een tekening van een pollenval.
(pollen = stuifmeel) De val is bruikbaar zowel op de bodenplank als bovenop de honingkamer.
Als de bijen aan de boveningang gewend zijn wordt de benedeningang niet meer gebruikt aldus het boek.
Geschreven door Ham, Kaas, Kerkvliet en Neve, onder redactie van Kaas en Ruijter. Dat durf je niet tegen te spreken. [:)]
Over verschil in honing opbrengst wordt niet gesproken, voor de jonge onderzoeker dus nog een mooie taak.
Groeten, Willem

PS Het boek is te bestellen bij PPO-Bijen. (of hun opvolgers.)

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Boven uitlaat

Bericht door lamheuv » vr 26 mar 2010, 23:31

Goedenavond,

Bij ons bezoek aan Apimondia 2009, in Montpellier werd ons het volgende uitgelegd : in o.a. Bulgarije, Roemenie en Turkije hebben ze een bovenuit/-ingang in de kast, om de bijen met nectar op de juiste plek, de honingkamer, hun "vrachtje" over te laten dragen.

De Turken, die ons dit vertelden, hebben een bijenkast ontwikkeld van een ongebruikelijk materiaal.
Ook in deze kast zit een bovenuitgang/-ingang.
Waar, dat kan ik mij niet meer herinneren.
Zie : http://www.apimaye.com

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 85 gasten