Wat heb jij gedaan vandaag???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door AndreasH » do 01 apr 2010, 08:15

(APENSTAART)willem

Die kleine zwarte bijen is een virus, kan het even zo snel niet vinden in het cursusboek bijengezondheid. Heeft in ieder geval met varroa te maken schijnt...

aliene
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door aliene » do 01 apr 2010, 11:51

Op imkerpedia staat een kalender wat je per maand moet doen.
Ik als beginner vind het heel handig.
Ook al heb je de beginnerscursus gedaag, nu je het zelf moet doen ga je toch denken wat en wanneer was het ook al weer.
En je wilt het toch ook niet altijd vragen hoe of wat, lijk je z'n dom gansje

Bas1974
Berichten: 39
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Bas1974 » do 01 apr 2010, 14:36

Willem Dijkstra schreef:
Zelfs vandaag , het was hier een stuk frisser dan de vorige dagen, zijn de bijen een beetje aan het vliegen.
Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is dat er voor 1 kast elke dag een stuk of 5 a 10 dode bijen liggen.
Bij de andere kast helemaal niet.
Sommige van die bijen zijn gitzwart, terwijl mijn vliegende Buckfastbijtjes juist mooi goudkleurig zijn.
Is dit wel goed???

Zo'n zwarte bij

Afbeelding

Dode bijen

Afbeelding


dag Willem,

dat ziet er eigenaardig uit die zwarte bij, op het eerste gezicht dacht ik na de foto te hebben gezien je de ouderwtse zwarte bij hield. Zou je de gang van zaken mbt dit fenomeen hier willen blijven updaten ? daar kunnen we nog iets van leren.

Groetjes

bas

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door BBBeez » vr 02 apr 2010, 11:05

Zwarte bijen (die al hun haren kwijt zijn geraakt) en dode bijtjes bij het vlieggat kunnen tekenen zijn van roverij! Op een warme dag als er veel gevlogen wordt is dat makkelijk te herkennen.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 02 apr 2010, 16:58

Aliene schreef:
"Op imkerpedia staat een kalender wat je per maand moet doen".
Het gevaar van zo'n kalender is natuurlijk dat de natuur niet gelijk loopt met die kalender. Zo hebben we de afgelopen jaren een aantal keren een vroeg voorjaar gehad waardoor de volken gingen voorlopen op de kalender.
Ik wil er maar mee zeggen dat zo'n kalender wel erg handig is om alles te benoemen wat er moet gebeuren, maar dat je daarnaast ook alles moet relateren aan de omstandigheden zelf.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Tieme » vr 02 apr 2010, 20:12

Het virus heet Zwartszucht.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Albert Stoter » vr 02 apr 2010, 21:05

ea.geurtsen schreef:Het gevaar van zo'n kalender is natuurlijk dat de natuur niet gelijk loopt met die kalender.

Dat zou zo zijn als die [url="http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Imkerkalender"]Kalender op Imkerpedia[/url] zondermeer uitgaat van vaste momenten, maar dat is niet zo. Er wordt bijverteld wat de klimatologische omstandigheden moeten zijn. En dat bijvoorbeeld de voorjaarsinspectie misschien al in februari kan, maar waarschijnlijk pas eind maart (of later) als de klimatologische omstandigheden zus of zo zijn. etc.
Als er toch rigide moment-instructies in staan dan hoor ik dat graag, want dat zou inderdaad onjuist zijn.

aliene
Berichten: 11
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door aliene » di 06 apr 2010, 12:55

Ja maar iedereen kan toch zelf ook nog wel na denken en weet best wel dat je met -5 niet gaat kijken of met omweer enz, vroeg of laat voorjaar, winter enz..
Kalender imerpedia
Het zijn gewoon richtlijnen van wat je dan ongeveer moet doen.
[:o)]

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door kreydt » di 06 apr 2010, 18:46

In de plaats van de normale 12 maanden kalender te gebruiken zou men veel beter de onkruiden en planten periode gebruiken. De perioden zijn dan echt afgestemd op de natuur en houden rekening met de klimatologische omstandigheden en de geografische ligging.

Zo heb ik ondervonden dat de massale reinigingsvlucht plaats heeft wanneer het 'klein hoefblad' bloeit. De voorjaarsinspectie doe ik wanneer de eerste paardebloemen bloeien. Na de kersen bloei wordt darrenbroed aangezet.....

Klopt dit met de observatie van andere imkers??????

kg

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Jeroenvt » di 06 apr 2010, 19:37

kreydt schreef:
Zo heb ik ondervonden dat de massale reinigingsvlucht plaats heeft wanneer het 'klein hoefblad' bloeit. De voorjaarsinspectie doe ik wanneer de eerste paardebloemen bloeien. Na de kersen bloei wordt darrenbroed aangezet.....

Klopt dit met de observatie van andere imkers??????

Naast mijn kasten staat klein hoefblad nu te bloeien, maar de reinigingsvlucht heeft al lang plaats gehad. In één volkje had ik al darrebroed, maar de kersen bloeien nog niet. De kasten ben ik al doorgeweest, maar de paardenbloem bloeit ook nog lang niet. Ik vrees dat het een nogal lokale aangelegenheid is die grote verschillen veroorzaakt.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: michel b en 49 gasten