Wat heb jij gedaan vandaag???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Willem Dijkstra » di 30 mar 2010, 18:25

Hopelijk post ik dit op de juiste plek.
Ik kan geen onderwrp vinden met vragen over het forum.
Als beginnende bijenhouder zou ik graag weten wat ervaren imkers nu actueel in (met) de bijen doen.
Zo'n plekje is er niet in dit forum
[:(]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Oude Essink » di 30 mar 2010, 19:24

Hallo Willem,
Jij zit in de goede rubriek![:)]
Wat ik tot en met vandaag gedaan heb is: de volken een schone bodem geven.
Ik heb één reserve bodem; ik zet van volk één de broedkamer op de nieuwe bodem, maak de bodem schoon; brand hem met een brander droog en geef hem aan volk 2; enz. verder houd ik de gang van zaken via het vliegplankgebeuren in de gaten. als de lente echt is losgebarsten loop ik de kasten door op grootte broednest e.d. raten vervangen enz. ( wat wij de voorjaarsinspectie noemen.)Maar daar vroeg jij niet naar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Bart de Coo » di 30 mar 2010, 19:54

Ik kon vandaag heel vroeg naar huis. Daarna had ik nog genoeg te doen. Ik moest namelijk lezen, veel lezen. Maar ik had bedacht dat ik dat in de plaatselijke bibliotheek kon doen, dus om ongeveer 13.30 fietste ik langs het landgoed waar mijn vijf kasten staan. Natuurlijk heel even afgeslagen om te zien of er wat bloeit en of de bijen een beetje vliegen. Antwoord op beide vragen positief. 1 volk vertikt het om te vliegen, maar warempel, ze lijken nu toch thuis te komen met een beetje stuifmeel.

Kortom, een beetje koekeloeren en mediteren is nu het devies. Over een weekje of twee maken we de kasten weer eens open. Misschien dat ik met de paas een beetje ga voeren. Ik was niet helemaal tevreden over de voedselvoorraad.

Groet,

Bart

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Willem Dijkstra » di 30 mar 2010, 19:59

Oude Essink schreef:
Hallo Willem,
Jij zit in de goede rubriek![:)]
Wat ik tot en met vandaag gedaan heb is: de volken een schone bodem geven.


Gelukkig.
Dan doe ik het goed.
Datzelfde heb ik ook gedaan, een schone bodem en verder niks.
Van anderen hoor ik dat ze al kunstraat in de onderste bak geplaatst hebben of zelfs een darrenbroedig volk verenigd hebben.
Ik heb nog niet de moed gehad om de kasten open te maken.
Ze halen als het zonnetje schijnt als gekken stuifmeel van krokus en wilg.
Volgende week ben ik van plan om de loze kantramen weg te halen en honingkamerraampjes te plaatsen in de bovenste broedkamers voor het mogelijk verwijderen van darrenbroed.
Verder was ik van plan mijn volken zoveel mogelijk met rust te laten.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Eddy Geurtsen » di 30 mar 2010, 20:39

Ik heb nog niks open gemaakt, alleen maar genoten van het eerste voorjaarszonnetje dat ook de bijen weer aanzet tot buitenactiviteiten. Mijn voornaamste stelregel in het (vroege) voorjaar is: ik ga pas in de bijenvolken kijken als je ook al een half uurtje met plezier buiten kunt zitten (zonder jas, das, pet enz.).
Dat weer heb ik nog niet gehad. Een heel verstandige opmerking: "Verder was ik van plan mijn volken zoveel mogelijk met rust te laten".
Vriendelijke groet, Eddy

achterhoek
Berichten: 3
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 20:41
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door achterhoek » di 30 mar 2010, 21:47

goede avond

vandaag en gisteren hebben we alles gecontroleerd,
omdat volgende week de eerste volken weg gaan.
op moment zien ze er redelijk uit, maar er zit toch veel verschil in de groote van de volken, maar dat horen we bij meerdere imkers, maar het is ook nog vroeg in het voorjaar.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door joselito » wo 31 mar 2010, 10:19

De bodems zijn al een tijdje geleden vervangen. Toen het hier vorige week 18 graden was heb ik iedere kast open gedaan. Alle onbezette ramen worden eruit gehaald en vervangen door vulblokken. Die heb ik in 3 soorten. Er zijn er van één raam breed, twee ramen breed en 3 ramen breed. Met andere woorden, de kast wordt aangepast aan de grootte van het volk. Vervolgens kijk ik of de buitenste ramen veel voedsel bevatten. Als dat niet het geval is worden ze vervangen door een raam dat wel veel voedsel bevat. Op die manier ben ik enkele weken gerust. En tenslotte wordt er in het midden een raam omhoog getrokken om te zien is er broed aanwezeg is.
En dat is het. De kast wordt terug gesloten en ik heb nog extra isolatie op de dekplank gelegd.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door AndreasH » wo 31 mar 2010, 10:37

Ik heb de bodems schoongemaakt en terug geplaatst (heb geen reserve) en de onderste broedbak er onderuit gehaald. Die ramen gaan allemaal in de stoomwassmelter. Verder alleen even gekeken of er broed aanwezig was, verder niks. Een volk heb ik nog twee kilo apifonda gegeven, daar zijn ze voorlopig nog wel even zoet mee denk ik. :-)

De eerste controle ga ik pas doen als het weer echt 'n beetje minder maarts is. Niet teveel wind enzo. En dan moet ik in ieder geval in een van de volken het broednest naar het midden verplaatsen. De bijen vliegen nu op maar 1 kant van de kast naar binnen....

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Ruinerweg » wo 31 mar 2010, 14:12

Ook ik heb de bodems verwisseld, de lage honingkamers onder weggehaald, ik had die er in de herfst onder gezet om te laten schoonmaken.
Vandaag heb ik de kasten enigzins beschut met een paar schotten omdat er nog flink op de wilg wordt gevolgen met dit kouwe stormschtige weer. Tenminste de bijen komen zo geel als wespen binnen en hebben moeite met landen op de de baan!!!!

Het gaat nu een stuk beter.

Verder de zaak met rust laten en de volken LATEN ontwikkelen!

groet,

Roel

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Willem Dijkstra » wo 31 mar 2010, 17:15

Zelfs vandaag , het was hier een stuk frisser dan de vorige dagen, zijn de bijen een beetje aan het vliegen.
Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is dat er voor 1 kast elke dag een stuk of 5 a 10 dode bijen liggen.
Bij de andere kast helemaal niet.
Sommige van die bijen zijn gitzwart, terwijl mijn vliegende Buckfastbijtjes juist mooi goudkleurig zijn.
Is dit wel goed???

Zo'n zwarte bij

Afbeelding

Dode bijen

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten