Wat heb jij gedaan vandaag???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door petro » za 12 jun 2010, 23:22

Vandaag mijn bijenkast die ik binnen heb van het bijenhuis, deels(BK,deksel en bodem)van eerste laag verf voorzien.
Dacht doe ik wel even,dus het viel me tegen dat ik het twee keer moet doen.Maar als het af is heb ik wat!
Petro

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Ruinerweg » zo 13 jun 2010, 13:15

Ik heb vandaag weer de bijenuitlaten gelegd om morgen te slingeren: 5 bakken compleet verzegelde en rijpe honing. Niet te geloven waar ze het vandaan halen!

Groet,

Roel

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door petro » wo 16 jun 2010, 20:26

Gister kast afgeschildert,vandaag achter het tuinhuis(waar kasten moeten staan)begonnen met ruimen.
Onkruid(braam)weg,verhogen,tegels gelegd en betonnen stoepranden om de kasten op te plaatsen.
Mischien morgen maar zeker zaterdag overhangende takken wegsnoeien(zagen),zodat de bijen de lucht in kunnen.Als het lukt zal ik foto,s plaatsen.
Petro

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door petro » ma 21 jun 2010, 21:30

Pas vandaag heb ik pas de takken kunnen verwijderen boven de plek waar ik de eerste kast wil zetten.
Moet zeggen had me er aardig op verkeken en was dan ook al een half uur bezig met de eerste tak.(Met hoogtevrees een meter of acht boven de grond!!!)Volgens mijn buurman met een lulig zaagje.
Ik was dan ook ontzettend blij dat hij aanbood me te helpen,toen hij begon was het geheel in nog geen half uur gepiept!(en dan ook alles)
Morgen de afgezaagde takken wegwerken en de struiken een flink stuk innemen.Wil het graag klaar hebben dan kan ik het volkje halen en neerzetten
Petro

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Jeroenvt » zo 27 jun 2010, 11:05

Gisteravond de doppen opengemaakt van de laatste twee kasten met tuters. Het verschil in karakter tussen de volken valt me weer op. Eén volk krijg je niet eens een steek als een bij klem komt te zitten tussen je vinger en raam terwijl de ander je kap zwart maakt als je alleen de dekplank al oplicht. Dat laatste probeer ik eruit te kweken, maar dat eerste hoeft van mij ook niet zo.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Robbert » zo 27 jun 2010, 15:29

Vandaag in de hete garage 4 Red-Ceder broedbakken gelakt met Wijzonol Grenen. Ik hoop ze aankomende week klaar te hebben zodat ik eindelijk een zesramer kan overzetten voordat al het broed uitloopt.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Albert Stoter » wo 30 jun 2010, 11:28

Nou, eigenlijk niet vandaag, maar vorige week.

Ik wilde die maandag weer eens bevruchtingskastjes opzetten. Ik heb de bevruchtingskastjes graag in de bijenstal thuis staan, maar had verzuimd om daarvoor 3 weken eerder een kast in de bijenstal van de vereniging (minstens 6 kilometer verderop) te zetten (waar ik dan de jongen bijen van kan aftappen zonder dat er veel weer zullen terugvliegen naar de "moederkast").

Om toch de bevruchtingskastjes in de stal thuis te kunnen zetten heb ik de moederkast na het aftappen naar de verenigingsstal verplaatst, en de drie bevruchtingskastjes (na een paar dagen harmoniseren) neer gezet op de plaats waar eerder de moederkast stond.

Van die drie stond er dus 1 (de middelste) het meest op de plek van de moederkast. Dat was te merken, want dit kastje was al snel veel voller dan die aan beide zijden. Althans, ..... totdat het kastje ineens helemaal leeg bleek. Ik vermoed dat deze wegens ruimtegebrek op de wieken is gegaan.

Met de 2 andere kastjes loopt het totnogtoe goed.

Weer wat geleerd.

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Ivo » vr 02 jul 2010, 21:48

Vandaag helaas niet verder gekomen dan beetje voetbal kijken...

Maar afgelopen week was een week om blij van te worden. Ben een imker die het nu zo'n 5 jaar doet. Vrouw, kinderen, baan. Echte weekend imker die af en toe wat van zijn werkweek afsnoept om door de week heerlijk rustig naar mijn bijtjes te gaan.

Imker met 3 kasten, leuke jaren gehad, vooral vorig jaar, 60 kg honing van 3 kasten (hoofdvolken). Met 3 volkjes de winter uit.

Volk 1 ging als de brandweer!
Volk 2 groeide iets minder snel maar prima.
Volk 3 trof ik een keer uitgehongerd in de kast aan (voorjaarsinspectie). Helft vh volk verloren.

Volk 2 werd darrebroedig.
Volk 3 sterkte weer aan en ik besloot haar te verenigen met 2.
Volk 2 heeft echter de moer om zeep geholpen... volkje was blijkbaar te groot voor volk 1, had een dag of 2 moeten wachten.

Rest: volk 1 prima, volk 2/3 die een nieuwe moer aanzetten bleek ook darrebroedig... hield dus nog 1 volk over (en slingerde dus slechts 14 kg).

Na maken kunstzwerm volk 1 (3 wkn geleden) heb ik weer 2 volken.
Volk 2/3 kreeg een raam uit kunstzwerm en heeft weer een leggende moer inmiddels, dat maakt 3.
Ook nog een reservevolk gemaakt uit de doppen die uitliepen uit volk 1 (inmiddels aan de leg), dat maakt 4.

een kleine joepie dus, kan eindelijk na 5/6 weken weer zorgeloos imkeren.

:wink:
Ivo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 46 gasten