Wat heb jij gedaan vandaag???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hego
Berichten: 82
Lid geworden op: di 17 feb 2009, 16:38
Locatie: Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Hego » di 06 apr 2010, 19:41

kreydt schreef:
In de plaats van de normale 12 maanden kalender te gebruiken zou men veel beter de onkruiden en planten periode gebruiken. De perioden zijn dan echt afgestemd op de natuur en houden rekening met de klimatologische omstandigheden en de geografische ligging.


Ik denk dat het een heel goed idee is om hierover de ervaringen uit te wisselen, om zo tot zo'n kalender te komen. Wellicht kunnen we hierover een apart topic beginnen?

Henri

Willem Dijkstra
Berichten: 76
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Willem Dijkstra » di 06 apr 2010, 20:02

kreydt schreef:De voorjaarsinspectie doe ik wanneer de eerste paardebloemen bloeien. Na de kersen bloei wordt darrenbroed aangezet.....

Klopt dit met de observatie van andere imkers??????

kg


Vandaag had ik vrij en heb lekker gefietst. Wat een prachtige dag.
Bij ons bloeien al paardenbloemen, muur en hele kleine gele en geelwitte bloemetjes in de slootkanten waarvan ik de naam niet weet.
Het was nog geen weer om zonder trui buiten te zitten.
Op advies van ervaren imkers laat ik toch nog even alles lekker dicht zitten.

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door marcv » di 06 apr 2010, 21:25

Wat een verschil. Hier in Vlaams-Brabant was het vandaag 18 graden en kon je dus gerust zonder trui buiten zitten. Zitten was er echter niet bij: veel te veel tuinwerk komt allemaal samen.

Binnen enkele dagen gaan de eerste fruitbomen bloeien (pruimen en dan kersen). De sleedoorn staat nu al in volle bloei. En inderdaad ook al een enkele eerste paardebloem.
Er zijn hier nog een paar kleine hoogstamboomgaardjes: genoeg voor mijn 2 kasten lijkt me. Dus het komend weekend doe ik mijn tweede controle en dan moeten er misschien al snel honingkamers op...

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door joselito » wo 07 apr 2010, 10:02

Vandaag heb ik de kasten voor de tweede maal nagekeken. Enkelen waren te zwak en heb ik versterkt met een zesramer. De kasten hebben nu broed op minstens 6 ramen. De buitenste ramen heb ik bekeken of er nog voldoende voedsel inzat. Enkele heb ik een vol raam met voedsel gegeven.

Ps Een kalender vind ik zelf ook niet zo nuttig. In al die jaren dat ik bijen houd is het immers ieder jaar anders.
Dan is er ook nog het type van kast dat bepaalt wat je moet doen. En ook het drachtaanbod speelt een grote rol. Ligt de nadruk op voorjaarshoning, zomerhoning of najaarshoning? Of woon je in een streek waar er van alles een beetje is?
Het maakt allemaal een wereld van verschil.

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Huitema » wo 07 apr 2010, 18:49

De kasten voor het eerst dit jaar geopend. Eén volk had al zeven gesloten zwermcellen, hetgeen wel erg vroeg is. Ik heb dit niet eerder meegemaakt. Het volk heeft 20 ramen, voldoende voer, acht ramen met broed en genoeg ruimte. Een jonge moer in het volk laten lopen omdat de oude was verdwenen. Ik ben benieuwd of het nog wat wordt.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door maartenkleijne » wo 07 apr 2010, 18:58

Hoor net van m'n zwager dat er Naarden/Bussum vandaag liefst 4 zwem en zijn afgekomen!

gr,
m

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door pim123 » wo 07 apr 2010, 23:10

Vandaag nieuwe bodem gegeven en de enkele ramen gecheckt, zag gesloten broed (ook darrenbroed) en voer. Alles zag er keurig uit, volop bijen, ze vlogen naar hartelust (20 grd.)

Ik ben alleen vergeten het verkleinhoutje in de vliegopening te zetten ... is dat erg ?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Bart de Coo » do 08 apr 2010, 08:53

Maarten Kleijne schrijft:

Hoor net van m'n zwager dat er Naarden/Bussum vandaag liefst 4 zwermen zijn afgekomen!


Ook ik heb twee volken op de stand die abnormaal hard gaan. Ik had er eentje die een week geleden al op 9 ramen broed zat, met verzegeld darrenbroed, en allang begonnen was met bouwen. En dan te bedenken dat er een broedkamer met uitgebouwde ramen onder stond, die ik er bij de voorjaarsinspectie onder vandaan wilde halen. Had dit volk op één bak gestaan, en had ik nog steeds niet geïnspecteerd, dan had die oude moer ook best wel eens in de boom kunnen hangen.

Nee, het gaat prima hier dit jaar. Hier wel.

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door AndreasH » do 08 apr 2010, 09:53

Is dat hele vroege zwermen eigenlijk wel goed? De kans dat een zwerm nu een nacht buiten overleefd is vrijwel nihiel. Daarbij, zijn er uberhaupt al genoeg darren in de lucht om een jonge koningin te bevruchten? Ligt inteelt nu niet op de loer??

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Jeroenvt » do 08 apr 2010, 10:22

Ik weet niet hoe nihil die overlevingskans is, in een kast is het buiten de tros toch ook gewoon de buitentemperatuur. Ik vermoed dat een zwerm zich toch wel warm kan houden?

Anyweg, gisteren mijn eerste steek van 2010 weer opgelopen [;)]

Ging even kijken hoe het met een verenigde kast was, heb daar maandag een ongewilde koningin verwijderd en toen verenigd met de Flevopost, ik had geen Telegraaf die daar het beste in schijnt te zijn (is ie toch nog ergens goed voor), bovendien had ik geen borrel in [url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11931"]huis[/url]. Maar het lijkt goed te gaan. Alleen vliegen er wat narrige bijen rond uit het volkje waarvan dus die koningin verwijderd is. En ééntje had het dus op mijn voorhoofd voorzien.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten