Wat heb jij gedaan vandaag???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Ruinerweg » vr 21 mei 2010, 15:40

Wat heb ik vandaag gedaan.

Ik heb vanmiddag bij mijn twee carnicavolken een derde honingkamer opgezet omdat de de twee die er op stonden praktisch vol waren en de dames al mooi aan het verzegelen waren. Veel natte nectar rondom het broednest! Een ander volk was toe aan een honingkamer!

Kunnen ze de zaak mooi naar boven brengen: het blijft mooi weer en er is dracht genoeg!

Groet,

roel



[url][/url]www.ruinerimkers.nl

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door hofstede » vr 21 mei 2010, 16:19

koolzaaddracht Roel neem ik aan ??

groet Jan

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Willem de Jong » vr 21 mei 2010, 17:05

Vanmorgen om half acht de op het Jenter raampje opgesloten koningin de vrijheid gegeven. Alle cellen mooi belegd. Maandagmiddag de eerste dag larfjes enten in het wasdopje en aan de starter geven die ik s'morgens maak.
Hierna naar mijn cursist geweest om toe te zien hoe zijn bijen van zesraams Langstroth liet afvliegen op tien raams spaarkast.
Dat ging allemaal goed.
Vanmiddag nog negen holes gegolfd en nu zit ik de post na te kijken.

http://www.bijendans.nl

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Ruinerweg » vr 21 mei 2010, 17:42

Jan,

Door een komende opname voor een paar dagen in het ziekenhuis sta ik helaas niet op het koolzaad! Ik doe verslag van de anderen die er wel staan!

Dus de bijen gewoon hier bij huis: fruitbomen,paardebloemen, meidoorn, kastanje, hulst te veel om op te noemen!

Groeten,

Roel

lennard
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 08:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door lennard » zo 23 mei 2010, 11:07

ik heb gister mijn eerste kast geopend en het viel me op dat er bijzonder weinig bijen in zaten ik heb ook al gezocht of ze gezwermd hadden maar heb niks kunnen vinden en ze vliegen wel veel maar ze nemen ook niks mee en er is wel afval te zien dat ze honing en nectar eten maar mijn vraag is wat moet ik doen met dit kleine volkje?
m.v.g. lennard

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Ruinerweg » do 27 mei 2010, 16:04

Wat heb ik gedaan?
ik heb van mijn twee thuis staande carnicavolken 40 kg honing geslingerd, de derde honingbak was al weer halfvol.
Vanmiddag de geslingerde bakken ertussen gezet om te laten herstellen en leeg te eten.

Goed voorjaar zo!

Groet,

Roel
[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Heb thuis 3 volken staan en van twee geslingerd; eind komende week zijn er bij goed weer weer 2 bakken mudvol.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door AndreasH » do 27 mei 2010, 18:37

40 kilo??? My god. Hoeveel volken heb je staan?? ;)

Ik heb vandaag 4 prachtige koninginnen laten inlopen in een volk met een overduidelijke tuuter. Wat ik overigens wel enigszins vaag vond zijn de redcellen die zijn gemaakt aan de onderkant van darrenraat. De oude koningin was er toch al vanaf dus hebben de werksters bedacht dat ze maar een koninginnecel gingen maken met een darren larf?? Even duimen voor een paar mooie dagen weer zodat er een goeie bevruchting kan plaatsvinden :-D

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Bok » do 10 jun 2010, 22:15

Topic even omhoog halen[:p]

Vanavond doppen gebroken.
3 weken op rij had één van mijn volken veel doppen gezet en na de laatste keer heb ik de oude koningin met 1 raam broed en wat bijen over gezet op een zesramer.
Vandaag dag 13. 24 graden en om 17.00 uur een lekker[}:)] onweersbuitje. Om 18.00 uur de kast toch maar open gemaakt en op het eerste raam met broed al 2 uitgelopen doppen. Verder een paar doppen die op springen stonden. De hele kast doorgespit en meerder koninginnen uit laten lopen. In totaal denk ik zeker 10. Alle andere doppen gebroken. Ondanks het broerde weer waren de dames vrij aardig.



groet,

Peter

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Berend » do 10 jun 2010, 23:28

Is het niet gevaarlijk om 10 koninginnen in het volk uit te laten lopen?
Ik zou me kunnen voorstellen dat de 'sterkste' koningin een strijd met maximaal 9 andere koninginnen niet altijd zonder kleerscheuren overleefd.
En als een gedeelte van de koninginnen nog rondloopt in de kast morgen, is er dan niet een kans op een nazwerm?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat heb jij gedaan vandaag???

Bericht door Oude Essink » vr 11 jun 2010, 18:26

Als de tuter zich gemeld heeft, laat je er eén- hoogstens 2 jonge moeren bij in lopen; de rest wegnemen. Alles goed afkloppen en zorgen, dat er géén gesloten dop achterblijft.


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten