wanneer broedkamer opzetten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door renekant » za 10 apr 2010, 21:38

Beste Jaap,

Weer een visie geheel vanuit het oogpunt van de imker. Wat de bijen er van vinden is dan natuurlijk van ondergeschikt belang...
En je vrees is onterecht. Er is momenteel alleen nog verzegeld voer van vorig jaar aanwezig als dat al niet verbruikt is. Je denkt toch niet dat ze dat gaan ontzegelen en dan naar de HK gaan verslepen? Als ze het ontzegelen gebruiken ze het als voedsel. Alleen nog niet verzegeld voer zullen ze naar boven dragen.

En dan slaan ze maar wat honing op tussen de restanten van het wintervoer. Je slingert toch geen ramen uit de BK?

Groet,
René

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Bart de Coo » za 10 apr 2010, 22:40

Wat de bijen er van vinden is dan natuurlijk van ondergeschikt belang...


Nee hoor, dat is het natuurlijk niet. Het punt is alleen dat ik nooit antwoord krijg als ik ze om hun mening vraag.

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Hans van der Post. » za 10 apr 2010, 23:26

renekant schreef:
Beste Jaap, [.............]
En je vrees is onterecht. Er is momenteel alleen nog verzegeld voer van vorig jaar aanwezig als dat al niet verbruikt is. Je denkt toch niet dat ze dat gaan ontzegelen en dan naar de HK gaan verslepen? Als ze het ontzegelen gebruiken ze het als voedsel. Alleen nog niet verzegeld voer zullen ze naar boven dragen.[............]
Groet,René

Ja Rene bijen slepen met suiker. Hoe ik dit met grote stelligheid kan schijven?
In mijn begin jaren van het houden van bijen was de suiker goedkoop maar wel gedenatureerd (blauw). In mijn lege opgezette honingkamers vond ik bij het ontzegelen cellen van "honing" die nogal een blauwe kleur hadden.

Dat slepen doen het bijenvolk om ruimte voor hun broednest te vergroten.

Een jaar of wat geleden ....... begeleide ik een aspirant imker vertelde hem bij het inwiteren dat 14 kg suiker genoeg was.
Vier weken later de opmerking van hem: "de bijen hebben nog steeds honger".
Mijn vraag hoeveel heb je gevoerd[?] 50 kg voor de twee volken was zijn antwoord.[:0]

Het daarop volgende voorjaar was het "naatje" met het weer. Iedereen klaagde over de lege honing kamers.
Voltrots kwam de aspirant bij mij "honing" slingeren. Ja op elk volk had hij een volle verzegelde honingbak geoogst!
Hij was de enige in onze afdeling die dat voorjaar "honing" slingerden.


!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Hans van der Post. » za 10 apr 2010, 23:39

En verder mag het van mij worst zijn wat ieder doet bak boven of onder.

Het enige wat ik zou willen; test het in de praktijk maar ja daar krijg je geen "hond" voor!

Veel van de reacties komen rechstreeks uit een boek!!

!Hans.

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door renekant » zo 11 apr 2010, 09:22

Goedemorgen Hans,

Je bespreekt hier wel een apart geval dat inderdaad aantoont dat bijen met suiker slepen. In dit specifieke geval was er een overmaat aan suiker aanwezig en er was een lege honingkamer aanwezig, waarschijnlijk met een K-rooster. En het was niet te best weer...

De bijen willen ruimte maken om hun broednest uit te breiden en dat kunnen ze niet omdat alles vol zit met voer. Dus maken ze ruimte en brengen de suiker naar boven. Logisch.

Maar in een normale situatie: Halen we voordat we HK`s plaatsen de overtollige ramen met suiker weg (eventueel voor afleggers bewaren). En zoals als eerder vermeld plaats je pas een HK als er voldoende nectar binnen komt. Geen bij die dan suiker gaat ontzegelen om dat naar boven te brengen. Nectar halen is veel interessanter. Alleen als er geen dracht is, en er is een overmaat aan suiker (wintervoer) in het broednest aanwezig en er is een lege HK aanwezig zullen ze gaan slepen. En daar is de imker dan zelf verantwoordelijk voor....

Je onverschillige reactie over het onder of boven het broednest plaatsen van de BK blijkt maar weer dat imkeren vooral gedaan wordt vanuit het oogpunt (voordeel dat men denkt te kunnen halen) van de imker. En dat is ook niet zo gek, want de boeken staan er inderdaad vol mee. Ook in het nieuwste lesboek" "Bijenhouden, hoe doe je dat?" van Friedrich Pohl staat een berg onzin over dit onderwerp (lees blz 43 er maar op na). Daar wordt vrolijk verteld een broednest op te delen, een bak er boven te plaatsen zonder ook maar één opmerking over hoe stressvol dat is voor de bijen. En hoe nadelig dat kan zijn bij opvolgend slecht weer. Niets over een BK eronder zetten en dat dat geen enkel bezwaar kent.......(hoef je ook niet bij te voeren zoals vermeld bij methode A op blz 43)

Groet,
René

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door Hans van der Post. » zo 11 apr 2010, 09:39

Bedankt voor de reactie die maar aantonen dat boeken belangrijk zijn om te bewijzen dat het zo is. [8D]



!Hans.

paulwouters
Berichten:22
Lid geworden op:wo 12 apr 2006, 09:59
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door paulwouters » zo 11 apr 2010, 09:57

Binnen onze vereniging wordt cursisten aangeleerd om de tweede broedkamer er onder te plaatsen. Bij voorkeur alleen kunstraat. Je hebt zo om het jaar één broedbak met nieuw raten, en nog belangrijker je verstoort de warmte huishouding bijna niet. Het kan dan gelijk worden uitgevoerd met het schonen van de bodem. Weinig verstoring van het volk ook.
Dit jaar door omstandigheden bij twee volken ze op twee broedbakken laten zitten, en zie de onderste bak was nagenoeg leeg, alle bijen, broed en voer zaten bovenin. Pas nu zakken ze af naar beneden.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door joselito » zo 11 apr 2010, 10:12

Hans van der Post. schreef:

Mijn vraag hoeveel heb je gevoerd[?] 50 kg voor de twee volken was zijn antwoord.[:0]

Het daarop volgende voorjaar was het "naatje" met het weer. Iedereen klaagde over de lege honing kamers.
Voltrots kwam de aspirant bij mij "honing" slingeren. Ja op elk volk had hij een volle verzegelde honingbak geoogst!
Hij was de enige in onze afdeling die dat voorjaar "honing" slingerden.


!Hans.


Sorry Hans, maar als jij hem begeleidde ben jij in de fout gegaan. Je had hem namelijk moeten vertellen om in het voorjaar het teveel aan voedsel eruit te halen en enkel te verzekeren dat de buitenste ramen vol eten blijven zitten.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door A.A. Staals » zo 11 apr 2010, 10:25

Hans van der Post. schreef:Het enige wat ik zou willen; test het in de praktijk maar ja daar krijg je geen "hond" voor!


Hans

Ik zet al jaren de lege bak boven op.
-Gaat sneller
-bijen zijn prima instaat warmte te regelen door bovenkant tros af te sluiten
-Uitbouwen tot op de onderlat, gebeurd vaak niet bij er onder plaatsen
-kantramen kunnen geslingerd worden

ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: wanneer broedkamer opzetten?

Bericht door A.A. Staals » zo 11 apr 2010, 10:31

joselito schreef:
Sorry Hans, maar als jij hem begeleidde ben jij in de fout gegaan. Je had hem namelijk moeten vertellen om in het voorjaar het teveel aan voedsel eruit te halen en enkel te verzekeren dat de buitenste ramen vol eten blijven zitten.


Wat is te veel[?] Laten zitten bespaard werk[^]

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 87 gasten