een 10 ramer of een 6 ramer??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

wccoyote
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door wccoyote » do 22 apr 2010, 09:05

Ik heb een vraagje over zwermen vangen. wat is het beste om te gebruiken als ik de zwerm vang? een 10 ramer of een 6 ramer? Ik hoor velen zeggen dat 6 ramers er speciaal voor zijn om de zwermen in op te vangen? is hier iemand die er meer van kan vertellen.
ik wil het graag goed doen

Willem

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door joselito » do 22 apr 2010, 09:12

Het hangt van de grootte van de zwerm af. Uit wat voor een kast komt de zwerm? Komt hij uit een tienramer, dan is een zesramer zeker voldoende. Komt hij uit een kast die 20 ramen bezette, dan kan je een tienramer overwegen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door Bart de Coo » do 22 apr 2010, 09:20

In beginsel kun je echt in ieder hol object een zwerm vangen: in een kartonnen doos, een vuilnisbak, een bloempot of wat dan ook. Maar dat zijn noodoplossingen. Imkers kunnen je geweldige verhalen vertellen over alle maffe stunts die ze uitgehaald hebben om een zwerm te pakken te krijgen.

Dus kun je prima een zwerm vangen in een zesramer, of in een tienramer, of in een korf. Het voordeel van een zesramer is dat die lekker licht en hanteerbaar is. Dat voordeel heeft een korf ook. Het voordeel van een korf is misschien dat je de zwerm 's avonds wat makkelijker op de gereedstaande kast kunt gooien. Op een korf kun je lekker rammen om de laatste bijtjes eruit te krijgen. Dat gaat met een zesramer misschien wat lastiger.

Verder moet je erom denken dat je soms op een ladder moet staan om de zwerm ergens in te krijgen. Daarvoor zou een tienramer met losse bodem totaal ongeschikt zijn.

In elk geval heeft een gebruikte bijenbehuizing mijn voorkeur. Als er vaker bijtjes in de kast of korf gewoond hebben, dan is de kans volgens mij minimaal dat de zwerm de kast of korf verlaat. Dat gebeurt ook nog wel eens.

Er valt trouwens nog wel meer te vertellen: kromtrekkende waswafels, zwermen laten inlopen, trucs om lastige zwermen toch te verschalken. Maar dat komt allemaal vanzelf.

O ja, neem een snoeischaar mee.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door Hans van der Post. » do 22 apr 2010, 09:50

Zoals Bart al schreef; [.....]over alle maffe stunts die ze uitgehaald hebben om een zwerm te pakken te krijgen.
Om een zwerm die in een boom of struik zit te "scheppen" is het meest hanteerbaar een korf. Je kunt de korf aan de rand vasthouden en met de andere hand de tak een klap geven zodat de zwerm in de korf valt.
Ja er valt heel veel te vertellen wat je wel en niet moet doen bij het scheppen van een zwerm!

!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door Albert Stoter » do 22 apr 2010, 10:39

Het scheppen met een brede kieps (zie http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Kieps) heeft als voordeel dat je gemakkelijker de moer vind en er ook minder bijen naast vallen.

Zo'n kieps heeft na een aantal keren gebruiken "vanzelf" de geur van een gebruikte bijenbehuzing (soms hebben zwermen 's avonds ook al een klein stukje raat bovenin de kiep gebouwd).

wccoyote
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 13:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door wccoyote » do 22 apr 2010, 11:37

Dus als ik het goed begrijp, vangen met een korf ( heb ik) en daarna huisvesten in een 6 ramer? of toch een 10 ramer gebruiken?
Kan ik daarna (volgens mij augustus) dat volk weer met een ander samenvoegen? sorry voor de vragen?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door Bart de Coo » do 22 apr 2010, 22:55

sorry voor de vragen?


Vanwaar die excuses, Willem? Vraag! Dan hou je het forum aan de praat en je wordt er zelf wijzer van!

Ik zou zelf een zwerm bij voorkeur optrekken voor het voorjaar. Dus in het seizoen dat je hem schept, geen honing ermee halen. Ja ja, leren imkeren is een oefening in geduld. Dus zou ik hem in een tienramer stoppen. Een zesramer wordt al gauw te klein. Als je een voorzwerm schept, dan moet je na een paar dagen benevelen met oxaalzuuroplossing en als je een nazwerm schept, dan kun je twee weken wachten, totdat het moertje net aan de leg is. Geef ze geen uitgebouwde ramen mee, tenzij ze onbebroed zijn.

Vergeet de zwerm niet te voeren. Daarmee kun je na ongeveer een week beginnen. Weinig voeren: voorzwermen kunnen anders in juli zomaar opnieuw zwermen. Hang bij voorzwermen desnoods na een tijdje een leeg raampje voor de darrenraat, dat je verwijdert zodra het gesloten is. Daarmee beheers je de mijtenpopulatie en vertraag je de zwermdrift. Bij nazwermen is het gevaar van opnieuw zwermen veel kleiner, maar toch.

Voorzwermen zijn doorgaans groot en komen af in mei. Nazwermen zijn doorgaans wat kleiner en komen af aan het begin van de maand juni. Nazwermen zijn een godsgeschenk: ze hebben een jonge moer, weinig zwermdrift en bouwen bijna alleen maar werksterraat.

Ander voordeel van de tienramer: ze zijn voorzien van een losse bodem met varroagaas. Als je de zwerm op tien waswafels stort en je haalt de schuifla eruit, dan is de kans op kromtrekkende waswafels minimaal. Ik heb vorig jaar een laat zwermpje in een zesramer gestopt, met vaste, dichte bodem, en mooi dat de waswafels kromtrokken. Dat zal alles te maken hebben met het feit dat zwermen veel warmte produceren.

Vraag! Een zwerm opzetten is het mooiste wat er is en een van de alleraardigste kanten van het bijenhouden. Ik vertel er graag over, en velen met mij; dat weet ik zeker.


Groet,


Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door Jaap v.Popering » vr 23 apr 2010, 09:18

Bart de Coo schreef:

. Als je een voorzwerm schept, dan moet je na een paar dagen benevelen met oxaalzuuroplossing en als je een nazwerm schept, dan kun je twee weken wachten, totdat het moertje net aan de leg is. Geef ze geen uitgebouwde ramen mee, tenzij ze onbebroed zijn.


Even een paar vraagjes over dit onderwerp.
Hoe zie je na een paar dagen dat het een voorzwerm of nazwerm is ?

In mijn beleving is een kleine voorzwerm net zo groot als een grote nazwerm .

De oxaalzuur behandeling is dan ook beter na een week ( 3 dagen ei en 6 dagen larve ) je volk dan cotroleren is veiliger , omdat je ook kans hebt op een onbevrucht moertje .

_________________________________________________________
Door Bart

Voorzwermen zijn doorgaans groot en komen af in mei. Nazwermen zijn doorgaans wat kleiner en komen af aan het begin van de maand juni. Nazwermen zijn een godsgeschenk: ze hebben een jonge moer, weinig zwermdrift en bouwen bijna alleen maar werksterraat.
__________________________________________________________


Wanneer je met een geknipte moer te maken hebt , is ook de eerste zwerm een onbevrucht moertje , wat wel op een voorzwerm lijkt.

En een zwerm eind juni - juli kan ook weer een bevrucht moertje hebben,

Het is dus niet altijd zoals een schoolvoorbeeld en soms iets ingewikkelder [;)]

Jaap v P

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 23 apr 2010, 11:59

Hoi Jaap van P
Hoe zie je na een paar dagen dat het een voorzwerm of nazwerm is ?


Kijk eerst of je een gemerkte koningin vindt (= voorzwerm):D

Een voorzwerm heeft een leggende koningin, een nazwerm een onbevruchte.
Een voorzwerm zal zodra er raat uitgebouwd is aan de leg zijn, bij een nazwerm duurt dat minstens twee weken want de koningin moet nog op bruidsvlucht.

Als de grote van de zwerm en het tijdstip (begin mei is eigenlijk altijd een voorzwerm) geen inzicht geeft of het een voor- of nazwerm is dan kun je het meetal wel aan de bijen merken. Bij een voorzwerm heeft zich goed voorbereid op het vertrek uit de kast. Ze hebben zich volgezogen met nectar en zijn zodoende veel rustiger en steken niet zo snel. Een nazwerm is halsoverkop uit de kast vertrokken en dus hongerig en daardoor veel stekeriger.
Zo'n nazwerm moet je vaak ook drie keer scheppen omdat er meerdere koninginnen in zitten. Mis je er een dan hangt het hele zooitje zo weer in de boom.

Jaap van A

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: een 10 ramer of een 6 ramer??

Bericht door LWPisa » vr 23 apr 2010, 12:53

Hoe groter de zwerm hoe groter de kast. Voor een grote voorzwerm is een volle spaarkast goed, bij een 6 ramer hangen ze vrij snel weer in de boom.

Voorzwermen hangen vaak laag en dichtbij, nazwermen hoog en ver weg.

Afbeelding

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Ria van den Berg en 47 gasten