vervangen oude raten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
vervangen oude raten

Bericht door remolen » ma 26 apr 2010, 12:41

Heeft iemand tips hoeoude donkere raten vervangen moeten en kunnen worden? Als het koud is kan ik niet in de volken nu het lekker weer is en warm genoeg om de volken te inspecteren zijn de ramen vol gelegd met eieren, is er een methode voor?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door AndreasH » ma 26 apr 2010, 12:46

Afhankelijk van de hoeveelheid kun je ze misschien in een broedbak stoppen met een koninginnerooster ertussen. De moer stop je dan in de bak met nieuwe raat. Als het broed is uitgelopen kun je ze er vervolgens weer uithalen.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door remolen » ma 26 apr 2010, 12:59

Bevorder ik het zwermen daar niet ongewilt mee? Verder wel idd goed id.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door AndreasH » ma 26 apr 2010, 13:41

Weet niet of je daar het zwermen mee bevorderd. Vermoed van niet. Het is immers maar een korte tijd en de werksters hebben toch wel genoeg te doen met het onderhouden van broed wat uitkomt en het poetsen van de cellen die vrijkomen. En het is uiteraard maar voor een korte tijd...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door Hans van der Post. » ma 26 apr 2010, 13:49

Beste je wacht gewoon tot het volk broedloos is.
Mijn volken zijn elk jaar drie a vier weken zonder broed doordat ik een kunstzwerm maak.
En dan is de tijd gekomen om oude raat te vervangen.



!Hans.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door remolen » ma 26 apr 2010, 13:54

Bedankt Hans idd goed idee kunstzwerm zou ik het liefst op nieuwe raat zetten en behandelen tegen varroa. Dus ik weet na jou tip nog niet hoe ik dat prcies ga vormgeven,,

Rene

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 26 apr 2010, 14:35

Ik probeer zoveel mogelijk de oude raat in het vroege voorjaar te verwijderen. Inwinteren op 2 bakken. Oude raat onderin.
In het voorjaar zo vroeg mogelijk (Voor dat ze de onderste bak bruikt hebben voor stuifmeelopslag) de onderste bak verwijderen en tegen de tijd dat ze de volle 10 ramen bezet hebben (dit jaar begin/half April) een bak met kunstvellen erop. Staan de oude raten voor volgend jaar gelijk weer onderop.[;)]

Jaap

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 26 apr 2010, 16:49

Sinds ik afgelopen winter een lezing van Guido Eich heb bijgewoond ga ik wat drastischer te werk met het vervangen van oude raat. Als ik nu een zwarte raat tegenkom (en die zijn er genoeg als je niet altijd systematisch vernieuwd) haal ik die er uit en vervang deze voor een mooi raam met kunstraat. De oude raat hang ik in een struik waar de mezen zich te goed doen aan het broed. Volgens Eich wordt er veel te lang doorgewerkt met oude raat die vervuild is met allerlei troep. "Bijen moeten bouwen", zo is zijn verhaal.
Er zijn inderdaad betere methodes om de donkere raat voor de winter al in de onderbak te hebben, maar dat lukt me lang niet altijd.

Groeten, Eddy

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door willem » ma 26 apr 2010, 16:55

ea.geurtsen schreef:
De oude raat hang ik in een struik waar de mezen zich te goed doen aan het broed.

Niet de slimste manier, dit lokt roverij uit.
Groeten, Willem

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: vervangen oude raten

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 26 apr 2010, 22:19

Hoi René,

Je zou ook een broedaflegger kunnen maken. Dit stelt tevens de zwermstemming in je hoofdvolken enigszins uit. Verder vang je uit het hoofdvolk mijten weg.

In je broedaflegger kun je dan na 9 of 10 dagen alle doppen breken en een teeltraam met larven van jouw keuze hangen. Wanneer deze koninginnen uitlopen is (bijna) al het broed uitgelopen en kun je de ramen afslaan en vervangen door kunstraat.

In bijenhouden heeft Peter Elshout een keer een artikel geschreven over de (verzamel)broedaflegger. Dit artikel is zeker de moeite waard om nog eens na te lezen.

Groeten................

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 45 gasten