zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

zwerm

Bericht door m.kolsters. » za 01 mei 2010, 16:55

Van daag een grote zwerm wezen scheppen met een paar leerlingen.
Toch mooi een zwerm op de eerste dag van Mei.
Ook vorige week kreeg ik een tel. voor een zwerm maar voor ik terplaatse was, waren de bijen al in de schoorsteen van de buren.
Zo zie je maar dat de zwermen er al weer zijn.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Bart de Coo » zo 02 mei 2010, 11:31

Vanmorgen even wat rook geblazen over mijn ronde korf. Ik heb er eentje ingewinterd. Ja hoor, belegde doppen. Morgen wordt het pestweer, dinsdag valt het wel mee, maar het wordt wel koud. Woensdag lijkt het ietsje beter te worden. Als ik ze woensdag uit de korf jaag, dan ben ik waarschijnlijk de voorzwerm net voor.

Ik heb gelukkig vakantie, dus kan ik woensdag met de bijen aan de slag. Omdat ik vakantie heb, had ik ze ook kunnen laten zwermen deze week. Maar ja, ik wil dat jagen zo graag goed onder de knie krijgen.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 mei 2010, 16:54

Ja en dan ben je gelijk van je gesloten doppen af. :D
Volgens mij moet je bij open doppen jagen omdat bij gesloten doppen de pop gestrekt ligt en dan door het jagen in elkaar zakt.
Voor het juiste zou je eens moeten kijken bij de "oude groentjes".
ehe.... Bart staat niet iets in de rubriek: Korventeelt [:p]

of hier [url="http://www.bijen.info/forumzoek/viewtopic.php?t=1227"]"jager 1898"[/url]

!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Bart de Coo » zo 02 mei 2010, 20:25

Ik heb onlangs een stuk zitten schrijven voor Bijenhouden. Toen ben ik dit artikel tegengekomen. Er staat precies wat ik van plan ben. Er is gewoon sprake van een 'vlieger'. Het verbaasde mij vooral dat deze methode gepresenteerd wordt als iets nieuws. Ik weet bijna zeker dat de vlieger al besproken wordt in Van de byen uit 1598.

Ook het probleem van de inzakkende moeren is mij bekend. Ik denk dat dat zo'n vaart niet loopt, omdat er meerdere doppen in zo'n volk zitten, die zich bevinden in verschillende stadia van 'rijpheid'. Er zullen er altijd voldoende tussen zitten die uitlopen, neem ik aan.

In elk geval, en daar zouden we het over hebben, de zwermtijd lijkt nu al aangebroken te zijn. Dat is na die ijskoude winter wel heel erg hard gegaan dan!


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door m.kolsters. » wo 19 mei 2010, 21:41

Zo en nu weer een zwerm wezen scheppen, in dit dorp zijn denk ik geen imkers en toch komen er bij regelmaat zwermen.
Ook van daag een zachtaardige bijenzwerm, ik denk uit de schoorsteen
ergens.
Maar ik vind dit het mooiste van imkeren, hoe hoger hoe mooier.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Bart de Coo » wo 19 mei 2010, 21:58

Hoe hoger hoe mooier? Hm.

Afgelopen zondag ging ik kijken bij mijn vier kasten. Tot drie keer toe (!!!) kon ik de moer in een van de vier kasten niet vinden. Ik zag wel eitjes, dus ze moest erin zitten. Er zat dus een zwerm aan te komen. En zondag was hij er dan. De 'kasteelheer' van het landgoed waar de kasten staan - een knul van 25, schat ik - kwam mij vertellen dat hij een zwerm had gezien. Wij erheen. Zwerm verdwenen. Nog even rondgelopen en warempel, daar hing die. Maar, in een populierenboom op zo'n 5, 6 meter hoogte.

De kasteelheer was de beroerdste niet. Dus we haalden een ladder, reden hem erheen met een grote bestelbus, plaatsten de ladder tegen een nogal dunne tak en met een lange snoeischaar kon ik uiteindelijk de tak bereiken. Het was helaas onmogelijk om de tak met een vrije hand beet te pakken. Ik moest de tros noodgedwongen van die hoogte omlaag laten sodemieteren. Gauw naar beneden geklauterd en de kieps over de bijenpannenkoek in het gras gezet. Gelukkig, stertselaars. Ik leek de moer te pakken te hebben.

Enfin, die zwerm heb ik gelukkig binnen. Maar wat een stuntwerk. Dat was de tweede voorzwerm afgelopen week die ik met ladders en met levensgevaarlijke capriolen uit de boom heb moeten halen. Dat andere verhaal zal ik je maar besparen.

Zei er nou iemand dat voorzwermen graag laag gaan hangen en niet al te ver van de stal? Ik kan die ervaring helaas niet delen...

Nee Tinus, ik ben het niet met je eens. Het is wel avontuurlijk allemaal en erg bevredigend als je de zwerm toch te pakken krijgt, maar 'mooi' is toch wat anders!

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door AndreasH » wo 19 mei 2010, 22:25

Tinus kan zwermen scheppen tot 12 meter hoogte zonder ook nog maar op een ladder te gaan staan :-) Geen hoogtevrees ook geloof ik ;)

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door martin b » do 20 mei 2010, 12:54

Van de 4 zwermen die door mijn geschept moesten worden, hingen er drie om een paal. Verschilende palen, waarvan 1 met aan twee kanten gaas ertegen aan, of het nog moeilijke kan ?, die heb ik voor straf met de blote voeten naar bed gestuurt [;)].

martin

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door AndreasH » do 20 mei 2010, 12:58

Huh?? Met blote voeten naar bed gestuurd?

Die moet je uitleggen :-)

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Huitema » do 20 mei 2010, 20:45

"Hoe hoger hoe mooier" "Levensgevaarlijke capriolen"
Ik zou deze stoere mannen willen adviseren om dat gevaarlijke gedoe maar aan de honingjagers uit Nepal over te laten. Ik weet namelijk hoe het voelt als je werkelijk zes meter naar beneden duvelt. Mijn motto is nu: als je lang wilt imkeren moet je sommige zwermen maar laten hangen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten