zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Warre
Berichten: 17
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 13:37
Locatie: Avelgem
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Warre » ma 14 jun 2010, 10:57

Dit weekend mijn eerste zwerm ooit gaan 'ophalen'. Het was meteen een serieuze vuurdoop ... op zaterdag kreeg ik telefoon van de brandweer, een klein (voor)zwermpje hing aan de rand van een schoorsteen ... toen ik met een ladder tot bij de zwerm kwam zag ik dat ze al bedrijvig bezig waren in de schoorsteen ... een metertje lager heb ik met toestemming van de eigenaar een gaatje geboort ... daar dan rook in geblazen, al vlug kwam de hele meute uit de schoorsteen gekropen netjes richting de korf die ik er vlakbij had geplaatst ... meegenomen naar huis maar het was een zeer klein volkje en zonder koningin ( toch niet gevonden ) ... de dag erna kreeg ik opnieuw telefoon voor een zwerm op dezelfde plaats ... nu was het wél bingo ... een grote zwerm met wss ook een koningin ... zelfde techniek toegepast ... en succesvol de ganse zwerm meegenomen naar huis ... op een kast gestoken met een raampje open broed uit een andere kast ... ben eens benieuwd ... weet iemand of voorzwermen zonder koningin op tocht gaan?

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Berend » ma 14 jun 2010, 19:29

Warre schreef:weet iemand of voorzwermen zonder koningin op tocht gaan?

Zonder koningin weg zwermen lijkt me zelfmoord voor een zwerm.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Oude Essink » ma 14 jun 2010, 19:32

Een zwerm die zijn moer niet meekrijgt, keert terug naar de kast van herkomst,

Afbeelding

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door m.kolsters. » di 15 jun 2010, 18:46

Dag Hennie weet je dat zeker, ik denk als de zwerm heel kort bij huis is wel.
Maar als deze al een dag op een ander is niet meer, dus als deze al een nacht in een boom hangt gaat deze niet meer terug.
Ook het afslaan van bijen gebeurd dit,de jongen bijen kennen geen weg terug.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Oude Essink » di 15 jun 2010, 19:12

Ben ik met jou eens Tinus, maar een zwerm die het zo lang in de boom heeft volgehouden zAl waarschijnlijk een moer hebben gehad en is deze naderhand kwijtgeraakt,of heeft zich gezet op een plaats waar kort ervoor een goedmoerse zwerm heeft gehangen. mijn ervaring met een zwerm die geen moer meekrijgt b.v. omdat de moer geknipt is en op de grond belandt of anderszins, tijdens het zich zetten al onrustig blijft vliegen en vervolgens terugkeert naar de kast van herkomst.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Steffen en 31 gasten