zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door pim123 » do 20 mei 2010, 21:09

(APENSTAART)martin B en AndreasH ... hahahaha ... een generatie verschil is zelden zo duidelijk geworden ...

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door joselito » do 20 mei 2010, 21:29

Huitema schreef:
" Mijn motto is nu: als je lang wilt imkeren moet je sommige zwermen maar laten hangen


Gewoon voorkomen maakt het nog eenvoudiger. Maar voor sommige is het scheppen van een zwerm nu juist de fun van het houden van bijen.[:)]

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door m.kolsters. » vr 21 mei 2010, 20:46

Al weer een zwerm mooi mooi,ik hoop dat ik er nog 30 meer krijg.
Als de zwerm te hoog hangt dan gewoon een zwerm zak aan een buis en scheppen.
Zo ga ik tot 12 meter of meer maar dan niet alleen.
Zwermen is het beste wat er is en dan voor een pot honing,
die krijgt de melder van mij als ik hem nog kan scheppen.
Ook uit een schoorsteen of uit oude kasten en als ze op een paal hangen dan pak ik de moer met een knijper er af en leg deze in een zesramer en de rest loopt er in of ik veeg deze er in,de moer loopt altijd over het volk met een beetje geduld zie je deze lopen.
Zo dan weten de imkers dat ook weer.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door AndreasH » vr 21 mei 2010, 22:20

(APENSTAART)tinus,

Niet te ver rijden voor die zwermen. Laat er ook nog een paar voor mij over ;)

Bas1974
Berichten: 39
Lid geworden op: do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Bas1974 » di 01 jun 2010, 17:50

Ik heb vanmiddag mijn allereerste zwerm geschept. Uit mijn eigen kast denk ik, niet alle doppen gebroken dus. Ik zag hem eerst niet, maar toen ik de stal uit liep langs de rozenstruik,...ja hoor. Mooie zwerm, wel lastig tussen al die takken, knippen was geen optie, dus pak en, kast eronder, en schudden met die handel. Straks nog een pot voer erop zetten. Daar sta je dus, als beginnend imker. Begonnen met een zesramer begin van het seizoen, grotere kast, aflegger, ook die inmiddels in een tienramer, twee kasten en nu het zwermvolk erbij. Dat maakt drie volken. het is vreselijk leren en bekijken, en heel eerlijk, soms zelfs erg afzien. Doppen breken was een kaa uuu thee klus, maar er gewoon voor gegaan. De bijen waren toen lastig, vlogen veel op, etc. Nu is alle rust wedergekeerd, en staan ze mooi met zijn drien naast elkaar. Honing voor dit jaar heb ik uit mijn hoofd gezet, eens kijken hoe de volken zich houden, op 1 spaarkast staat een honingkamer, maar daar doen ze letterlijk niks mee. Ik weet niet wat daar aan de hand is. broedkamer eronder zit barstensvol honing en is bijna niet te tillen,....afijn,.....de kop is eraf voor deze imker.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door nyckle » di 01 jun 2010, 18:40

Een zwerm mag je de eerste 3 dagen niet voeren hoor! ze hebben zich volgezogen met honing. Grote kans dat ze vertrekken als je gaat voeren.

malle pietje
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 09:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door malle pietje » di 01 jun 2010, 21:34

Hallo Bas1974.
Als het de 4e of de 5e dag is na het doppenbreken dat er een zwerm van de kast af komt is de kans groot dat het een bruidszwerm is.
Als de moer uitvliegt en kan zich niet losmaken van mee uitvliegende bijen dan wil dit nog wel eens voorkomen.Zeg niet dat jij dat ook hebt maar als dit wel het geval is dan is het hoofdvolk hopeloos moerloos.Gr piet.

good goan.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door petro » wo 02 jun 2010, 07:24

Bas,niet voeren!!!!!!!!!!!!!!Een zwerm die gelijk voert neemt ongetwijfelt de kuierlatten.
Petro

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Bart de Coo » wo 02 jun 2010, 10:00

Bas1974 schrijft:

Dat maakt drie volken. het is vreselijk leren en bekijken, en heel eerlijk, soms zelfs erg afzien.


Dat is me uit het hart gegrepen. Gelukkig heb ik inmiddels genoeg ervaring om niet meer zo te hoeven afzien, maar als beginnende imker heb je heel veel te kampen met tegenstellingen, mislukkingen, teleurstellingen en wat dies meer zij. Het vergt voor een beginner vaak veel doorzettingsvermogen. Er kunnen wel wat jaartje overheen gaan zelfs, voordat je eindelijk eens de boel goed onder controle hebt. Maar geduld! Er wacht ergens in de verte een beloning!

Verder roerend eens met Petro. Niet voeren! Van mijn part blijf je er helemaal vanaf. Kijk over een paar weken maar eens hoe het nest eruit ziet. Je zult versteld staan. Alle raampjes uitgebouwd, groot broednest en honing zat. Al dat voeren is soms helemaal nergens voor nodig volgens mij. Ik heb bijvoorbeeld vier vegers staan. Daar heb ik enkel een raam voer bij gehangen, verder alleen waswafels. Ik ben al weken te lui om te voeren. Maar waarom zou ik ook. Die beesten redden het prima zonder mij.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 jun 2010, 23:25

Mee eens een zwerm "niet voeren"! Maar verder "een paar weken niet naar kijken" vind ik wel wat overdreven. Ook "na een paar weken zijn alle ramen uitgebouwd" is ook iets wat een enkele keer gebeurd in de tijd dat het goed weer en volop dracht is!
Het is nou net waar je imkert. Ik zou het advies geven kijk na een paardagen of er al is gebouwd en of een beginnende voorraad is.
Verder het weer aankijken - bij houden - [:)]

Is er vier dagen op een rij slecht vliegweer harde wind, voordurende regenbuien, enz.
is het zaak om met mate de suikerpot te roeren.
Geen liters te gelijk maar voor grote zwermen een keer of vier-vijf een jampot.

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten