Nog geen mijt gezien

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
arie
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Nog geen mijt gezien

Bericht door arie » wo 05 mei 2010, 19:02

Hallo allemaal,

Sinds een maand ben ik weer de gelukkige bezitter van een bijenvolkje.Mijn ervaringen met bijen dateren uit de tijd dat er nog bijna geen mijten waren.Ik ken de mijt dus alleen van een plaatje.
Op de varroaschuif heb ik nog geen mijt kunnen ontdekken.
Mag ik mij een gelukking mens noemen met een volkje met weinig mijten of doe ik iets verkeerd.

En dan gelijk maar een tweede vraag.
Dit weekend gaan we een kunstzwerm maken, wat is jullie advies wel of niet behandelen met oxaalzuur of mierenzuur?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nog geen mijt gezien

Bericht door Bart de Coo » wo 05 mei 2010, 19:10

Het mooiste is als de veger kunt afvoeren naar een andere plek. Dan kun je hem helemaal op schone kunstraat zetten. Meteen voeren. Na een paar dagen, dus voordat het eerste broed gesloten is, benevelen met oxaalzuuroplossing. Los daarvoor 3% oxaalzuur op in water. Doe het in een plantenspuit. Volgens sommigen zijn die van het merk Gardena de beste. Er moet zeg maar een grijze waas over de bijen liggen. Er mogen zich geen druppels vormen.

Als je een zwerm of een kunstzwerm meteen behandelt, schijn je het risico te lopen dat het volk de kast of korf verlaat. Vandaar dus een paar dagen wachten.

Groet,

Bart

arie
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nog geen mijt gezien

Bericht door arie » za 15 mei 2010, 01:20

Bart bedankt voor je reactie, inmiddels een kunstzwerm gemaakt en vanmiddag behandeld met 3 % oplossing via de plantenspuit.Hierbij z,n 80 ml oplossing gebruikt. Dit is dus circa 2,5 g voor een 6 ramer.
Klopt dit een beetje of heb ik ze "verzopen"
Bij verdampen 1 g per bak van 10 ramen.
Bij druppelen 5ml per straatje (3,7%) kom ik ook op circa 1 gram uit voor een 6 ramer.

Wat betreft het niet terugvinden van de mijten, moet ik de varroaschuif insmeren met vaseline ??

Wie helpt me verder

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Nog geen mijt gezien

Bericht door AndreasH » za 15 mei 2010, 13:19

(APENSTAART)arie,

Als je jezelf een plezier wil doen moet je dat insmeren met vaseline achterwege laten. Dat wordt gegarandeerd een plakboel. Ik heb onlangs een slecht volk behandeld met mierenzuur en daar kwam ook geen enkele mijt vanaf. Ben er wel enigszins verbaasd over moet ik zeggen, had het niet verwacht namelijk... Of er zitten heel erg weinig mijten in het volk OF....

Anyway... Maak je er nog maar niet al te druk over, doe gewoon zoals het voorgeschreven is en wacht af.....

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Nog geen mijt gezien

Bericht door martin b » za 15 mei 2010, 20:15

Arie niet de lade zelf, maar er een vel papier of plastiek inleggen die ingesmeerd is met vaseline. Die is dan ook makelijk mee te nemen naar binnen waar je in alle rust kun zoeken naar de mijt.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nog geen mijt gezien

Bericht door Bart de Coo » zo 16 mei 2010, 00:02

Arie,

Wat ik vergeten ben te zeggen. Je moet wel een masker gebruiken bij een nevelbehandeling. Je mag die nevel namelijk niet inademen. Ik vrees dat je dat niet gedaan gedaan hebt, een masker gebruiken, bedoel ik. Nou ja, je zal er niet meteen aan dood gaan. Maar de eerst volgende keer dat je inkopen doet bij het Bijenhuis of zo, dan moet je even zo'n maskertje op de kop tikken. Je zal ze ook wel elders kunnen krijgen, maar ik weet niet precies hoe je dat masker goed moet omschrijven. Bij een bijenbedrijf weet je zeker dat je de juiste hebt.

Groet,

Bart

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Nog geen mijt gezien

Bericht door Hugo » di 18 mei 2010, 22:11

arie schreef:...Op de varroaschuif heb ik nog geen mijt kunnen ontdekken.
Mag ik mij een gelukking mens noemen met een volkje met weinig mijten of doe ik iets verkeerd.
....
Alvast bedankt voor jullie advies.


Beste Arie,

Nieuwe bril kopen.

mvg,

Hugo (1/2 bij)



Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten