overlast van buurman imker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

levenenlatenleven
Berichten:3
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 19:02
Contacteer:
overlast van buurman imker

Bericht door levenenlatenleven » zo 09 mei 2010, 19:11

Zie je mijn forumnaam dan zie je mijn motto.
daaronder kan voor mij een heleboel.

Vier huizen verderop zit een imker, die heeft zijn korven niet achter een schutting van 2 meter hoogte, maar gewoon langs het pad van het park dat aan onze tuinen grenst.

Nooit eerder last van gehad.
Maar sinds een paar weken bijen in huis en in de tuin.
Een wesp!
Roept men, maar volgens mij te vroeg in het jaar.

Nu kwam ik net terug van een wandeling met de honden en werd een enorm gezoem gewaar.
alsof er een nachtmerrie-achtige motor onderweg was.
Maar dit geluid nam niet toe of af.
Het verblijft in mijn eikenboom.

ik durf niet te dicht bij te komen om dit verder te onderzoeken.
Ik ben bang dat een bijtje van buurman een nieuwe kolonie heeft gesticht in mijn eikenboom.

Het wordt zomer, en mooi weer naar ik hoop.
ik wil daar samen met mijn kinderen, honden en kat van genieten.

Wat raden jullie mij aan te doen?
En vooral hoe gaan we het beste om met een eventuele aanval?
Stil blijven staan? Naar binnen rennen?

Kun je dood gaan aan bijensteken?

Hoe ernstige problemen krijgt buurman met de gemeente als ik een klacht zou indienen?

Is hij verantwoordelijk te stellen voor deze kolonie in mijn tuin en is hij verplicht deze hoe dan ook te verwijderen?

Het zijn een heleboel vragen.
Ik hoop wat antwoorden te krijgen, zodat ik beslagen ten ijs kan komen wanneer ik bij buurman aan ga bellen.

Het liefst los ik dit op een zo vriendelijk mogelijke manier op....

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door Bijenhoudster » zo 09 mei 2010, 19:22

Ik ben nog maar beginner dus hoop dat ik het goed zeg.

Ik dacht dat bijen van een zwerm niet steken. Ik zou een zwerm geen reden tot paniek vinden al begrijp ik dat het voor u bedreigend overkomt.

Ik zou gewoon bij de buurman aanbellen waarschijnlijk zijn zijn bijen gaan zwermen, dan haalt hij ze wel weg. En ik zou er niet te lang mee wachten. Als de buurman niet thuis is zou ik een plaatselijke imkervereniging bellen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door AndreasH » zo 09 mei 2010, 21:05

Het ligt compleet en al aan de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Daar staat waarschijnlijk in hoe bijen gehouden kunnen worden binnen de gemeentegrenzen. Maar, zoals bijenhoudster zegt; ga eerst eens een praatje maken met de imker zelf. Of ga op een cursus om het zelf ook te leren. Dan leer je zoveel nieuwe dingen en ziet zo'n zwerm er alleen maar prachtig uit in plaats van voornamelijk eng. :-)

Bijen die gezwermd hebben zitten propjevol met honing omdat ze de eerste paar dagen zonder zitten. Dus, die steken niet zo heel erg snel. Heb vandaag nog een zwerm geschept, die waren absoluut niet stekerig. Ze vlogen niet eens tegen me aan (wat ze wel doen als ze boos zijn). Mams zit in de boom en daar willen ze bij zijn. Da's het belangrijkste. Als je te maken hebt met een hongerzwerm dan kun je er nog niet in de buurt komen al zou je het willen, zonder gestoken te worden. En dat gaat dan vaak om 20 steken of meer. Ik moet het niet hebben, ik zou subiet omvallen met m'n bijengif allergie maar een ander kan het prima hebben. Dus, jah, je kunt inderdaad in shock raken door een bijensteek maar dan heb je er in de loop van tijd een reactie op gekregen, dat gebeurt niet van de ene op de andere dag.

Tot zover!

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door Bok » ma 10 mei 2010, 11:14

Lijkt me heel helder. Handel zoals je in je naam al aangeeft.
Ga eens met de imker praten. Zo werkt dat in ons landje.

Je zult zien dat de "overlast" meer onwetendheid is.


Om eerlijk te zijn vind ik je verhaal niet deugen. Het lijkt mij dat je vind dat je een probleem hebt en een stok zoekt.
Dus nogmaals. Ga eens praten met de imker en laat je voorlichten.

groet,

Peter

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door wilde » ma 10 mei 2010, 11:41


levenenlatenleven
Berichten:3
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 19:02
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door levenenlatenleven » ma 10 mei 2010, 17:10

Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt:

Om eerlijk te zijn vind ik je verhaal niet deugen. Het lijkt mij dat je vind dat je een probleem hebt en een stok zoekt.


Ik heb inderdaad een probleem: een bijenzwerm in mijn tuin en bijen in mijn huis.

Ik woon hier nu 3 jaar zonder problemen.
Tot die zwerm in mijn boom, daar heb ik last van.

Kun je aangeven wat daaraan niet deugt?

Vooral na het lezen van de link die Wild aanlevert; waarin specifiek beschreven wordt hoe een hond door zo een zwerm werd gedood.

al zou deze imker in dat geval alle schade vergoeden met een bonus daar bovenop.... het leed zou niet te vergoeden zijn.

Laat staan als er wat met mijn kinderen gebeurt.

Ik wil jullie danken voor jullie reacties.
Bij de imker ben ik al aan de deur geweest, maar ik trof hem niet thuis.
Ik probeer dit zo opnieuw.

Het fijnst zou zijn als hij die zwerm kan meenemen!

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door Hego » ma 10 mei 2010, 17:38

levenenlatenleven schreef:

Ik heb inderdaad een probleem: een bijenzwerm in mijn tuin en bijen in mijn huis.

<knip>

Het fijnst zou zijn als hij die zwerm kan meenemen!



Iedere imker zal proberen het zwermen zoveel mogelijk te beperken. Soms komt er toch een zwerm af. Dan even contact opnemen met een imker. Deze zal de zwerm komen scheppen. Mocht de imker van vier huizen verder de zwerm niet willen scheppen (wat me sterk lijkt) dan kun je het beste even bellen met de gemeente. De meeste gemeentes hebben een lijst met imkers die zwermen komen scheppen.

Henri

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door Berend » ma 10 mei 2010, 17:40

levenenlatenleven schreef:
Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt:

Om eerlijk te zijn vind ik je verhaal niet deugen. Het lijkt mij dat je vind dat je een probleem hebt en een stok zoekt.



Tsja, dit bijenforum is soms net een wespennest...

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door Hego » ma 10 mei 2010, 17:56

levenenlatenleven schreef:

Ik ben bang dat een bijtje van buurman een nieuwe kolonie heeft gesticht in mijn eikenboom.


Zitten de bijen nog steeds in de boom of hebben ze inmiddels een warmer onderkomen gezocht?! Als er nog steeds zitten kun je eventueel je woonplaats doorgeven. Mogelijk woont een van de forumdeelnemers bij je in de buurt en kan hij/zij de zwerm scheppen?



Henri

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: overlast van buurman imker

Bericht door pim123 » ma 10 mei 2010, 22:07

Bok schreef:

Om eerlijk te zijn vind ik je verhaal niet deugen. Het lijkt mij dat je vind dat je een probleem hebt en een stok zoekt.


Kijk dat zijn antwoorden waarmee het bijenhouden en de hobbyimkers echt enorm populair worden onder de onwetende rest van de bevolking...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten