Wat kan ik doen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Wat kan ik doen?

Bericht door Cor Van Pelt » ma 24 mei 2010, 17:41

Goede dag,

Welk advies kunnen jullie mij geven?
Dit is de situatie:

Ik heb 4 volken.

Nummer 1: Is gezond door de winter gekomen. Is klein,maar in goede staat.
Nummer 2&3 zijn gekochte zwermpjes(2 pond bijen en een moer) uit New zeeland.

Nummer 3 is dat kleine 3 ramer hier in de tuin.

Gisteren gezien dat een van de gekochte volkjes moerloos is. Had twee redcellen onder aan een raat. Zonder verder te denken,heb ik die er afgestoken. Toen ik verder keek zag ik geen eitjes ,alleen gesloten broed. Geen moer. Ik had eerst verder moeten kijken en de redcellen met rust laten?

Het kleine 3 ramertje hier thuis doet het goed. Die heeft een een moer ook uit NZ.

Wat gebeurt er als ik de moerloze redcellen laat maken.Dan het raam met de redcellen eruit haal.En dit in een goed volk hang. En dan het moerloos volk hier naar huis breng en met de krant verenigd.

Hoe kan/moet ik het raam met de redcellen behandelen om een paar moeren te telen?

Hebben jullie tijd om dit te beantwoorden?

Groeten uit Alberta.

NoudvanWageningen
Berichten: 31
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 18:31
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Bastaart / Buckfast
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Wat kan ik doen?

Bericht door NoudvanWageningen » ma 24 mei 2010, 21:19

Cor Van Pelt schreef:Nummer 1: Is gezond door de winter gekomen. Is klein,maar in goede staat.
Nummer 2&3 zijn gekochte zwermpjes(2 pond bijen en een moer) uit New zeeland.
Nummer 4 is dat kleine 3 ramer hier in de tuin.
Als je een raam met eitjes uit het andere gekochte zwermpje wisseld met een raam uit het moerloze volk heb je kans dat ze weer redcellen maken. 13 dagen later heb je dan rijpe doppen, meestal meer dan één.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat kan ik doen?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 24 mei 2010, 21:41

Cor Van Pelt schreef:

Wat gebeurt er als ik de moerloze redcellen laat maken.Dan het raam met de redcellen eruit haal.En dit in een goed volk hang. En dan het moerloos volk hier naar huis breng en met de krant verenigd.



Cor

Nooit een raam met redcellen in een moergoed volk hangen , het volk zal in zwermstemming komen en voordat je het weet zal hij gaan zwermen .

Ik zou net als Noud schrijft een raam met eitjes uit het volk dat je het meest aanstaat ( selectie toepassen ) in het moerloze volk hangen , en zal dan zeker opnieuw redcellen aanzetten .
________________________________________________________

Ik bedenk net Cor dat , jij hebt redcellen onder aan een raam weggebroken maar aan de onderkant zijn het meestal zwermcellen .

Het is dus mogelijk dat , als je een raam eitjes inhangt , de Koningin er nog in zit , en gewoon weer eitjes gaat leggeen.

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten