enorme zwerm geschept

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

enorme zwerm geschept

Bericht door nyckle » ma 24 mei 2010, 23:46

Vorige week dinsdag heb ik een enorme zwerm geschept. Netjes opgezet en alles ging goed.
Nu heb ik een kast staan, dus ik was in de veronderstelling, dat mijn koningin er vandoor was gegaan. Maar die bijen gaan lekker door met werken.Niks geen hangerigheid. Aan het einde van de meidoorn bloezem wou ik een kunstzwerm maken. Om nu de hele kast op de kop te zetten op zoek naar de koningin... Ja, ik kan zien of er eitjes of larfjes zijn.
De zwerm hing, waar alle zwerms hangen. Zelfde plaats zelfde boom.:D

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door Barbapapa » di 25 mei 2010, 11:40

Ha Nyckle,

Als eerst gefeliciteerd met je nieuwe volk (in de oude kast)

Zelf ben ik nog een groentje, zou het liefst meteen de kast door willen spitten om de nieuwe koningin(nen) te verwelkomen.
Maar aangezien de zwerm groot zou zijn, kan het mogelijk voldoende zijn slechts te constateren of er inderdaad veel bijen weg zijn. Het kan ook zijn dat de zwerm niet uit jou kast is uitgevlogen.

Gr,B

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door AndreasH » di 25 mei 2010, 12:02

Nieuwe koninginnen zijn over het algemeen erg snel en nog behoorlijk slank. Dus je moet heel erg goed je best doen om ze te vinden. Good luck :-)

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door nyckle » di 25 mei 2010, 12:27

Dat zat ik me ook te bedenken. Je begint aan de ene kant te zoeken, en als je aan de andere kant toe bent zit de koningin al aan de kant waar je gezocht hebt.
Ik geloof niet dat dit een zwerm is met mijn oude koningin. Het folk wat afgezwermd zou moeten zijn vliegt nog als een tierelier.Het is nu mooi weer, ik zal eens in het broednest kijken, of er broed in alle stadia is. Een nieuwe koningin kan nu nog niet aan de leg zijn.
Of gaat mijn bewering mank?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door AndreasH » di 25 mei 2010, 13:39

Je kunt (met dit weer) natuurlijk ook even alle ramen buiten de kast stallen. Scheelt weer een hoop en de koningin kan dan niet terug vluchten. Maar toch..

Welke bewering trouwens??

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door nyckle » di 25 mei 2010, 14:17

Dat zou kunnen.. maar jonge koninginnen die nog niet aan de leg zijn, kunnen ook ingebald worden...

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door AndreasH » di 25 mei 2010, 14:31

Dat is absoluut een gevaar inderdaad. Dus, nog even afwachten (3 weken) en dan kijken hoe het ervoor staat.

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door nyckle » di 25 mei 2010, 15:43

Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Wat een verschrikkelijk groot volk! Het had broed in alle stadia. Ik heb maar niet om HM gezocht. Wel zwerm cellen weggebroken. Ik kan er weer even tegen.
Vorig jaar is er een zwerm in mijn kasten getrokken. Ik heb mijn best gedaan om het volk een plaats te geven, maar dat ik er zo'n zootje van had gemaakt, had ik niet gedacht. 1 bk met 2 hk. Dit jaar er nog een rooster met een hk bovenop gezet. Duidelijk dat er bij mijn bijen heel wat te doen valt om de boel weer te fatsoeneren.
Dat heb je als alles vlug vlug moet, omdat er eigenlijk geen tijd voor is. Gelukkig dit jaar meer tijd. Ook voor de bijen.
Deze week beginnen om eens een flinke aflegger te maken. Ik heb gelukkig mijn zwerm, dus moerloos zal ik niet worden. Het zal niet meevallen om orde te scheppen in de chaos van vorig jaar.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door zanna » di 25 mei 2010, 19:35

Even een vraagje tussendoor.
Als je een zwerm schept en je plaats hem in zijn definitieve kast, dan kan deze een paar dagen zonder voedsel.
Nu na die paar dagen kan of moet je bijvoederen.
Mijn vraag is nu, hoeveel moet je bijvoederen en is dit echt nodig?

Ermin
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 18:46
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: enorme zwerm geschept

Bericht door Ermin » di 25 mei 2010, 21:00

hallo allemaal.

Ik heb op mijn balkon een paar lege kasten staan.Sinds afgelopen donderdag vligen een paar bijtjes rond.Ik heb ze wat suiker water gegeven,nou gisteren waren ze met zekker stuk of 20-30 geweest.Mij vraag is of krijg ik een zwerm of zijn ze een beetje te dolen op mij balkon???

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Steffen en 43 gasten