Nazorg voorzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:
Nazorg voorzwerm

Bericht door zanna » vr 28 mei 2010, 21:34

Na een beetje opzoeken ben ik tot de volgende conclusie gekomen (denk ik[:I])

-In het seizoen dat je hem schept, geen honing ermee halen.

-De zwerm voeren maar niet te veel.
Maar wat is niet TE veel?

-Bij voorzwermen desnoods na een tijdje een leeg raampje voor de darrenraat inhangen, dat je verwijdert zodra het gesloten is.
Daarmee beheers je de mijtenpopulatie en vertraag je de zwermdrift.

Klopt dit zo een beetje of zijn er nog dingen waar ik moet op letten?

groeten

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Nazorg voorzwerm

Bericht door Robbert » vr 28 mei 2010, 23:08

Volgens mij wordt er geen darrenraat meer aangezet nu. Zwermen is voortplanting en zorgt voor nieuwe moeren. Die moeten bevrucht worden door darren die er dan al moeten zijn.
Kort na het zwermen zijn de darren eigenlijk nutteloos geworden. Die darrenraat methode moet je vanaf 1 april gebruiken.

Ik heb afgelopen zondag een zwerm gevangen op 10 ramen. Aangezien het afgelopen woensdag geen vliegweer was heb ik ze in totaal 4,5 liter suikerwater gegeven. Dat is 3 kilo suiker op 3 liter water. Twee liter was denk ik ook genoeg omdat het donderdag en zeker vandaag weer goed weer was.

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nazorg voorzwerm

Bericht door lamheuv » za 29 mei 2010, 13:37

Dag Jan.

Vervang de darrenraat methode voor een andere bestrijding tegen de Varroa.

En niet teveel voeren is een suikeroplossing van 1:1 in een jampot met enkele gaatjes in het deksel (verkregen dmv. een spijker en een hamer).
De pot omgekeerd op een gat in de dekplank en de boel in de gaten houden.
Zo voeren geeft een moer de stimulans om te leggen doordat er voedsel binnenkomt.

M.vr.gr. Elze Lammerts.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nazorg voorzwerm

Bericht door joselito » za 29 mei 2010, 19:15

-De zwerm voeren maar niet te veel.
Maar wat is niet TE veel?



De zwerm mag je niet dadelijk voeren. Ze hebben zelf voedsel meegebracht. Maar na 2 dagen mag je ze voeren zoals Robbert beschreven heeft. Veel hangt af van of er iets te halen is of niet. Maar de zwerm moet zoals ieder volk in weelde leven. Een voederkrans boven het broed is perfect.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nazorg voorzwerm

Bericht door Bart de Coo » za 29 mei 2010, 23:49

Met een voorzwerm die je een of twee weken geleden geschept hebt, kun je prima honing halen. Als je er bij het begin van de lindedracht een uitgebouwde honingkamer bovenop zet, dan zou je wel eens begin juli fijn kunnen gaan slingeren van dat volk!

Wat mensen er misschien van weerhoudt om met voorzwermen zomerhoning te halen, dat is de oxaalzuurbehandeling. Als zo'n zwerm een paar dagen in de kast zit, dan kun je hem heel mooi benevelen met oxaalzuuroplossing. Maar niet iedere imker vindt het een goed plan om er datzelfde seizoen nog honing mee te halen, vanwege de kans op een verhoogde oxaalzuurconcentratie in de honing.

Maar je geeft zelf al aan dat je een darrenraam in zou kunnen hangen. Verder kun je na de afname van de honing gaan bestrijden met mierenzuur.

In juli moet je oppassen voor een 'maagdenzwerm'. Dit volk kan tegen die tijd heel goed opnieuw op de vleugels gaan. Dat kun je beheersen door opnieuw een veger te maken en de veger na tien dagen weer te verenigen met het hoofdvolk, nadat je daarin de doppen gebroken hebt. Een andere methode is veel broed afnemen.

Overigens heb ik zelf twee grote voorzwermen opgezet. Ik heb beide zwermen nog helemaal niet gevoerd. Er zit volgens mij zo'n gigantische overlevingsdrift in zo'n zwerm, wat in combinatie met een beetje dracht het voeren al gauw overbodig maakt.


Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten