storende trillingen voor bijen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
storende trillingen voor bijen?

Bericht door lut » za 29 mei 2010, 17:34

Mijn twee kasten staan in een klein bijenhalletje (er kunnen max 4 kasten staan) op een historisch-ecologische site. Het bijenhalletje is door de eigenaars van de site gebouwd, zij gebruikten leembouw. Op het dak van de bijenhal liggen nog geen pannen, bedoeling is dat die er nog op komen. Mijn vraag is nu of jullie van mening zijn dat het leggen van die pannen kan op het moment dat er bijen zitten of is het nodig om tijdelijk te verhuizen met de bijen? De eigenaars zijn bereid om na de inwintering van de bijen de pannen te leggen, maar ik vraag me af of dat wel een goede zaak is. Spontaan zou ik zeggen van niet, want het vastkloppen van die pannen lijkt me zeer storend voor die bijen. Zou de wintertros daarvan bijvoorbeeld uiteen kunnen vallen? En voor de inwintering lijkt me ook moeilijk tenzij het werk op één dag zou kunnen geklaard zijn en ik de kast gewoon een dag sluit, maar ook hier de vraag of dat toch niet te verstorend is voor de bijen? Iemand hier ervaring mee?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: storende trillingen voor bijen?

Bericht door joselito » za 29 mei 2010, 19:06

Na de inwintering is in september. Dan zou ik mij geen zorgen maken. Bovendien veroorzaakt het vastkloppen van pannen geen trillingen die voor de bijen voelbaar zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten