Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door Robbert » zo 30 mei 2010, 22:32

Afbeelding

Vorige week zondagochtend pinksterdag werd ik gebeld om een zwerm te scheppen in Neerijnen. Daar aangekomen gaat na 5 minuten de zwerm er opeens vandoor. Ze zagen mij en dachten DOEIIIIII. Uurtje rondgelopen en toen vond ik haar of een ander, een paar straten verderop. Wat een joekel. 5 a 6 meter hoog hing die in een boom. We hebben met wat plaatselijke mensen wat houtlatten aan elkaar getimmerd en zo met zijn drieën een gedeelte kunnen scheppen. Het was een gok maar de rest kwam 10 minuten later aanvliegen. De zwerm was zo groot dat die als een bal onder de kieps kwam te hangen. Ik heb dus een 10 ramer gehaald en deze gevuld met kunstraat. Daarop de kieps gezet. 's avonds om 22:00 uur met horgaas een splitsing gemaakt tussen BK en kieps. Beide afgesloten en op 2 bijen na alles mee de auto in. Toen viel me op dat beide helften een beetje muf roken. Normaal ruik je een compleet volk op raat met stuifmeel, nectar en broed maar nu alleen een naakt volk. Klopt dit? Is het zo dat bijen muf ruiken? Om 23:00 uur de kast op zijn plek gezet en de kieps daar nog op afgeslagen. De 10 ramer zat vol. Daar moest de kieps dus nog bij. Hoezo een grote zwerm. Een Joekel! In de kieps zat al een klein stukje uitgebouwde raat van 3 cm en de rest was al met was bekleed.

Woensdag erna heb ik ze 4,5 liter suikerwater gegeven. Ik heb er tot nu toe nog steeds niet in gekeken maar aan de lade te zien zijn ze op alle 10 ramen aan het bouwen. Overigens heb ik nu precies 1 week verder nog geen een gevallen varroa gezien op de lade. Dus ik ga er voorlopig vanuit dat ik niet hoef te behandelen.

Maar herkent iemand die muffe bijengeur?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding





Met vriendelijke groet, Robbert
Volg mijn bijenhouden bevindingen op http://www.xibel.nl

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door joselito » ma 31 mei 2010, 07:48

Zo te zien hebben ze snel een tweede bak nodig. Dat mis ik wel een beetje sinds ik de bijen niet meer laat zwermen, deze bouwdrift.
Een bijenzwerm heeft een paar kilo honing bij. Deze honing of voedsel had misschien een muffe geur, vandaar dat jij dat rook.
Succes met je zwerm[:)]

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door lamheuv » ma 31 mei 2010, 10:04

Prachtige foto's.........

Succes ermee.........dat is genieten....!

M.vr.gr. Elze.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door Robbert » ma 31 mei 2010, 10:52

Thanks!!

Ik moet er trouwens nog bijzeggen dat de onderste foto, waarop de kast te zien is, zonder de inhoud van de kieps is. Die heb ik daarna pas toegevoegd maar daar kon ik geen foto meer van maken. Ik ga vanmiddag een tweede broedbak opzetten.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door Bart de Coo » ma 31 mei 2010, 19:04

Dat voeren had je volledig achterwege kunnen laten. Die bijen hebben meer dan genoeg bij zich voor een week. Binnenkort wordt het weer mooi weer en dan halen ze prima met deze dracht. Als je ze zo kort na het zwermen overdreven veel voer gaat geven (4,5 kilo!!!) dan zwermen ze binnen de kortste keren weer.

Ik heb zondagochtend een van mijn voorzwermen staan inspecteren, ook zo'n megazwerm. Die hebben nu al twee ramen darrenraat, uitgebouwd en grotendeels belegd. Die verwijder ik over twee weken en dan ga ik het nodige werksterbroed overhangen naar een ander volk. Pas op hoor, ze hangen zo weer in de boom!

Er schijnt ook nog een leuke truc te bestaan om dit soort megazwermen te splitsen, door in 1 helft van het volk een jonge moer in te voeren. Hoe gaat die truc? Weet iemand dat?


Groet,

Bart

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door Kees Overeem » ma 31 mei 2010, 22:07

Robbert;
Het is zo goed als zeker dat jouw zwerm van een van mijn volken afkomt.
Hij is je volledig gegunt! ( had ik de moeren maar moeten knippen of vaker controleren)
Mijn volken in Neerijnen stonden op 2 broedkamers en 3 honingkamers en met die twee koude weken moest dat allemaal binnen blijven dus gaan ze van verveling maar doppen maken.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door dickvanleeuwen » ma 31 mei 2010, 22:24

Ik dacht al, daar zit een luchtje aan. :D

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door joselito » ma 31 mei 2010, 23:49

dickvanleeuwen schreef:
Ik dacht al, daar zit een luchtje aan. :D


aha, dat was de reden van de muffe geur :D

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door Robbert » di 01 jun 2010, 11:09

(APENSTAART)kees,

Je moet meer aan PR doen :) Niemand kende nog een andere imker dan Jan die op de Achterstraat woont. Maar geen wonder dat die zwerm zo groot was als deze op 2BK en 3HK stond. Ik heb gisteren de tweede BK bijgeplaatst en daar waren ze aan toe. Alle 10 ramen waren uitgebouwd en op 8 ramen zat broed en eitjes. Ze zijn wel enorm zachtaardig. Een volk die ik eerder heb aageschaft kan ik onmogelijk zonder kap en handschoenen bekijken. "Jouw" zwerm merk ik enorm verschil mee. Zou de moer gemerkt kunnen zijn? Als het mooi weer is ga ik op zoek naar haar en dan weten we meer.

@Bart,

Toch ben ik blij dat ik die 4,5 liter gegeven heb. Had inderdaad achteraf minder mogen zijn maar wat je bereid eet je op :)
Toen ik gisteren de tweede BK opzetten zag ik dat er niet heel veel nectar aanwezig was maar wel volop broed en alles uitgebouwd dus ik denk dat ze het wel goed konden gebruiken.

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Zwermen die muf ruiken? Is dat normaal?

Bericht door Bijenhoudster » di 01 jun 2010, 14:08

Kees Overeem schreef:Mijn volken in Neerijnen


Nog een imker die vlakbij woont.

Ik had het zwermverhaal al in geuren en kleuren van Jozef gehoord.

Ben stiekem wel een beetje jaloers, mijn kasten staan nog zo leeg...en mijn plaats op de wachtlijst voor een zwermmelding via de vereniging geeft weinig hoop voor dit jaar.

Ik vind het wel leuk om je ervaringen te lezen hoor!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten