veger met zwermcellen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zanzi
Berichten:23
Lid geworden op:ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie:Nederland
Contacteer:
veger met zwermcellen

Bericht door zanzi » do 10 jun 2010, 17:24

In mijn veger (met geknipte koningin 2oo9) van ruim 3 weken geleden,(in zesramer) bevonden zich 9 dagen terug belegde zwermcellen,deze heb ik weggebroken,en volk meteen ruimte gegeven in 10 ramer,4 broedkamer-ramen met kunstraat toegevoegd.
vandaag bij controle weer zwermcellen,enige belegde,onbelegde als ook met larfjes van paar dagen oud.
Ook ruim in de gesloten werksterbroed,darrenbroed enz.
De kunstraat was al grotendeels uitgebouwd.
Als 1 dezer dagen de werksters uitkomen zullen ze tweede broedkamer nodig hebben.
Ik ga ergens volgende week weer controleren op zwermcellen ,en ga dan tweede broedkamer opzetten.
Ik wil niet uitbreiden en gok erop dat ik op deze manier hun zwermdrift kan onderdrukken,en wegnemen dit zeisoen.
Ga dit dus proberen.
Edoch ik ben beginner,en wellicht heeft iemand hier al eens met dit bijltje gehakt,en kan mij van wijzere raad voorzien,
Ik hoor het graag,
dank vast,
Gijs

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: veger met zwermcellen

Bericht door Bart de Coo » do 10 jun 2010, 17:49

Dit is volstrekt normaal & het vereist krasse ingrepen. De mooiste oplossing is om te profiteren van de 'groeidrift' van de veger. Immers, waarom zou je een volk afremmen als het bouwt en broedt? Laat ze! Maar dan wel graag zonder zwermellende.

De korfimkers deden dat door de volken 'om te jagen'. Dus je geeft de veger het nest van een reservevolkje en je geeft het reservevolkje het nest van de veger. Een kasttruc zou kunnen zijn: neem de veger heel veel broed af en hang de raampjes over naar volken die ze goed kan gebruiken.

Andere truc. Maak opnieuw een veger. Wacht een dagje of 10 en breek de doppen in je hoofdvolk. Verenig de veger weer met het hoofdvolk.


Groet,


Bart

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: veger met zwermcellen

Bericht door LWPisa » do 10 jun 2010, 17:52

Het zou kunnen dat het lukt, een zwerm verhinderen door doppen breken en ruimte geven, maar er is een gerede kans dat het niet lukt en ze op een gegeven moment toch in de boom hangen.

Als je niet wil uitbreiden kan je ook nog een (zelfgemaakte)separator toe passen. De oude moer boven op het volk en je belegde zwermcellen eronder en dan breken (of toch kwakers in kleine kastjes stoppen als reserve) en als er een leggende jonge moer is de zaak verenigen.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten