Solfer om wasmotten te doden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Solfer om wasmotten te doden

Bericht door Primus » do 17 jun 2010, 10:14

Wie kent nog het gebruik om met solfer wasmotten in (ledige) bijenkorven te doden? Vroeger werd het ook gebruikt om bijenvolken af te zwavelen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Solfer om wasmotten te doden

Bericht door joselito » do 17 jun 2010, 11:05

Primus schreef:
Wie kent nog het gebruik om met solfer wasmotten in (ledige) bijenkorven te doden? Vroeger werd het ook gebruikt om bijenvolken af te zwavelen.



Ik gebruik het als er wasmotten in de ramen zitten. Ik zet eerst een lege bak met daarin een oud pannetje. Daar komt de kaart met de solfer op en die wordt aangestoken. Daarop komt een oud blik waar ik in de zijkant 2 gleuven geslepen heb. Dat komt op de kaart. Dit dient om de vlam van de solfer af te schermen en mijn kasten niet in brand te steken. Daarop komen dan de bakken met al de ramen die ik wil ontsmetten. Dit wordt dan afgedekt en blijft staan tot de volgende dag.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Solfer om wasmotten te doden

Bericht door Bart de Coo » do 17 jun 2010, 17:56

Op de gevorderdencursus werd mij destijds verteld dat zwavel (=solfer) weliswaar de motten doodt, maar de eitjes van de motten niet. Vandaar bij voorkeur azijnzuur (=ijsazijn): dat zou de eitjes wel doden. Johan Joustra schreef in zijn onvolprezen Het bijenboek uit 1928 dan ook, dat je gedurende het seizoen verschillende keren de lege korven moest afzwavelen.

Om korven te behandelen met azijnzuur, kun je er een doordrenkte prop of zoiets in leggen, de korf op zijn kop zetten en goed afsluiten met een plank die je bevestigt met een spanband. Of je legt er een steen bovenop.


Groet,

Bart

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Solfer om wasmotten te doden

Bericht door Primus » vr 18 jun 2010, 11:05

De vraag is niet wat doet zwavelzuur maar wel hoe maak ik die solferstekken (zwavelzuurlapjes) [:)] Wie weet nog hoe ze gemaakt worden en hoe gebruikt?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Solfer om wasmotten te doden

Bericht door joselito » vr 18 jun 2010, 15:01

Primus schreef:
De vraag is niet wat doet zwavelzuur maar wel hoe maak ik die solferstekken (zwavelzuurlapjes) [:)] Wie weet nog hoe ze gemaakt worden en hoe gebruikt?


Zijn ze niet meer in de handel verkrijgbaar? Om ze zelf te maken is niet zo gemakkelijk. Je gaat naar de apotheker en koopt solferbloem. Dit verwarm je op een vuur tot de bloem vloeibaar wordt. Dan dompel je de vooraf gesneden kaartjes in de vloeibare solfer en laat het uitharden

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Solfer om wasmotten te doden

Bericht door Bart de Coo » vr 18 jun 2010, 19:02

Ik heb één keer een korf afgezwaveld waar nog een restantje bijen en broed in zat. Ik heb wat stukjes krant op een schoteltje gelegd. Daar heb ik een theelepel zwavelpoeder/solferbloem op gelegd en ik heb de krantensnippers aangestoken. Het heeft weinig zin om de zwavel onmiddellijk aan te steken. Je moet het altijd eerst even verwarmen voordat het ontbrandt, geloof ik. Overigens worden zwavellappen in Nederland gewoon verkocht.

Als je kennissen hebt op een school, dan kun je zwavel gratis krijgen. Een scheikundeleraar geeft je zo een potje mee.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten