Bijen in de uiterwaarden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

E-J
Berichten:1
Lid geworden op:vr 18 jun 2010, 16:31
Contacteer:
Bijen in de uiterwaarden

Bericht door E-J » vr 18 jun 2010, 16:44

Beste Imkers,

Ik ben een 3e jaars student landschapsarchitectuur uit Wageningen. Momenteel ben ik bezig met een project waarbij ik ervoor gekozen heb de bij een prominente plek te geven in het ontwerp. In de media werd onlangs aandacht gegeven aan de problemen rond de bij en dat leek me een erg mooi aanknopingspunt voor een ontwerp.
de locatie is in de opgave bepaald, dit is het eiland bij Lexkesveer in de uiterwaarden van Wageningen. Dit eiland beschikt over een grote vlakte van een kilometer lang en 300 meter breed. 10 dagen in de winter staat dit eiland voor het grootste gedeelte onder water, maar dat is voor bijen geen probleem aangezien deze om te overwinteren toch naar binnen moeten (ten minste: uit mijn research bleek dat bijen in Nederland vaak niet winterhard zijn).
Voor de beplanting is 10 dagen onder water vaak funest, dus dacht ik voor 1 jarigen te gaan. het eiland wordt een bloemrijk grasland met het liefst verschillende vakken in verschillende kleuren, verspreid over een zo lang mogelijke tijd aangezien een zwerm 75 kilo stuifmeel per jaar nodig heeft. Aan de noordkant is een dijk welke langs de hele lengte van het eiland loopt, hierop ben ik van plan een laan van Prunus Avium (gewone kers) te zetten voor de bloesem en als bijproduct de kersen.
Hebben jullie misschien suggesties welke bloemen het goed zouden en waar bijen gek op zijn? Ik zal mijn uiteindelijke ontwerp en de poster hier op het forum zetten als mijn ontwerp af is.
De locatie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alvast hartelijk bedankt!

Erik-Jan

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bijen in de uiterwaarden

Bericht door jjmvaningen » vr 18 jun 2010, 19:08

neem contact op met je "eigen" universiteit, vakgroep PPO/bijen, de heer Tjeert Blanquière.
groet, jacques

tineke w.
Berichten:259
Lid geworden op:ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: Bijen in de uiterwaarden

Bericht door tineke w. » vr 18 jun 2010, 22:01

jjmvaningen schreef:
neem contact op met je "eigen" universiteit, vakgroep PPO/bijen, de heer Tjeert Blanquière.
groet, jacques

Of met de plaatselijke bijenhoudersvereniging in Wageningen "De Rijnstreek", zie http://www.bijenhouders.nl>afdelingen. Ze willen graag met je meedenken.
Tineke Brascamp
voorzitter De Rijnstreek

Gebruikersavatar
Hego
Berichten:82
Lid geworden op:di 17 feb 2009, 16:38
Locatie:Leudal - Limburg
Contacteer:

Re: Bijen in de uiterwaarden

Bericht door Hego » vr 18 jun 2010, 23:35

E-J schreef:

Voor de beplanting is 10 dagen onder water vaak funest, dus dacht ik voor 1 jarigen te gaan.


Diverse wilgensoorten kunnen hier goed tegen. En de wilg is een waardevolle drachtplant voor de honingbij.



Henri

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Bijen in de uiterwaarden

Bericht door maartenkleijne » za 19 jun 2010, 11:16

Bij de Wolfskamerachter de haven staat ook een imker in de uiterwaarden, die kan je vast van advies dienen.
En in de Blauwe Kamer kan je verspieden welke bloemen goed de jaarlijkse overstromingen goed doorkomen, bv watermunt en valeriaan.
Eenjarigen zal je elk jaar moeten inzaaien want weinige zaden overleven een winter onder water.

gr,
m

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen in de uiterwaarden

Bericht door semar » do 24 jun 2010, 19:38

E-J schreef:Beste Imkers,

10 dagen in de winter staat dit eiland voor het grootste gedeelte onder water, maar dat is voor bijen geen probleem aangezien deze om te overwinteren toch naar binnen moeten (ten minste: uit mijn research bleek dat bijen in Nederland vaak niet winterhard zijn).
alvast hartelijk bedankt!

Erik-Jan


bijen zijn hardstikke winterhard en een bijenkast gaat in de winter niet naar binnen.
Lijkt mij wel een probleem als de bijenkasten op het eiland staan, het eiland onderwater staat.
Dan staat de bijenkast ook onder water, en bijen kunnen wel vliegen maar niet duiken. Om maar niet te spreken van wegdrijvende bijenkasten.

groetjes
Semar(dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten