uitgelopen redcel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
uitgelopen redcel

Bericht door lut » vr 18 jun 2010, 18:11

Daarstraks ben ik even gaan kijken in de broedaflegger die ik een tijdje geleden maakte en waarvan de koningin op 14 of 15 juni moest uitlopen. Mijn vraag aan de ervaren imkers onder jullie is of een uitgelopen redcel er hetzelfde uitziet als een uitgelopen moerdop?
Bij een vorige kast die zwermde en waarin ik een moerdop had laten staan, had de uitgelopen moerdop een mooi kraagje onderaan. Nu heb ik niets van die aard gezien. Ik heb enkele afgeknaagde redcellen gezien en ik heb één grotere redcel gezien waarvan zowat de hele zijkant weg was. Als er een koningin is uitgelopen neem ik aan dat die uit die grotere redcel komt, maar kan een uitgelopen redcel er effectief zo uitzien?
Alvast weer van harte bedankt voor de hulp!

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: uitgelopen redcel

Bericht door joselito » vr 18 jun 2010, 18:33

lut schreef:
Daarstraks ben ik even gaan kijken in de broedaflegger die ik een tijdje geleden maakte en waarvan de koningin op 14 of 15 juni moest uitlopen. Mijn vraag aan de ervaren imkers onder jullie is of een uitgelopen redcel er hetzelfde uitziet als een uitgelopen moerdop?
Bij een vorige kast die zwermde en waarin ik een moerdop had laten staan, had de uitgelopen moerdop een mooi kraagje onderaan. Nu heb ik niets van die aard gezien. Ik heb enkele afgeknaagde redcellen gezien en ik heb één grotere redcel gezien waarvan zowat de hele zijkant weg was. Als er een koningin is uitgelopen neem ik aan dat die uit die grotere redcel komt, maar kan een uitgelopen redcel er effectief zo uitzien?
Alvast weer van harte bedankt voor de hulp!


Als er een cel in de kast is die opzij opengebeten is dat wil dat zeggen dat er ergens anders in de kast een koningin uitgelopen is. Op dat moment bijten de bijen alle andere doppen open van opzij.
Dit ziet er dan zo uit,


Afbeelding

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: uitgelopen redcel

Bericht door lut » vr 18 jun 2010, 18:39

Dank je wel! de foto is heel verduidelijkend.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Ria van den Berg en 150 gasten