leggende moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
zanzi
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 22 jun 2009, 23:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

leggende moer

Bericht door zanzi » di 22 jun 2010, 00:00

Heb een veger waaruit ik wederom een veger gemaakt heb(vanwege weer zwermbehoefte),morgen is 13 e dag.
Nu heb ik uit t hoofdvolk waaruit deze veger kwam,2 reservemoeren gehaald,waarvan er 1 in een drieramer zich goed ontwikkeld,maar de ander in een apidae-kastje heeft erg weinig bijen over,moer legt wel goed want op alle ramen gesloten broed,vermoed(bijna zeker) dat honger de oorzaak is,zeker driekwart van de bijen was dood.Er had voer in gemoeten,onoplettendheid mijnerzijds.
Zou het een goede optie zijn,om na het verwijderen van alle doppen morgen,deze leggende moer toe te voegen(is dochter dus)
Dit omdat ik dan een paar weken eerder de veger op de rit heb.
Ik weet dat er meer mogelijkheden zijn,maar heeft iemand met deze optie ervaring,
Vast dank,
Gijs

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: leggende moer

Bericht door petro » di 22 jun 2010, 08:21

Zou mooi zijn natuurlijk.[:)] Maar het volk waar je haar in wil voeren zal je geheel dopvrij moeten maken door alle ramen met broed af te slaan(liefst met de ramen gelijk naast het broednest). [}:)]Er mag geen enkele moer uitlopen,dus dat kan je het beste doen voordat ze rijp zijn[xx(],minstens een dag voor het uitlopen dus.(als ik het goed begrijp ben je daar al te laat mee?)
Dan kan je het bevruchte moertje nog niet zomaar in de kast laten lopen.Je zal het op de gewone manier moeten invoeren.
Kortom[:o)]héééél veel werk!!![:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten