Wat met beroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ilke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Ilke » ma 12 jul 2010, 22:09

vsterring schreef:de rook van cacaodoppen is volgens mij veel te vettig en wordt dus warmer dan tabak... Vettige rook zorgt voor een onaangename smaak en blijft veel langer hangen...

Heb nooit met cacaodoppen gewerkt dus zou het niet durven zeggen, kan het eerst wel eens in de vuurkorf uitproberen als die nog niet zo heet is, zien wat er gebeurt. Maar hoe je moet werken zal sowieso per volk verschillen. Heb ook wel in volken gewerkt daar wilde je echt niet zonder beroker aankomen :wink:

Heb trouwens geleerd dat rook ervoor zorgt dat bijen zich volzuigen met nectar waardoor ze vervolgens minder snel zullen steken. Zal dan denk ik niet veel uitmaken of je tabak/dennenaalden/kruiden oid gebruikt. Maar water valt natuurlijk altijd te proberen, hoewel er natuurlijk nog over gediscussieerd kan worden óf een klein beetje rook nu eigenlijk wel minder diervriendelijk is.

vsterring schreef:de wijze waarop je je beroker opgestookt krijgt: spiritus/ gasbranders/ vlammenwerpers

Wat is er mis met de ouderwetse aansteker?
Vriendelijke groeten, Ilke

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door vsterring » di 13 jul 2010, 14:39

Zou kunnen maar maar als je een blaasbalg gebruik - en daar hadden we het over gehad - kun je daar met je aansteker niet goed in... een Dathe pijp wel...

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door AndreasH » di 13 jul 2010, 16:53

Ik heb een kleine gasbrander die ik gebruik om m'n blaasbalg beroker aan te maken. Werkt prima. Als je enige afstand houdt tussen de brander en de vuurkorf (van de beroker) dan krijg je een mooie, hete vlam die tout in de vuur en vlam zet in 'n paar seconden :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door LWPisa » di 13 jul 2010, 18:48

Ik zou spaarzaam zijn met rook als je niet te maken hebt met echt felle bijen waar je dan perse in moet. Een pufje is meestal wel genoeg. Rook is behoorlijk verstorend, de olfactorische sensors van bijen slaan op tilt, ze ruiken hun verdedigings en alertferomonen niet meer en het duurt een tijd voor de bijen weer "normaal" zijn. Om bijen van de randen te verdrijven doet water het heel goed.

L

Ilke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Ilke » di 13 jul 2010, 19:36

vsterring schreef:Zou kunnen maar maar als je een blaasbalg gebruik - en daar hadden we het over gehad - kun je daar met je aansteker niet goed in... een Dathe pijp wel...

Propje papier, even aansteken dat het goed vlamt, in de pot van de blaasbalg laten vallen, tabak er op, flink blazen en klaar is kees :D
Vriendelijke groeten, Ilke

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door vsterring » di 13 jul 2010, 19:39

heb ik ook geprobeert... maar dat ging niet zo lekker... propje uit, nog een propje, as verstikte het vuurtje... rook weg... dus gebruik ik wat spiritus.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door semar » di 13 jul 2010, 20:08

keukenaansteker.

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Haveka59
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 20:44
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Haveka59 » ma 11 jul 2011, 20:51

als ernstige beginner: ik heb de beschikking over een heleboel droge hulstblaadjes. Rookt best, maar kan zoiets ook nog slecht, in de zin van giftig, voor de bijen zijn of is experimenteren met wat in de natuur te vinden is geen kwaad? (Dus geen oude autobanden...)

Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Maarten Hoogeveen » ma 11 jul 2011, 21:15

ik gebruik stukje karton.. stukjes hout erbij of wat droog gras. Ik steek het karton aan met lucifer even vlammetje erin en wat lucht erbij. stokjes en/of droog gras en daarna wat bijentabak.
Wanneer ik geen bijentabak bij me heb zoek ik een denneboom op voor de dennenaalden. Deze naalden branden en roken goed.

gerda
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door gerda » wo 13 jul 2011, 11:18

Hallo imkervrienden,

Voor mijn beroker gebruik ik sinds het begin snoeisel van lavendel, de bovenste fijne takjes, ik laat die drogen, en rustig dat ze daar van worden, en ikzelf ook, het blijft wel niet zolang branden, maar ik heb altijd een paar takjes klaarliggen om aan te vullen.
De gedroogde bloemen van fluweelboom zouden ook zeer goed roken , maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik steek mijn blaasbalgje altijd aan met een gasbrandertje, dat gaat vlotter, veel groetjes uit een regenachtig Vlaanderen :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten