Wat met beroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

stevensnick
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 16:21
Locatie: Belgie
Contacteer:

Wat met beroken?

Bericht door stevensnick » za 03 jul 2010, 10:30

Hallo,
Ik lees al een tijdje mee en nu is het tijd om zelf eens een vraag te stellen.
Ik ben een beginnend imker sinds dit jaar met twee volken.
Alles gaat tot hier toe goed en ik ervaar het als een zeer fijne hobby.

Ik vraag mij af wanneer jullie wel de beroker hanteren en wanneer niet, want ik ervaar het als
een heel gedoe om dat ding te gebruiken (hij is uit wanneer je hem nodig hebt, en iedereen ruikt nadien dat je aan je bijen hebt
gewerkt.)
Zijn er onder jullie die meer met de onlangsgenoemde veer werken en de beroker achterwege laten ( en wanneer? )

Gr,

Nick

vsterring
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): BF
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door vsterring » za 03 jul 2010, 10:36

Ik ben ook beginnend imker dus pretendeer niet dat ik een goed antwoord geef. Maar ik gebruik de beroker alleen als de dames wat opdringerig zijn. Verder gebruik ik de plantenspuit en borstel en mijn vingers om kleine stukje vrij te maken op de ramen. Handig is dan een bakje water erbij te houden waarin je je handen even koelt want anders willen de ladies nog wel eens steken... maar koude handen hebben ze een hekel aan.
Als de dames opdringerig zijn en bijvoorbeeld dreigend in mijn gezicht komen hangen, of bij onrust/ nervositeit helpt een beetje rook. ik steek dan op mijn gemak de pijp aan en geef enkele pufjes over de kasten en ramen. Als je de rook vind stinken kun je natuurlijk ook een blaasbalg beroker nemen... scheutje spiritus er in, vlammetje... even laten branden en pompen en het ding doet het een 15 minuten lang (wel zo nu en dan even blazen).
suc6
Vincent

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door joselito » za 03 jul 2010, 11:08

Al jaren gebruik ik de gewone roker niet meer, maar een kleine Dathe-pijp uit aluminium. Vroeger deed ik er tabak in maar nu gebruik ik een kruidenmensel. De tabak bleef wel beter branden. De voordelen zijn dat ze snel aan te steken zijn, en dat je beide handen vrij hebt. Bovendien kan je hier goed mee richten en ik heb ook het gevoel dat mijn gezicht ook beter beschermd is.
Rook gebruik je zo weinig mogelijk maar hoeveel is moeilijk te zeggen. Het hangt vooral van de agressiviteit van de bijen af. Bij sommige bijen hoef je zelfs helemaal geen rook te gebruiken. Ook het jaargetijde en of er dracht is of niet hebben een invloed op het gedrag van de bijen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door joselito » za 03 jul 2010, 11:12

vsterring schreef:... maar koude handen hebben ze een hekel aan.

Vincent


Verwissel je ze niet met andere dames :lol:
Bij bijen heb ik daar nog nooit iets van gemerkt. De geur speelt wel een rol. Rond mijn horloge wordt ik wel eens gestoken, wegens de zweetgeur. Het horloge uitdoen en mijn handen inwrijven met wat mos en het probleem is opgelost.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Barbapapa » za 03 jul 2010, 11:24

Ik berook altijd, maar dan een heel klein pufje, net genoeg dat je de bijen even hoort bruisen.
Als je meer rook geeft, vinden ze dat niet fijn.

Om nog meer rust in het volk te krijgen gebruik ik twee met water doordrenkte theedoeken, natuurlijk moet het water er niet afdruipen. Na het er afhalen van bv de honingkamer doe ik meteen een theedoek over de te bekijken broedkamer, daarna haal ik eerst een zijraad er uit en zet het in een losse broedkamer die op de deksel staan.
Dan rol/vouw ik de theedoek 2 raten op en bekijk op mijn gemak de 2e vrijgekomen raad. Als je de tweede raad op de eerste plek terug zet krijg je ruimte voor het er uit halen van de volgende raad. Maar eerst de opgerolde theedoek op de eerste (tweede)raad leggen. Rol de theedoeken zo zodat er steeds twee raat plekken open zijn. Vooral met een F16 volk werkt dit goed.

Volgend jaar ga ik over op een blaasbalgberoker en gedroogde dennennaalden. Dat ruikt in ieder geval stuk een prettiger.

Gr,B

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten: 184
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie: Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Barbapapa » za 03 jul 2010, 11:41

joselito schreef:een kleine Dathe-pijp uit aluminium.
Deze gebruik ik ook, prima ding. Je zegt dat kruiden sneller aangaan, welke kruiden zijn het, dat wil wel uitproberen :be9:
Gr,B

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Bart de Coo » za 03 jul 2010, 13:40

Toevallig heb ik van de week besloten om Kees van Holland maar eens te gaan immiteren. Die rookt er altijd een sigaar bij. Dan heb je wel rustige bijtjes nodig, want je zult zonder kap moeten werken. Je kunt natuurlijk geen sigaar gaan roken onder een kap. Duuuh!

Verder wil ik maar eens in navolging van Dirk Blanken uit Friesland hennep in mijn beroker gaan stoppen. Schijnt ook erg goed te werken. Verkrijgbaar bij de dierenwinkel, als vulling voor hamsterkooien en dergelijke.

Wat ik inmiddels erg prettig ben gaan vinden, dat is het aansteken van de beroker met een gasbrandertje. Dat had ik me jaren geleden moeten bedenken.

Dan sprak ik nog in februari een imker die altijd bossen boerenwormkruid afsnijdt. Die laat hij dan drogen. Hij maalt ze fijn en stopt ze in de beroker. Hij was erg tevreden, zei hij.

Op dit moment werk ik met een opgerolde krant. Maar karton bevalt me beter.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Jeroenvt » za 03 jul 2010, 14:01

Dat moest ik maar niet gaan doen, een sigaar gaan roken, voor je het weet zit ik de hele dag bij mijn bijen.... :obscene-smokingred:

Ik gebruik gewoon een dathepijp, met gewone tabak van het bijenhuis (volgens de verpakking heerlijk geurend voor bijen en imkers, ja ja) en dan alleen als ze niet te genieten zijn, of als ik een moerrooster wil leggen. Voordeel is dat je tijdens het werken af en toe een pufje kan geven om hem aan te houden, nadeel dat ie wel eens in de weg hangt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door semar » zo 04 jul 2010, 09:58

sjagje, jointje, sigartje, sigaartje, is bij de meeste kalme dames genoeg, zijn ze wat opdringeriger kun je de beroker paken.
maar ook dan liever weinig, teveel kan averechts werken, plantespuitje met een neveltje.
Bloote handjes en opppasen dat je geen dames afklemd.
Als je een prikje op hand krijgt even een blaadje pepermunt erover (maskeert alarm feromoon) gewoon een plukje naast de bijenstand planten

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door joselito » zo 04 jul 2010, 10:52

Barbapapa schreef:
joselito schreef:een kleine Dathe-pijp uit aluminium.
Deze gebruik ik ook, prima ding. Je zegt dat kruiden sneller aangaan, welke kruiden zijn het, dat wil wel uitproberen :be9:
Gr,B


Ik bedoel dat de pijp gemakkelijk aan te steken is en direct brandt. De tabak bleef wel beter branden dan het kruidenmengsel maar de kruiden ruiken aangenamer.

http://www.honingmagazijn.nl/joomla15/i ... &Itemid=59

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten